سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت:
بندرچابهار سومین قطب تجاری ایران خواهد شد
سرپرست وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: بندر چابهار با توجه به زیرساختها، ظرفیتها و موقعیت راهبردی بزودی سومین قطب تجاری ایران خواهد شد و در کنار بندرعباس و بندر امام قرار خواهد گرفت.
حسین مدرس خیابانی روز جمعه در نشست کارگروه اقتصادی سیستان و بلوچستان در چابهار اظهار داشت: چابهار فرصت خوبی برای ترانزیت کالا و صادرات دارد و باید زمینه بهرهبرداری آن بیشتر شود.
وی گفت: تکمیل مرحله دوم کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر ضروری است.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مجوز کشت پنبه نیز از سوی جهاد کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان صادر شده تا زنجیره کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر تکمیل شود، بیان کرد: افتتاح کارخانه سیمان تیس راسک میتواند علاوهبر افزایش تولید و اشتغال موجب صادرات به کشور پاکستان شود.
مدرس خیابانی بیان کرد: بنیاد مستضعفان نیز در خصوص ورود روغن به عنوان کالای اساسی در زمینه زیرساختها و انبارهای نگهداری در بندرچابهار مشارکت میکند.
وی ادامه داد: مرز ریمدان هماینک بیش از ۱۲۰ کامیون صادرات کالا دارد چنانچه توجه به تکمیل زیرساختهای این مرز شود بیشاز ۲ هزار کامیون قابلیت صادرات دارند.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معدن در سیستان و بلوچستان یکی از ظرفیتهاست و اکتشافات و فراوری و صادرات آنها را باید سریعتر انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه هزار میلیارد دلار کشفیات معادن در افغانستان است و چابهار این فرصت را دارد که این معادن را به کشورهای مختلف صادر کند، خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی در ایام کرونا برای تولید محصولات نداریم و همچنان در حال فعالیت برای رفع مشکلات و نیازهای بازار هستیم.
معینالدین سعیدی نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، قصرقند، کنارک و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مرز ریمدان زیرساخت لازم را برای صادرات و واردات ندارد و همچنان از محرومیت شدید رنج میبرد این در حالیست که کشور پاکستان در آن طرف مرز زیرساختهای لازم دارد.
وی گفت: کالاهایی در بندر چابهار از یک سال گذشته وارد شده و همچنان مشکل ترخیص دارند که نیاز به تسهیل دارد.
امام جمعه موقت اهل سنت چابهار نیز از گرانی اجناس انتقاد کرد و گفت: کولر گازیهایی در بندر چابهار وارد شده و بعد از ماهها به دلایل مختلف ترخیص نمیشود.
مولوی عبدالواحد بزرگزاده بیان کرد: کالای اساسی در چابهار وارد میشود و به مرکز کشور ارسال و دوباره سهم چابهار و جنوب استان با هزینه حمل و نقل و گرانتر از آن منطقه دوباره به این منطقه میرسد که نیاز است سهم استان از همینجا اختصاص تا متحمل هزینه بارگیری و حمل و نقل اضافی نشود.