kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶

ملک سلمان با ۱۵۰۰خدمه و ۲۵ شاهزاده‌ در بالی اندونزی

حضور تجملاتی و پر زرق و برق پادشاه عربستان به همراه 1500 خدمه و 25 شاهزاده سعودی در جزیره «بالی» اندونزی، موجب بهت و حیرت محافل رسانه‌ای و در همان حال، سوژه شوخی و خنده آنها شده است.

 

ده‌ها دستگاه خودروی لوکس مشکی به همراه چندین تن وسایل لوکس برای خوشگذرانی ملک سلمان و همراهانش در جزیره «بالی» اندونزی، تبدیل به سوژه رسانه‌های جهان شده است. هم‌اکنون بالی علاوه بر لشگر نوچه‌ها و شاهزادگان، میزبان حضور 2500 نیروی پلیس و نظامی نیز هست تا پادشاه در آرامش خوشگذرانی کند.
عربستان به دلیل جنگ یمن، کاهش قیمت نفت و هزینه‌های سرسام‌آور تفریحات شاهزاده‌ها با کسری بودجه 100 میلیارد دلاری مواجه شده است. مقامات سعودی برای حل این مشکل به  ناچار به اتخاذ سیاست ریاضت اقتصادی روی آورده‌اند.
اما با این وجود ملک سلمان سفری یک ماهه و پرهزینه به راه انداخته است. سلمان‌بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در چارچوب سفر یک ‌ماهه به ‌منظور گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای شرق آسیا، روز چهارشنبه گذشته وارد اندونزی شد. پادشاه سعودی را در این سفر 1500 نفر از جمله 25 شاهزاده، 10 وزیر و بیش از 100 نیروی امنیتی همراهی کردند.
به گزارش تسنیم، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در این مورد اعلام کرد، این کاروان با 6 فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ وارد جاکارتا شدند؛ همچنین 506 تن وسایل همراه پادشاه از جمله دو دستگاه خودروی مرسدس بنز اس-600 و دو دستگاه آسانسور برقی برای استفاده شخصی پادشاه با یک فروند هواپیمای نظامی سی-130 وارد اندونزی شد. شرکت مسئول حمل ‌و نقل محموله‌ها در اندونزی به خبرگزاری رسمی این کشور، آنتارا، گفت، 572 کارگر مسئول حمل بار کاروان سعودی‌ها شده‌اند.
طبق گزارش نیویورک تایمز، درباریان سعودی به ‌صرف هزینه‌های گزاف شهرت دارند؛ این هزینه‌ها در حالی صرف می‌شود که شهروندان عربستان به خاطر سیاست‌های ریاضتی دولت ریاض، به ‌سختی گذران زندگی می‌کنند. جزئیات درباره همراهان و وسایل همراه پادشاه سعودی به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شده است و به نظر می‌آید هدف اصلی این سفر را تحت‌الشعاع قرار داده است.
برخی کارشناسان معتقدند به رخ کشیدن ثروت می‌تواند قدرت‌نمایی سعودی‌ها به‌منظور گسترش همکاری‌های تجاری به کشورهای شرق آسیا باشد. این سفر بخشی از تلاش پادشاه عربستان برای ایجاد تنوع در اقتصاد عربستان سعودی و جلب حمایت کشورهای آسیایی برای خرید 5 درصد سهام شرکت نفت آرامکو است.
در همین ارتباط، پادشاه عربستان و تیم 1500 نفری او شامل 25 شاهزاده و 10 وزیر دیروز با 9 جت مسافربری برای تعطیلاتی خصوصی به جزایر بالی اندونزی سفر کردند.
 قبل از این سفر پادشاه عربستان به کشور برونئی سفر کرد. در جریان این تعطیلات دستکم 2500 نیروی پلیس و نظامی به همراه کشتی‌های جنگی در سواحل این جزایر وظیفه محافظت از پادشاه عربستان و همراهانش را به عهده خواهند داشت.
کشور شکست‌خورده
از سوی دیگر، شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای تحلیلی نوشت، ریاض از نظر سیاسی شریک شایسته‌ای برای واشنگتن نیست اما آمریکا نمی‌تواند از عواید کلان اقتصادی این شراکت صرف نظر کند.
طبق این گزارش، اخیرا شاخه آمریکایی گروه ذی‌نفع Intelligence Squared بحثی در رابطه با روابط با عربستان برگزار کرد. در این بحث به این مطلب اشاره شد که عمر مفید روابط با عربستان به پایان رسیده است. البته در پایان این بحث 56 درصد از شرکت‌کنندگان به این نتیجه رسیدند که عربستان باید به عنوان شریک استراتژیک آمریکا باقی بماند.
 اگر نگاهی به خرید‌های نظامی عربستان از آمریکا بیاندازیم در خواهیم یافت که این کشور بدون شک شریک استراتژیک و همچنین اشتغالزایی برای صنعت نظامی آمریکا است.اما سؤال بهتری که شاید باید در این بحث مطرح می‌شد این بود که آیا عربستان شریک و متحد شایسته‌ای است؟
طبق گزارش شورای روابط خارجی، سعودی‌ها سال‌ها سعی کردند که نفوذ خود در لبنان را افزایش دهند و در این راستا با ایران در رقابت بودند. اما همیشه بازوی مورد حمایت ایران، حزب‌الله، قوی‌تر از متحدان عربستان عمل کرده است. در سوریه نیز سعودی‌ها به اندازه ترک‌ها و قطری‌ها در حمایت از اپوزیسیون ضد بشار اسد موفق نبودند، اما تلاش‌های زیادی در سرنگون کردن رژیم او به ثمر رساندند. تمام تلاش سعودی‌ها برای همراه کردن منطقه علیه ایران با شکست روبرو شد.
با این تفاسیر فعلا اسد در سوریه ماندگار است و این به نوبه خود پیروزی بزرگی برای تهران به شمار می‌رود.
شورای روابط خارجی در ادامه تاکید کرد:  «آل‌سعود برای جلوگیری از «حزب‌اللهی شدن» یمن و در پی آن بی‌ثبات شدن شبه جزیره عربستان و قدرت یافتن ایران در حیاط خلوت خود، با جنگنده‌های اف 15 تازه خریداری شده‌شان وارد جنگ در یمن شدند. آنها با خرج حدود 200 میلیارد دلار در این جنگ هنوز حرفی برای گفتن ندارند.»