رئیس سازمان تعاون روستایی:
خرید توافقی خرما بزودی آغاز میشود
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: خرید توافقی خرما هم از چند روز آینده در آبادان و خرمشهر آغاز میشود.
حسین شیرزاد درباره افزایش قیمت شیر خام به ۲۱۰۰ تومان اظهارداشت: در اواخر فصل تابستان عرضه شیر کاهش مییابد؛ اما تقاضا ثابت میماند. البته این افزایش قیمت موقتی است. ضمن اینکه طبق تجربه سالهای گذشته بعد از این فصل با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود.
وی درباره ضرورت واردات شیر گفت: میزان کمبود به قدری نیست که بخواهیم نیازمان را با واردات تامین کنیم. ما در زمینه اصلاح نژاد دام و صنایع لبنی پیشرفت کردهایم ضمن اینکه نژادهای دومنظوره نیز وارد بازار شده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: در ۲۵ روز گذشته ما حتی یک لیتر شیر نیز خرید نکردهایم و ۹۷ درصد بازار شیر در دست بخش خصوصی است و تنها زمانی که با مازاد محصول مواجه میشویم و قیمت افت میکند برای حمایت از تولیدکنندگان ما به بازار ورود میکنیم.
شیرزاد خرید تضمینی خرما را غیر منطقی دانست و گفت: ما خرید توافقی این محصول را در دستور کار داریم. وزیر جهاد کشاورزی با این مسئله موافقت کرده و دستورالعملهای آن نیز نوشته شده و قرار است طی دو روز آینده به امضای وزیر برسد.
وی با اشاره به اجرای این طرح در شهرهای خرمشهر و آبادان، اظهارکرد: پنج مرکز خرید راهاندازی شده و بعد از امضای وزیر، خرید این محصول آغاز میشود. پیشبینی میشود شش تا هفت هزار تن خرما خریداری شود و با این خرید، قیمت محصول تا حدود ۲۹۰۰ تومان افزایش مییابد و قیمت خرمای درجه ۲ میزان ۱۵ درصد کمتر از این میزان و درجه ۳ نیز ۳۰ درصد کمتر از آن است.
به گزارش خبرگزا ری فارس، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به انتقادات صورت گرفته از اقدام این سازمان در زمینه خرید زعفران گفت: ما سال گذشته 68/5 تن زعفران خرید کردیم که ۴۲ تن آن در بورس با عالیترین شیوه و کاملاً شفاف با ارائه ضمانتنامههای بانکی به فروش رفته است.
شیرزاد با اشاره به اینکه قیمت زعفران هم اکنون به ۶۰۵ یورو معادل هشت میلیون و ۱۵ تا هشت میلیون و ۳۰ هزار تومان رسیده است، گفت: هرچه قیمت زعفران به بهای منطقی آن نزدیکتر شود به نفع تولیدکنندگانی است که در مناطق کمتربرخوردار زندگی میکنند.
وی تصریح کرد: نظر اعضای شورای ملی زعفران در جای خود محترم است اما آنها باید بدانند که عصر مزیتهای نسبی به پایان رسیده و عصر مزیتهای رقابتی است. بازار باید شفاف باشد و مکانیسمهای بورس سبب بهبود و تقویت بازار زعفران میشود. این اقدام باعث تعادل بازار و فراهم سازی بستری برای برندسازی میشود و تجار سنتی باید این امر را بپذیرند و خود را مدرن کنند.