معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت:
دولت بازار کالاهای اساسی را رها کرده است
معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن گلایه از عملکرد اقتصادی دولت گفت: دولت بازار کالاهای اساسی را رها کرده است.
محمدصادق مفتح در گفتوگو با «نسیم آنلاین» در خصوص گرانی کالاهای اساسی مردم در ماه مبارک رمضان و هفتههای اخیر اظهار کرد: رقم خوردن گرانترین ماه رمضان یک دهه اخیر به دلیل رها شدن مسیر تنظیم بازار در دولت تدبیر و امید است.
وی تصریح کرد: تنظیم بازار از اهمیت و اعتبار شایستهای، در ذهن مسئولان و سیاستگذاران اقتصادی دولت یازدهم برخوردار نیست و این مسئله ریشه در تفکرات مدیران عالی کشور دارد.
معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین میتوان گفت بهمریختگی بازار در ماه رمضان و نوروز امسال حاصل تفکیک و انتزاع وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی است. در حال حاضر تنظیم بازار دوتکه و دوشاخه شده است.
مفتح خاطرنشان کرد: بخشی از وظایف تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است که طبیعتا این وزارتخانه بر اساس عملکردی که در دهههای گذشته داشته است به این شکل عمل میکند که هرچه قیمت محصولات را بالاتر نگه دارد، انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بیشتر میشود. متاسفانه مسئولان این وزارتخانه حد خاصی هم برای بالا نگه داشتن قیمتها قائل نیستند.
وی گفت: همچنین در عین حال ابزارهای نظارتی هم در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این یعنی سیاستگذاری در یک دستگاه و نظارت در دستگاهی دیگر انجام میشود. بنابراین حتی اگر وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار بخواهد از ابزارهای قانونی استفاده کند، ابزار لازم را در اختیار ندارد.
معاون سابق وزیر صنعت و تجارت بیان کرد: مجموع این دیدگاهها و تفکیکی که صورت گرفت، موجب شد که مسئله تنظیم بازار متاسفانه به یک موضوع رها شده در دولت آقای روحانی تبدیل شود. در حال حاضر تنظیم بازار نه در ذهن مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نه در ذهن مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دارای اولویت نیست.
مفتح خاطرنشان کرد: تبعات وجود این مسئله این است که متاسفانه در ایامی مثل ماه رمضان و ماه محرم که به دلایل مذهبی و یا در ایام نوروز و یا شب یلدا که به دلایل ملی پیک مصرف داریم، شاهد افزایش قیمتها هستیم.
وی با انتقاد از تعطیلی نمایشگاههای مناسبتی توسط وزارت صنعت نیز به نسیم آنلاین عنوان کرد: تعطیل شدن نمایشگاههای ویژه ماه مبارک رمضان، نمایشگاههای بهاره و یا نمایشگاههای ویژه بازگشایی مدارس تصمیم اشتباه دولت یازدهم بود که به افزایش بیش از حد قیمت کالاهای اساسی در این مناسبتها انجامید.
معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در زمانی که به دلایل مذهبی و یا ملی و سنتی مصرف مردم افزایش پیدا میکند، شبکههای عرضه نیز باید متنوع و متکثر شود. شبکه سنتی اصناف یک ظرفیت خاصی برای توزیع دارد. زمانی که مصرف افزایش پیدا میکند باید به موازات آن کانال توزیع هم ایجاد شود.