رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان مجلس نهم:
ریشه اصلی مشکلات صنعت خودرو انحصار دولتی است
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان مجلس نهم گفت: ریشه اصلی مشکلات صنعت خودرو، انحصار دولت است.
علی علیلو، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مشکل اصلی صنعت خودرو کشور، قیمتگذاری نیست بلکه انحصار، تصدیگری و مدیریت دولتی در صنعت خودرو است، گفت: اسناد و مدارک نشان میدهد که رانتهای بسیاری در این زمینه ایجاد شده است که متاسفانه برخی از نمایندگان هم از این وضعیت حمایت میکنند.
وی ضمن انتقاد از رفتار غیرمسئولانه برخی از نمایندگان مجلس گفت: متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس ناخواسته از مدیریت و انحصار دولتی در صنعت خودرو حمایت میکنند. اما در مورد برخی دیگر، شائبه وامدار بودن آنان به خودروسازان وجود دارد.
علیلو با بیان اینکه دستگاههای نظارتی بایستی در این زمینه ورود کنند، تصریح کرد: برخی از نمایندگان مجلس به طور غیرمنطقی از تصدیگری دولت در صنعت خودرو حمایت میکنند.وی افزود: در دولت عزم جدی برای توسعه بخش خصوصی در صنعت خودرو وجود ندارد لذا این انتظار از دستگاههای نظارتی از جمله مجلس است که در این کار قدم بردارند.رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان مجلس نهم با اشاره به نقش تاثیرگذار شورای رقابت در کاهش انحصارها و تصدیگری دولت، گفت: اگر آنانی که در این شورا هستند اعم از رئیس شورا و چند نماینده مجلس، به این موضوع نرسیدهاند که در صنعت خودرو انحصار دولتی وجود دارد و رانت ایجاد شده است، پس چرا کرسیهای این شورا را اشغال کردهاند؟
وی ادامه داد: اگر هم اعضای این شورا بر این عقیدهاند که انحصار دولتی وجود دارد و محافظهکاری میکنند، باید روشن شود این رفتار آنان به نفع و به ضرر چه کسانی است؟
علیلو این رفتار را خیانت عنوان کرد و گفت: متضرر اصلی این جریان مردم هستند و لذا دستگاههای نظارتی بایستی در این خصوص به ویژه عملکرد شورای رقابت ورود کنند.