سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:
دولت به تعهدات خود در نوسازی بافتهای فرسوده عمل نکرد
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت و وزارت راه وشهرسازی به تعهدات خود درباره نوسازی بافتهای فرسوده عمل نکردهاند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، صدیف بدری دریک برنامه تلویزیونی درباره احیای بافتهای فرسوده اظهارکرد: وزارت راه وشهرسازی از نظر برنامه و بودجه نتوانست به وعدههای خود عمل کند. در برنامه ششم راهکار کمیسیون این است که هر شش ماه یکبار عملکرد دولت مورد بررسی قرارگیرد. در دولت، درباره نوسازی بافتهای فرسوده، عمل به تعهدات دیده نمیشود.
وی ادامه داد: در زمان تهیه برنامه ششم، عملکرد دولت دربرنامه پنجم و درحوزه نوسازی بافتهای فرسوده ارزیابی نشدهاست. اگر نخواهیم سالانه 10 درصد بافتهای فرسوده را نوسازی و مقاومسازی کنیم، ساخت وسازهای موجود هم به عمر مفید و به بافتهای فرسوده نزدیک میشود و فاجعه بوجود میآید. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بیشترین عملکرد در احیای بافتهای فرسوده مربوط به شهرداریهاست.
درهمین حال سرپرست عمران و بهسازی شهری تهران درباره قانون برنامه پنجم در احیای ده درصدی بافتهای فرسوده گفت: در برنامه پنجم احیای 10 درصد بافت فرسوده برای دولت تکلیف شده بود اما امکان ورود یکجانبه وزارت راه وشهرسازی به این موضوع، وجود نداشت.
هوشنگ عشایری با بیان اینکه احیای بافت فرسوده در تهران 34 درصد بوده افزود: این امر در کشور در هرسال 3/1 درصد به جای 10 درصد محقق شده است.وی با اشاره به اجرای مدل احیای توسعه محله برای بازسازی بافتهای فرسوده خاطرنشان کرد: بافت تاریخی در گذشته با فرسوده ادغام میشد اما اکنون این دو مقوله از هم تفکیک شده است. افشین پروینپور؛ کارشناس مسائل شهری هم گفت: از برنامه چهارم تا الان، احیای 10 درصد بافتهای فرسوده تکلیف شده بود اما در حال حاضر در کل کشور زیر سه درصد عملیاتی شده است، در حالیکه قراربود این طرح 10ساله تمام شود.
وی با انتقاد ازروشهای احیای بافتهای فرسوده در سالهای گذشته تصریح کرد: درروشهای داوطلبانه با مشخص شدن بافت فرسوده، تراکم تشویقی داده شد که نتیجه بافت ناهمگون بود. مشکلات معابر نیز برطرف نشد. باید بافت احیا شود نه پلاک که این روش به شکست منجر شد.
این کارشناس شهری گفت: در روش دیگر، وقتی احیای بافت با تملک اجباری انجام شد نیز به مشکلات زیادی برخوردیم. بزرگترین اشکال این بود که پول زیادی برای خرید ملک لازم است و وقتی شروع به خرید ملکها میکنیم به تدریج قیمتها افزایش مییابد. مردم نیز درمقابل مقاومتهایی در باره قیمتگذاریها انجام دادند چون در ارزش افزوده شریک نبودند که این مدل نیز بسیار ناکارآمد بود. ما باید در وهله اول نقش ملی، محلی، و مردمی را مشخص کنیم که این کار هنوز اجرایی نشده است.