نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:
«ذوبآهن» اصفهان در آستانه ورشکستگی قرار گرفت
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بدهی سنگین ۶ هزار میلیارد تومانی کارخانه ذوبآهن اصفهان خبر داد و گفت: با وجود تولید تکنولوژیهای بهروز ریل ملی و بالاترین استانداردهای جهانی در ذوبآهن، دولت یازدهم حاضر به خرید تولیدات و ریل این شرکت نیست.
حجتالاسلام سیدناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه کارخانه ذوبآهن اصفهان به دلیل عدم فروش محصولات تولیدی در آستانه ورشکستگی قرار دارد، اظهار داشت: برخی از مسئولان وزارت راه مانع خرید کالاهای داخلی میشوند و در سال گذشته بالغ بر 3/5 میلیون تن آهنآلات وارد کشور شده است.
وی با بیان اینکه ذوبآهن اصفهان در چندین سال به دنبال خط تولید ریل بوده است، گفت: این کارخانه در 2 سال توانسته با تکنولوژی به روز با بالاترین استانداردهای جهانی ریل مورد نیاز داخل کشور را تولید کند، اما دولت حاضر به خرید ریل ذوبآهن نیست.
موسوی لارگانی بیان کرد: در زمان تولید ریل، وزارت راه و شهرسازی ایرادات فراوانی به ذوبآهن گرفت و این در حالی است که کارخانه هر خواسته این وزارتخانه را اجرایی کرده، اما اکنون وزارت راه قرارداد ریلی را با کشورهای خارجی منعقد کرده و ریل را وارد میکند.
موسوی لارگانی اظهار داشت: وزارت راه بهجای حمایت از تولید ریل ملی و خرید تولیدات ذوبآهن اصفهان، به ورود کالاهای مشابه داخل رو آورده و همین واردات، کارخانه را در آستانه ورشکستگی قرار داده، چرا که تولیدات در شرکت انبار شده و هیچگونه خریداری ندارد.
وی با اشاره به اشتغال مستقیم 8 تا 10 هزار نفر در ذوبآهن اصفهان، گفت: در این کارخانه با قدمت کهن بیش از چندین هزار نفر غیرمستقیم فعالیت دارند و افرادی که از سال 1346 در آن فعال بودند و اکنون در ردیف بازنشستگان قرار دارند با عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا مواجه شدهاند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: هنگامی که دولت ریل ملی ذوبآهن را خریداری نمیکند و وزارت راه هم اقدام به واردات بیرویه آهنآلات مشابه داخل کرده، کارخانه با انباشت تولیدات با بدهی سنگین 6 هزار میلیارد تومانی روبهرو میشود و نارضایتی زیادی بین کارگران صنعت فولاد و ذوبآهن فراهم خواهد شد.
وی با انتقاد از اینکه سالها است ریل از کشورهای مختلف وارد ایران میشود، اظهار داشت: با وجود تولید ریل ملی با بالاترین استانداردهای جهانی طی 2 سال در ذوبآهن اصفهان، همچنان واردات ریل ادامه دارد و حتی وزارت راه و شهرسازی حاضر نیست هیچگونه قراردادی با ذوبآهن منعقد کند.
وی اظهار داشت: تولیدات این کارخانه کاملا بهروز و مطابق استانداردهای جهانی است و حتی ذوبآهن تمام خواستههای وزارت راه را بدون هیچگونه کاستی اجرایی کرده، اما وزارتخانه و دولت حاضر به خرید محصولات آن نیست.
وی بیان کرد: با واردات بیرویه آهنآلات مشابه داخلی از خارج، نبود خریدار و انباشت تولیدات ذوبآهن در کارخانه اکنون ذوبآهن اصفهان 6 هزار میلیارد تومان به بانکها، سازمان تامین اجتماعی، سازمان مالیاتی و کارکنان خود بدهکار است که اگر به داد کارخانه ذوبآهن اصفهان نرسند، این کارخانه در آینده نه چندان دور ورشکست خواهد شد.