kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴

کوتاه از سراسر جهان



آمریکا
ایسنا: پارلمان اروپا رای به پایان سفرهای بدون روادید آمریکایی‌ها به اتحادیه اروپا داد. این قانون بعد از آن تصویب شد که آمریکا به تازگی از موافقت با سفر بدون روادید شهروندان پنج کشور اتحادیه اروپا شامل بلغارستان، کرواسی، قبرس، لهستان و رومانی در راستای یک توافق دو طرفه، خودداری کرد.

لبنان
فارس : یک روزنامه صهیونیستی ضمن اشاره به افزایش توانمندی‌های ارتش لبنان، اعلام کرد در صورت وقوع جنگ میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، این ارتش با حزب‌الله هماهنگ خواهد بود و در کنار آن خواهد جنگید. «معاریو» به نقل از منابع نظامی- امنیتی رژیم صهیونیستی افزود، ارتش لبنان تجربه و فنون جنگی بالایی را کسب کرده و نیروهایش را با جدیدترین تجهیزات جنگی طی سال‌های اخیر مسلح کرده است و در صورت وقوع جنگ میان این کشور و رژیم صهیونیستی به شکلی فعال با حزب‌الله هماهنگ خواهد بود و در کنار آن خواهد جنگید.

مصر
تسنیم: یک روزنامه مصری از موافقت دبیرکل اتحادیه عرب با استعفای ۱۵ تن از کارمندان این اتحادیه خبر داد. این روزنامه مصری نوشت که بیشتر کارمندانی که استعفا کرده‌اند، مصری هستند. دلیل این استعفاها، بحران مالی اعلام شده از زمان نبیل العربی دبیرکل سابق این اتحادیه تاکنون، برخی از کشورها از پرداخت سهم خود برای تامین بودجه این اتحادیه خودداری می‌کنند.

افغانستان
تی ان ان: مقامات افغان ۴۹ زندانی پاکستانی که بر اثر جرائم گوناگونی در افغانستان بازداشت و زندانی شده بودند را به مقامات این کشور در مرز مشترک «تورخم» در شرق افغانستان تحویل دادند. مقامات محلی ایالت خیبرپختونخوا اعلام کردند که این افراد به اتهام جرایم جنایی از سوی نیروهای امنیتی افغان بازداشت شده بودند که پس از اتمام دوران محکومیت، آزاد شده‌اند.

هلند
فیگارو: پس از آلمان، دولت هلند نیز مخالفت خود را با برگزاری سخنرانی مقام‌های ترک در این کشور اعلام کرد. دولت هلند روز گذشته با اعلام اینکه این سخنرانی‌ها را «نامطلوب» ارزیابی می‌کند، مخالفت خود را با گردهمایی عمومی «روتردام» که قرار است با حضور وزیر خارجه ترکیه در تاریخ یازدهم مارس برگزار شود، اعلام کرد. هفته گذشته نیز تصمیم دولت آلمان در ممانعت از سخنرانی دو مقام بلندپایه ترکیه در اجتماع ترک تبارهای آلمان، موجب بروز تنش در روابط برلین و آنکارا شده و واکنش تند رئیس‌جمهوری، وزیر دفاع، وزیر خارجه و وزیر اتحادیه اروپای ترکیه را در پی داشته است.