افتتاح ایستگاههای جدید مترو معطل همراهی و همکاری دولت
مدیرعامل متروی تهران میگوید که دولت بودجه مترو را تأمین نمیکند، لااقل نگذارد نظام بانکی با سختگیری، مشکلاتی را برای مترو ایجاد کنند.
وی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: سخنان آقای روحانی در جلسه دولت به وضوح ثابت میکرد که ایشان اطلاعات دقیق و درستی از وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی در کلانشهرها و از جمله تهران داشته و چون به درد واقف هستند، قاعدتا برای درمان هم میتوانند گرهگشا باشند. رئیسجمهور از مسائل مربوط به نظام بانکی و لزوم حمایت از اقشار کمدرآمد جامعه از تراکم مسافران در شبکه حمل و نقل عمومی و ضرورت خلوت شدن ناوگان مترو و اتوبوس، از مصايب کرونا و رعایت فاصله اجتماعی و...
اگر این صحبتها را کنار هم قرار دهیم و از طرفی به مشکلات پیشروی شبکه حمل و نقل عمومی تهران نظر بیفکنیم، میتوانیم به حق و با صدای رسا از دکتر روحانی بخواهیم که با صدور دستوری قاطع، شرایط برای کمک هرچه بیشتر به توسعه وسایل حمل و نقل جمعی را مهیا سازند. اگرچه دولت اذعان میکند نمیتواند بدهیهای انباشتهشدهاش به شهرداریها را پرداخت کند، اما حداقل میتواند مانع سختگیریها و تفسیرهای پیچیده نظام بانکی در مواردی از قبیل آزادسازی وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت شود؛ مثال آن همین مورد اخیر 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 1398 است که برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تکمیل ایستگاههای خطوط 3، 6 و 7 پیشبینی شده اما بعد از 4 ماه از فروش اوراق، هنوز پولی به حساب شهرداری تهران واریز نشده است.
این مسئله در حالی رخ داده که همان 4 ماه پیش نیز میشد با استناد به قوانین متقن و در نظر گرفتن سهم 50 درصدی دولت در پرداخت اصل و سود اوراق به همراه وثیقهگذاریهای لازم از سوی قوه مجریه، مبلغ 750 میلیارد تومان از وجوه حاصل شده را آزاد کرد تا امروز برنامه افتتاح 12 ایستگاه مترو در نیمه دوم سال جاری، به اما و اگر کشیده نشود؛ ایستگاههایی که به لحاظ سازهای از میانگین پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد برخوردار بوده و با یک شارژ مالی منطقی برای خرید و نصب تجهیزات (پله برقی، آسانسور، سیستمهای الکترونیکی و...) میتوان آنها را یک به یک و با فاصله زمانی اندک نسبت به یکدیگر، افتتاح کرد و در اختیار مردم قرار داد. به این لحاظ اگر همین امروز هم رئیسجمهور محترم تدبیر کند و دستور به رفع مشکل دهد، با آنکه زمان زیادی از دست رفته اما باز هم میتوان در ماههای باقیمانده از سال 99 با بهرهبرداری از ایستگاههای متعدد مترو و البته نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، هم به مردم خدمت کرد و هم در مبارزه عملی با ویروس منحوس کرونا، اقدامی مؤثر و خداپسندانه صورت داد.