بهرهبرداری از 2 رام قطار جدید مترو تهران
در مراسمی از دو رام قطار جدید مترو تهران رونمایی شد.
رئیس شورای شهر تهران در ارتباط مجازی با مراسم بهرهبرداری از دو رام قطار جدید مترو، گفت: اگر بخواهیم مترو را با یک دهه قبل مقایسه کنیم، در سال ۱۳۹۰، سرانه قطار به هر کیلومتر مترو، حدود ۱/۱ رام بود که امروز با توجه به افتتاح خطوط جدید و افزوده نشدن متناسب ناوگان این سرانه حدود ۳۰ درصد کاهش و به ۰/۸ رام قطار به هر کیلومتر مترو رسیده است.
انتظارات شهروندان از توسعه حمل و نقل عمومی
برطرف نشده است
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری تهران، محسن هاشمی افزود: در شرایط این بیماری و پاندمی ویروس کرونا که از شهروندان انتظار داریم فاصله اجتماعی را در فضاهای عمومی حفظ کنند، ناوگان حمل و نقل عمومی برای اینکه ازدحام را کاهش دهد، باید ظرفیت خود را افزایش دهد و متاسفانه این اقدام در دهه اخیر طبق برنامه انجام نشده است. بخشی از مشکل مربوط به دولت و سیستم بانکی بهدلیل عدم تسریع در فعالسازی قرارداد فاینانس بانکی، بخشی متوجه ضعف در پیگیری شهرداری و مترو و بخشی نیز ناشی از تحریم ها و مشکلات ارزی کشور است اما همه این دلایل در نتیجه تفاوتی ایجاد نمیکند و به هر صورت این انتظارات شهروندان برای توسعه حمل و نقل عمومی است که تاکنون برآورده نشده است.
هاشمی ادامه داد: حتی اگر شیوع ویروس کرونا هم وجود نداشت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران پاسخگو نبود و ما در ساعات اوج و شلوغی، در مترو با ازدحام بیش از حد مواجه بودیم، ناوگان فعلی متروی تهران، حداکثر ظرفیت جابهجایی دو و نیم میلیون مسافر در روز را دارد در حالی که زیرساختهای مترو به راحتی میتواند دو تا سه برابر این عدد را پوشش دهد.
هشدار نسبت به
تعطیل شدن کارخانه واگن تهران
وی همچنین با هشدار نسبت به تعطیل شدن کارخانه واگن تهران گفت: از امروز و با تحویل دو رام قطار باقیمانده، فعالیت کارخانه واگنسازی تهران بهدلیل نداشتن قطعات و اجرایی نشدن قرارداد ساخت ۶۵۰ واگن مترو که سه سال است در چرخه بروکراسی قرار دارد، تعطیل میشود و این کارخانه که بیش از یکهزار واگن را برای متروی تهران ساخته و تحویل داده است در سال جهش تولید و با وجود توصیه مقام معظم رهبری جهت حمایت از مترو، باید تعطیل شود.
رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر بتوانیم قرارداد ۶۵۰ واگن مترو که همه اقدامات قانونی و قراردادی آن انجام شده و در مرحله فعالسازی فاینانس هست را اجرایی کنیم، ظرفیت متروی تهران ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند و این ازدحام تا حدود زیادی کاهش مییابد.
واگن ملی به زودی رونمایی میشود
همچنین شهردار تهران که در این مراسم بهصورت مجازی شرکت کرده بود، با تاکید بر ضرورت افزایش واگنهای متروی تهران گفت: با این دو رام در مجموع ۷۷ واگن به ناوگان متروی تهران اضافه شد، بخش عمدهای از مشکلات مترو این است که زیرساختهایش به خوبی فراهم شده است اما متناسب با آن واگنها و تجهیزات متحرک به آن وارد نشده است. یکی از اهدافی که در این دوره از مدیریت شهری تعقیب شد این بود که با استفاده از ظرفیتهای داخلی این واگنها تامین شود و در همین راستا استفاده از کارخانههای ساخت واگن داخلی مانند واگنسازی تهران و کاهش وابستگی به قطعات خارجی در شرایط تحریم یک مسیر راهبردی در حال پیگیری است.
پیروز حناچی افزود: هماکنون ساخت ۱۰۵ واگن جدید در واگنسازی تهران در دستور کار است و همچنین در راستای ساخت واگن ملی هم در مردادماه قطعات آماده شده ساخت واگن ملی به نمایش گذاشته میشود.
وی ادامه داد: برای تهیه ۶۳۰ واگن قطار هم پیشنهادی به طرف چینی ارائه شده و در آخرین جلسه با سفیر چین در دستور قرار گرفت. دولت و بانک مرکزی تاییدیههای لازم برای عقد این قرارداد را دادهاند.
حناچی به احتمال بیکاری کارگران واگنسازی پارس اشاره کرد و گفت: بیکاری واگنسازی در تهران یک نگرانی است که به هر صورت کاهش سفارشات میتواند این پیامد را بهدنبال داشته باشد. ولی با تلاشهایی که انجام شده مدیریت شهری اجازه نمیدهد این اتفاق بیفتد و بهدنبال کسب سفارش برای متروی تهران و سایر شهرها برای این کارخانه است.
گفتنی است، هر هفت واگن، یک رام قطار است.