مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای:
سهم ترانزیت ترکیه دو برابر ایران است
مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه حدود 700 کامیون ترکیهای در صف انتظار ورود به ایران هستند، گفت: سهم ترانزیت ترکیه بیش از دو برابر ایران است.
محمدجواد عطرچیان در گفتوگو با مهر در خصوص مشکلی که در مرز ایران و ترکیه برای کامیونها به وجود آمده بود، گفت: در حال حاضر مشکلی برای کامیونهای ایرانی وجود ندارد اما در سمت ترکیه حدود 600 تا 700 کامیون ترکیهای در صف هستند.
وی با بیان اینکه طرف ترکیهای اجازه نمیدهد که کامیونهای بیشتری وارد ایران شود، اظهار داشت: در حال حاضر روزانه 350 دستگاه کامیون ترکیهای به ایران میآید در حالیکه ما ظرفیت پذیرش 800 کامیون را داریم.
مدیر کل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به اینکه طرف ترکیهای در سوخترسانی به کامیونهای خود با مشکل مواجه شده است و همین موضوع موجب صف انتظار کامیونها در طرف ترکیه است، بیان کرد، در سال 93، 76 هزار کامیون ترکیهای به کشور ما ترانزیت شده و از جانب ما 37 هزار کامیون به کشور ترکیه وارد شده است.
عطرچیان با اشاره به اینکه هر کامیون 22 تن کالا حمل میکند، در خصوص مسیرهای ترانزیتی جایگزین مسیر ترکیه برای کامیونهای ایرانی، گفت: مسیرهای جایگزین هزینه بیشتری برای صاحبان کالا به دنبال دارد، ضمن آنکه رانندگان برای ورود به ترکیه ویزا لازم ندارند اما برای سایر کشورها ما این مشکل را داریم.
وی تصریح کرد: همانطور که کامیونهای ترکیهای برای دسترسی به آسیای میانه از مسیر کشور ما استفاده میکنند، ما هم برای اتصال به اروپا بهترین مسیری که داریم عبور از کشور ترکیه است، ضمن آنکه ترکیه میتواند از کشورهای حاشیه خزر هم استفاده کند اما به دلیل اینکه جادههای مناسبی ندارند ترجیح میدهد که کامیونها از ایران عبور کند.
مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، تصریح کرد: مسیرهای جایگزین برای کامیونهای ایرانی میتواند مسیرهای آذربایجان- گرجستان- دریای سیاه، آذربایجان- روسیه- روسیه سفید و ارمنستان- گرجستان- دریای سیاه است که اینها به نفع صاحبان کالا نیست و هزینهها را افزایش میدهد.