kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
کمیسیون تخصصی بررسی طوفان در وزارت راه و شهرسازی:

طوفان تهران با تجهیزات هواشناسی موجود قابل پیش‌بینی نبود

سامانه‌های هواشناسی قابلیت تشخیص طوفان 120 کیلومتری تهران را نداشت به همین دلیل اطلاع‌رسانی درباره این پدیده به موقع انجام نشد.
بنا به دستور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به قائم‌مقام خود در امور هواشناسی و هوانوردی مبنی بر اعلام نظر درباره طوفان تهران با همکاری یک گروه علمی، یک کمیسیون تخصصی بررسی این پدیده تشکیل شد و پس از بررسی‌های خود، گزارشی منتشر کرد.
کمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران در بخشی از گزارش خود اعلام کرد: با توجه به کوتاهی زمان شکل‌گیری و ابعاد آن (خود مقیاس) این پدیده در ساختارهای سامانه‌های دیده‌بانی و پیش‌بینی موجود و معمول شهر تهران قابل ردگیری و پیش بینی نبوده و صدور اطلاعیه وقوع باد شدید، صحیح بوده است.
در این گزارش افزوده شده است: مشخص شد که 20 دقیقه قبل از رسیدن طوفان به شهر تهران، توسط مدیر کل هواشناسی استان تهران به ستاد بحران شهر تهران، قریب‌الوقوع بودن طوفان تلفنی اطلاع داده شده است.در این گزارش با اشاره به اینکه گردش کار و اخذ تاییدیه تلفن مجدد از طریق تماس رادیو با مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی، مدت زمانی را تلف کرده‌ آمده است که به هر حال اطلاع‌رسانی درباره وقوع طوفان در دقایق نزدیک به وقوع انجام شده است.
کمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران تصریح کرده‌است: سامانه اطلاع‌رسانی و پرتال سازمان هواشناسی کشور از کارآیی و قابلیت‌های فرایندی لازم برخوردار نبوده و همچنین ساختار سامانه هشدار سریع کشور کارایی لازم را ندارد. ضروری است با توجه به نیاز جامعه به این ساختار و به روز رسانی و ارتقاء آن، موضوع در اولویت اصلی سازمان هواشناسی کشور و سازمان مدیریت بحران قرار گیرد.
در این گزارش آمده است: هر چند که کمیسیون بررسی سانحه قصور و تقصیری را از ناحیه مسئولان، مدیران و کارشناسان سازمان هواشناسی کشور مطرح نکرده است لیکن برای آنکه در آینده در صورت وقوع چنین پدیده‌هایی سازمان قادر به پیش‌بینی به موقع باشد می‌بایست یک ساختار جامع و کامل مشابه کشورهای پیشرفته برای پیش‌بینی خیلی کوتاه مدت به وجود آید.
همچنین رادارهای هواشناسی موجود که در حدود یک ساعت قبل قابلیت نشان دادن شکل‌گیری این نوع پدیده را داشته، بایستی با تکمیل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاربردهای وسیع آن، عملیاتی و آموزش‌های لازم به پیش‌بین‌ها و کارشناسان ذیربط داده شود.در گزارش کمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران که توسط قائم‌مقام وزیر در امور هواشناسی و هوانوردی به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده، آمده است: با توجه به کاهش سرمایه‌گذاری در تجهیز و بروز رسانی نرم‌افزارهای مورد بهره‌برداری سازمان و همچنین خارج شدن تعدادی از منابع انسانی تخصصی، ضرورت دارد که سازمان در طرح جامع خود پروژه نوین‌سازی هواشناسی را که معوق مانده، فعال و نسبت به تجهیز و تکمیل سرمایه‌گذاری‌های گذشته هواشناسی اعم از شبکه راداری هواشناسی و سامانه دریافت تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای و شبکه ایستگاه‌های اتوماتیک هواشناسی و سامانه ICS سوپر کامپیوترها (کلاسترها) و پورتال اطلاع رسانی و نرم‌افزارهای پیچیده مورد نیاز و سایر سیستم‌های مورد لزوم را مورد توجه و همچنین توسعه سرمایه‌های انسانی سازمان و نحوه جذب و نگهداری و ارتقای آنها را نیز باید در برنامه خود قرار دهد و این طرح جامع و کامل بایستی برای حمایت و تامین اعتبارات لازم در دستور کار دولت محترم قرار گیرد. ضمناً سازمان باید موظف شود برای به روز نگهداشتن متخصصین خود برنامه‌های آموزشی مداوم را به مرحله اجرا درآورد.
در گزارش کمیسیون تخصصی در خصوص نحوه شکل‌گیری طوفان آمده است: طوفانی که روز دوشنبه 12 خرداد در ساعت 17:30 شهر تهران را تحت تاثیر قرارداد دارای سرعتی معادل 118 کیلومتر بر ساعت بوده است.این طوفان به صورت محلی و همرفتی شدید در منطقه حد فاصل ساوه، قم و تهران شکل گرفته و منجر به ایجاد بادهای افقی قوی و با تغییر تندی و جهت سرعت بسیار زیاد در منطقه شده است، این نوع باد در هواشناسی به بادهای گاستی(GUSTY) معروف است.