نگاهی به نقش مساجد در جریان انقلاب اسلامی
انجمن اسلامی دانشجویان فرزند مسجد هدایت است
در اين شرايط انجمنها و تشكلهاى مختلف سياسى، مذهبى و غيره تشكيل گرديد، از جمله انجمن اسلامى دانشجويان تهران كه از سوى عدهاى از دانشجويان مذهبى و به منظور مقابله با تبليغات حزب توده تأسيس شد. به گواهى خاطرات و اسناد ارتباط فكرى طالقانى با آنان و جلسات هفتگى تفسير ايشان مهمترين منبع تغذيه ايدئولوژيكى اعضا و طرفداران انجمن بود.
چنين به نظر مىرسد كه سالهاى بعد، اهميت چنين تكاپوهايى از سوى طالقانى مورد توجه و تقليد برخى از روحانيون نوگرا نيز قرار گرفت. دكتر مصطفى چمران يكى از شركتكنندگان در اين جلسات در خاطراتش از اهميت آن چنين ياد مىكند:
«به راستى كه آن اجتماع كوچك [جلسه تفسير مسجد هدايت] كه با هدفى متعالى تشكيل مىشد، در طوفان حوادث سياسى آن روزگار مانند كشتى نجات بود كه ما را از خطرات فراوان انحراف به گردابهاى چپ و راست حفظ كرد.»
شهيد محمدعلى رجايى ديگر شركتكننده آن جلسات درخصوص تأثير فكرى مرحوم طالقانى معتقد است كه «بزرگترين نقش را قبل از قيام امام در حركت جامعه، استاد طالقانى داشتند.»
آيتالله طالقانى در آن مقطع زمانى به دليل اين كه رژيم تمامى راههاى جذب نيروهاى مسلمان را كنترل مىنمود، از طريق پايگاه مسجد هدايت به تدريج با تفاسير خود از قرآن زمينههاى مبارزه را گستردهتر نموده و با كلمات قرآن و تفاسير آن، قيام عليه ظالم را به جوانان مىآموخت. «جلسات تفسير آيتالله طالقانى بهانه بسيار خوبى بود براى جذب جوانان و نقطهنظرهاى سياسى كه درباره رژيم مطرح مىشد»... «بزرگترين نقش آيتالله طالقانى، تفسير قرآن و به كار بردن الفاظ سياسى عليه رژيم بود زيرا وى آياتى كه در جهت برخورد و مبارزه با طاغوت بود بيان نموده و براى جوانان خوب تفهيم مىكرد».
آيتالله طالقانى كه مورد تأييد علماى مبارزى همچون آيتالله كاشانى بود با بررسى و تحليل مسايل جامعه و بينش ژرف و قوى خود و با استدلال به قرآن و عترت، مسجد هدايت را به پايگاه روشنانديشى، ايمان، اعتقاد و مجاهدت تبدیل کرده بود و به دست جوانان پرشورى كه از حوزه، دانشگاه، بازار و خيابان مشتاقانه به جلسات درس تفسير قرآنش روى مىآوردند مرز شيطانى جدايى دين و سياست را از ميان برداشت و سياست را به مسجد برد. طالقانى مورد تأييد و حمايت قاطع مردم، سنگرش مسجد هدايت و وسيله مبارزهاش قرآن و اسلام و انتقاد سازندهاش متوجه رهبران ملى و دينى و خواستش برقرارى قسط اسلامى بود.
مرحوم حجتالاسلام والمسلمين على حجتى كرمانى نيز درخصوص جلسات تفسير قرآن آيتالله طالقانى مىگويد:
«شهيد چمران را من از دوران مسجد هدايت مىشناختم. مسجد هدايت، در واقع ستاد مركزى احرار بود. اغلب دانشجويان و استادان ضدرژيم، در پاى درس تفسير آيتالله طالقانى در اين مسجد گرد مىآمدند. از حوزه علميه قم هم من و برادرمان آقاى خسروشاهى از اصحاب دائمى آن مسجد بوديم».
برپايى جلسات بحث و تفسير در مسجد همچنين باعث به وجود آمدن گردهمايى يا جلسات ديگرى در خارج از پايگاه مىشد. آيتالله طالقانى موارد و نكاتى را كه جوانان و اقشار شركتكننده در مجلس حساسيت داشتند، بسيار روشن و واضح توضيح مىداد. اين نكات در برنامه و اهداف دانشجويان و جوانان در جهت مبارزه عليه رژيم نقش بسزايى داشت.
زمانى كه آيتالله طالقانى از طرف ساواك دستگير و روانه زندان مىشدند، افراد ديگرى از جمله حجتالاسلام شهيد دكتر باهنر جلسات تفسير ايشان را ادامه مىدادند. در اين خصوص مهندس على دانش منفرد مىگويد:
«يادم هست مدتى آيتالله طالقانى در زندان بود. شهيد باهنر به همان شيوه كه آيتالله طالقانى تفسير قرآن مىگفتند ايشان نيز بيان مىنمود و بحثهاى زيبايى در اين مورد ارائه مىداد. به نظرم مىرسد كه آن موقع سوره برائت را جالب و جذاب تفسير كرد.»
در اين مسجد به دعوت آيتالله طالقانى شخصيتهايى چون استاد مطهرى، شهيد باهنر، استاد محمدتقى شريعتى و مهندس بازرگان به سخنرانى مىپرداختند و عليرغم كنترل ساواك مسايل انقلابى هم مطرح مىشد.
مأموران ساواك كه گزارشهاى مفصل و مستمرى از جلسات تفسير هفتگى قرآن طالقانى در طى قريب دو سال و نيم از 1340 تا خرداد 1342 تهيه كردهاند، تعداد جوانان و دانشجويان حاضر در جلسات مذكور را از يكصد تا پانصد نفر ذكر نمودهاند.
اين تعداد جمعيت، در مراسم، جشنها، اعياد و يا مناسبتهاى خاص ديگر افزايش مىيافت و برخى اوقات از هزار نفر نيز مىگذشت. يكى از مأمورين
با فراست ساواك از جلسات تفسير او به عنوان يك «شگرد» به منظور فعاليتهاى تبليغى و سياسى ياد كرده، تصريح مىكند:
«طالقانى در ابتداى سخنرانى يك آيه از قرآن را مىگيرد و مىخواند و مردم خيال مىكنند قرآن را تفسير مىكند.»
او در غالب سخنرانىهايش جوانان و دانشجويان را از ترفندها و فريبكارىهاى هيئت حاكمه برحذر مىداشت و غالبا با نيش و كنايه شاه را مورد مؤاخذه قرار مىداد. در يكى از اين سخنرانىها دو مرد مستبد و الهى را با هم مقايسه مىكند و درخصوص ويژگىهاى مرد مستبد مىگويد:
«او همواره عليه آزادىهاى اجتماعى عمل مىنمايد. براى آن كه مردم را بفريبد ظاهرا مجلس روضهخوانى ترتيب مىدهد و در آن هم شركت مىكند. او هميشه در سايه محافظين خود از مردم جداست و در كاخهاى مجلل خود زندگى مىكند در حالى كه سنگ خدمت به مردم را به سينه خود مىزند.»
اين سخنان اشاره مستقيمى به شاه بود كه در عصر عاشورا در كاخ گلستان مراسم عزادارى برگزار مىكرد و وعاظ دربارى در آنجا روضهخوانى مىكردند.