معاون گردشگری استان تهران:
تبلیغ خدمات سفر در فضای مجازی قابل اعتماد نیست
معاون گردشگری استان تهران نسبت به فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی در فضای مجازی هشدار داد و از مسافران خواست قرارداد مکتوب را از آژانسها بگیرند.
مهدی عنبر به مهر، گفت: اطلاعات دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران و تمام تاسیسات گردشگری که از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مجوز دارند، در پورتال این اداره آمده است و مسافران میتوانند به آن مراجعه کرده و مطمئن شوند آژانسی که با آن قرارداد بستهاند، مجوز دارد یا نه. عنبر افزود: نکتهای که آژانسهای مسافرتی را تا لغو مجوز پیش میبرد، این است که مردم از خدماترسانیها ناراضی هستند و یا کسر خدمات در قرارداد مسافران دیده میشود، بهعنوان مثال گفته میشود که هتل پنج ستاره به مسافر میدهند اما در زمان سفر، مسافر در هتل چهار ستاره اقامت میکند، این موضوع منجر به محکومیت آژانس میشود. وی بیان کرد: برخی از آژانس داران در شبکههای مجازی فعال هستند، آنها را در صورتی که آدرس پستی داشته باشند، به اداره اماکن ارجاع میدهیم اما اگر نداشته باشند با پلیس فتا مکاتبه میکنیم، فضای مجازی بسیار غیرقابل اعتماد است اگر امروز پلیس فتا یک سایتی را مسدود کند فردا همان افراد سایت دیگری را باز میکنند ضمن اینکه قوانین ما در حوزه کسب و کار در فضای مجازی کارآمد و به روز نیست به خصوص در حوزه خدمات سفر بنابراین مردم اصلا نباید به تبلیغات خدمات سفر در فضای مجازی اعتماد کنند بلکه باید با متولی امر گردشگری در کشور تماس بگیرند. عنبر درباره خدمات متفاوتی که دفاتر خدمات مسافرتی به مسافران میدهند، گفت: طبق آئیننامه نظارت، دفاتر خدمات مسافرتی صرفاً میتوانند به اخذ روادید، انجام مسافرتهای گروهی داخلی و خارجی، رزرو هتل و هر گونه خدمات گردشگری بپردازند و هر چه غیراز این کار در دفاتر مجاز نیست.
مسافران قرارداد مکتوب را از آژانسها بگیرند
معاون گردشگری تهران گفت: بررسی شکایتهای واصله نشان میدهد معمولا مسافران از دفاتر خدمات مسافرتی نسخه قرارداد سفرشان را نمیگیرند درحالی که مسافر حتما باید قرارداد را مطالبه کند و یک نسخه از آن را بگیرد.به گفته عنبر، در نه ماه اول امسال ۲۱۴ تذکر و ۱۹۵ اخطار به دفاتر خدمات مسافرتی داده شده است که احکام انضباطی این دفاتر نیز شامل ۹۷ مورد تعلیق و ۶۱ مورد لغو مجوز به دلایل متفاوت است، ضمن اینکه در 9 ماه اول امسال ۵۷ واحد غیرمجاز پس از شناسایی به اداره اماکن معرفی شدند.وی افزود: وقتی مسافر پولی را بابت دریافت خدمات میپردازد باید حتما مشخص باشد که این پول برای چیست و قرار است در قبال آن چه خدماتی را بگیرد حتی نوع غذا و ستاره هتل و راهنما نیز باید در آن به صورت مکتوب مشخص شود، در غیراین صورت ما از رسیدگی به آن شکایت معذور میشویم.