معاون وزیر آموزش و پرورش:
رشد بودجه متناسب با نیازها نیست، با آموزش و پرورش کیفی خیلی فاصله داریم
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش، جزئیات لایحه بودجه 112هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ این وزارتخانه را تشریح کرد.
به گزارش کیهان، علی الهیار ترکمن در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اعتبارات آموزشوپرورش در بودجه، ۱۱۲هزار میلیارد تومان است که ۱۳.۴ درصد از اعتبارات عمومی را به خود اختصاص داده است این میزان سال گذشته حدود ۱۰.۹درصد بود.
ترکمن افزود: اعتبارات سرانه مدارس ۳۰ درصد و مدارس شبانهروزی و سرویس ایاب و ذهاب ۱۹۷درصد رشد داشته است. فعالیتهای تربیتی بدنی ۳۶درصد، توسعه آموزشهای پیشدبستانی در مناطق محروم و دوزبانه ۲۷درصد، برونسپاری در آموزشهای کاردانش ۴۳ درصد، فعالیتهای پرورشی ۴۲ درصد، اداره مدارس خارج از کشور ۴۳ درصد، کیفیتبخشی به فعالیتهای آموزشوپرورش ۳۰ درصد و اعتبارات استانی ۶۸ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: برای استفاده از برخی اقدامات، اعتباری تحت عنوان ردیف متفرقه داریم همچنین ۱۱ردیف مربوط به سازمانهای وابسته به آموزشوپرورش داریم که اعتبارات نسبت به سال ۹۹حدود ۳۳درصد رشد داشته است.
رشد بودجه آموزش و پرورش خوب
اما غیرقابل قبول
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رشد بودجه آموزش و پرورش رشد قابل قبولی است اما متناسب با نیازهای ما نیست و باید تقویت شود عنوان کرد: پیشنهاداتی ارائه شده که در جریان تصویب بودجه موارد را دنبال میکنیم. تقویت و توجه ویژه به آموزش و پرورش عشایری، آموزش در شبکه شاد، تقویت اعتبارات مربوط به سندتحول بنیادین و اجرای بستههای تحولی، تقویت اعتبارات مقابله با آموزش و پرورش در این پیشنهادات گنجانده
شدهاند.
کسری 6 هزار میلیارد تومانی بودجه سال 99
ترکمن، برقراری عدالت آموزشی را وظایف آموزشوپرورش برشمرد و ادامه داد: در کسری بودجه آموزشوپرورش از راههای مختلف تلاش میکنیم که تأمین شود. حدود ۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ کسری بودجه داریم اما سازوکارهای تأمین آن وجود دارد. هرساله ۵ تا ۱۰ درصد بودجه کل کسری بودجه داریم اما سازوکارهای مناسبی برای تأمین آن وجود دارد که معمولاً تا اسفند هرسال بخش عمدهای از آن تأمین و در مرحله بعدی مابقی کسری بودجه در فروردین و اردیبهشت سال بعد این کسری بودجه صفر میشود.
فاصله خیلی زیاد با آموزش و پرورش کیفی
در ادامه نشست، معاون برنامهریزی و توسعه منابع در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه، با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر توسعه عدالت آموزشی و افزایش کیفیت مدارس دولتی آیا بودجه سال 1400 آموزش و پرورش میتواند این دو مهم را محقق کند یا خیر؟، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد یک زیست بوم جدید، توسعه عدالت آموزشی در زیست بوم جدید تعریف میشود و عمدتاً بر مبنای جلوگیری از کاهش پوشش تحصیلی دانشآموزان است. قطعاً یکی از اولین و مهمترین اولویتهای بودجه 1400 آموزش و پرورش برقراری عدالت آموزشی و تحت پوشش قرار گرفتن همه افراد لازم التعلیم در آموزشها است تا جایی که کسی به دلیل مشکلات و آموزش مجازی از آموزش و پرورش محروم نماند.
وی بااشاره به موضوع کیفیت مدارس دولتی افزود: واقعیت این است که آموزش و پرورش همچنان کمی است و با کیفیت مطلوب خیلی فاصله داریم. قطعاً باید برای کیفیت مدارس به آنچه که در سند تحول بنیادین پیشبینی شده است، ورود پیدا کنیم و کارهایی را انجام دهیم. با این حال آنچه که مورد تاکید ما است که باید در برنامه هفتم توسعه به آن ورود پیدا کنیم موضوع کیفیت آموزش است، باید به سمت استقرار یک نظام کیفی حرکت کنیم و این هدف محقق نخواهد شد تا زمانی که ساختارها تغییر نکنند.
ترکمن گفت: ساختارها باید از حالت متمرکز بالا به پایین خارج شود و به سمت مدرسه محوری تغییر کند. ما باید برای داشتن کیفیت آموزشی مطلوب یک نظام مدرسه محوری چابک داشته باشیم. در غیر این صورت این صحبتها تنها در حد صحبت و نظریه خواهد بود و هیچ اتفاق مثبت اجرایی رخ نخواهد داد.