kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷

ایران در شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) گریست

سراسر ایران اسلامی با اقامه عزا در سالروز شهادت بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا(سلام‌الله علیها) یکپارچه غم و اندوه شد.


مراسم سوگواری و عزاداری شام شهادت حضرت فاطمه‌ زهرا(سلام‌الله‌ علیها) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهور، جمعی از مسئولان و هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم در حسینیه‌ امام خمینی(رحمت‌الله علیه) برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ سیاسی صحیح در جامعه و بیان موانع پیش روی آن و نیز ذکر مستندات تاریخی، تأکید کرد: تا زمانی که «فرهنگ سیاسی» اصلاح نشود، عرصه‌ فرهنگ و سیاست به نقطه مطلوب نخواهد رسید.
وی استکبارستیزی، عدالت‌گرایی و شهادت‌طلبی را از جمله عناصر فرهنگ سیاسی جامعه‌ اسلامی دانست و افزود: حضرت فاطمه‌ زهرا(سلام‌الله ‌علیها) برای اصلاح وضع سیاسی جامعه فداکاری کرد.
همچنین در این مراسم، آقایان سماواتی و مطیعی به مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی در عزای حضرت صدیقه‌ کبری (سلام‌الله‌علیها) پرداخت.
مراسم عزاداری شهادت حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله علیها) از دوشنبه 9/12/95 تا جمعه 13/12/95 به مدت پنج شب از نماز مغرب و عشاء در حسینیه‌ امام خمینی(ره) برگزار شد.
همزمان با سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم سوگواری و عزاداری در مساجد، بقاع متبرکه، هیئات مذهبی و حسینیه‌ها در اقصی نقاط ایران اسلامی برگزار شد.
به گزارش رسا، این مراسم همچنین در دفاتر مراجع عظام تقلید، حضرات آیات لطف‌الله صافی گلپایگانی، حسین وحید خراسانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، سید موسی شبیری زنجانی، جعفر سبحانی، عبدالله جوادی آملی و سید محمد‌علی علوی گرگانی نیز برگزار شد.
در این مراسم‌ها سخنرانان به بیان فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) پرداختند و مداحان نیز روضه‌خوانی کردند.
همچنین طبق سنوات گذشته حضرات آیات صافی گلپایگانی و وحید خراسانی همگام با دیگر مردم با پای پیاده در مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) شرکت کردند.
در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم نیز مراسم سوگواری بانوی بزرگ اسلام برگزار شد.
حرم‌های مطهر امام علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام)، حضرت معصومه(سلام‌الله علیها)، حضرت احمد بن موسی(علیه‌السلام) در شیراز و حضرت عبدالعظیم(علیه‌السلام) در شهرری نیز شاهد حضور گسترده و عزاداری باشکوه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت بود.
بر اساس این گزارش، در اجتماع عزاداران فاطمی که از میدان شهدای مشهد آغاز شد، پیکر دو تن از شهدای گمنام دفاع مقدس تشییع و خیل عزاداران برای عرض تسلیت به پیشگاه امام رئوف حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) به سمت حرم مطهر رضوی حرکت و در این مکان قدسی به عزاداری پرداختند.
دوستداران و رهروان امامت و ولایت در طول مسیر ضمن عزاداری و همراهی با مداحان و ذاکران اهل بیت ندای «لبیک یا زهرا» سر دادند.
عزاداران از بست شیخ طوسی وارد حریم ملکوتی ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا(ع) شدند و ضمن عرض ارادت و تسلیت به ایشان در صحن انقلاب اسلامی تجمع کردند.
آستان حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) نیز همزمان با ایام فاطمیه به مدت پنج شب میزبان سوگواران یاس نبوی بود و در کنار برگزاری مراسم عزاداری زائران ایرانی، مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) برای زائران غیر ایرانی شامل اردو‌زبانان، عرب‌زبانان و آذری‌زبانان نیز برگزار شد.
همچنین، همایش مادر هستی با محوریت تبیین ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) در شبستان نجمه خاتون(سلام‌الله علیها) آستان حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) برگزار شد.
تشییع پیکر مطهر شهدا
در تهران
همزمان با سالروز شهادت حضرت صدیقه ‌طاهره(س) و ایام فاطمیه پیکر مطهر تعدادی از شهدای گمنام و تازه شناسایی شده دوران دفاع مقدس و دو شهید مدافع حرم در تهران تشییع و به خاک سپرده شد.
به گزارش تسنیم، روز پنجشنبه پیکر مطهر دو شهید گمنام 25 و 16ساله با حضور باشکوه مردم در بوستان امید واقع در منطقه 15 شهر تهران تشییع و به خاک سپرده شد.
همچنین دانشگاه جامع امام حسین(ع) میزبان پیکر دو شهید 15 و 24 ساله گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس بود.
بوستان 22 بهمن منطقه 19 تهران نیز شاهد حضور انبوه عزاداران و عاشقان شهدا بود که پیکر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس که هر دو در 18سالگی به شهادت رسیده بودند را پس از تشییع در این بوستان به خاک سپردند.
در این مراسم همچنین پیکر شهید «علی‌اصغر کریمی» از شهدای مدافع حرم ایرانی و شهید «جهانگیر رستمی» از شهدای مدافع حرم افغانستانی لشکر فاطمیون که چندی پیش در راه دفاع از حریم اهل بیت به فیض شهادت نائل شدند تشییع شد. پیکر مطهر این دو شهید مدافع حرم پس از تشییع در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد..
حوزه علمیه معیر واقع در منطقه 12 تهران هم میزبان پیکر مطهر یک شهید گمنام 27ساله بود. پیکر مطهر این شهید از مقابل مسجد ارک واقع در میدان 15 خرداد تشییع و در حوزه علمیه معیر واقع در خیابان خیام شمالی به خاک سپرده شد.
پادگان توحید لشکر عملیاتی خاتم الانبیاء(ص) واقع در قرچک نیز میزبان پیکر مطهر یک شهید گمنام بود. پیکر مطهر این شهید 17 ساله با حضور جمعی از خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان و عموم مردم از مقابل امام‌زاده شعیب(ع) شهرری واقع در کهریزک، روستای فیروزآباد تشییع و در پادگان توحید آرام گرفت.
تشییع شهدای تازه‌شناسایی شده
همچنین مراسم تشییع پیکر مطهر شهید محسن جواهری کاشانی از شهدای تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس صبح پنجشنبه با حضور جمعی از خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و عموم مردم از منزل شهید واقع در خیابان مقداد (منطقه14) برگزار شد. پیکر این شهید21ساله که سال 1363 در عملیات بدر و در منطقه شرق دجله به شهادت رسیده بود در قطعه 53گلزار شهدای بهشت زهرا(س) آرام گرفت.
پیکر مطهر شهید مهدی سیفی از شهدای تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس نیز با حضور عموم مردم تهران از مسجد الهادی واقع در خیابان مالک اشتر تشییع و در قطعه 27 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.
بسیجی شهید مهدی سیفی متولد سال 1343 در تهران بود که سال 63 و در عملیات بدر در منطقه عملیاتی شرق دجله به شهادت رسید و پیکر مطهرش مفقود ماند.
همچنین مراسم تشییع پیکر مطهر شهید محمدسعید محققی از شهدای تازه تفحص شده با حضور جمع کثیری از مردم تهران دیروز از مقابل مسجد موسی‌بن جعفر(ع) واقع در چهارراه لشکر به سمت میدان منیریه برگزار شد.
پیکر مطهر شهید محققی پس از تشییع در قطعه 29 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. این شهید بزرگوار سال 62 در سن 16سالگی در عملیات والفجر یک در منطقه فکه، آسمانی شد.
مراسم تشییع پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده حسین سپهر نیز روز پنجشنبه از مقابل مسجد انصارالحسین(ع) واقع در خیابان پنجم نیروی هوایی برگزار شد. شهید سپهر دی ماه سال 65 در 16 سالگی در عملیات کربلای 5 و در منطقه شلمچه به شهادت رسیده بود.
همچنین مراسم تشییع پیکر مطهر شهید هرمز شریفیان از شهدای دوران دفاع مقدس که 28 سال قبل در منطقه شرهانی به شهادت رسیده بود روز پنجشنبه در شهرک واوان به سمت حرم شهدای گمنام این شهرک برگزار شد.
پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده امیر ساریخانی از شهدای دوران دفاع مقدس نیز از مقابل منزل وی در شهرک شهید چمران بنیاد تعاون وزارت دفاع تا گلزار شهدای این شهرک بر دوش اقشار مختلف مردم تشییع و برای خاکسپاری به قطعه 50 بهشت زهرا(س) منتقل شد.
شهید ساریخانی سال 1365 در منطقه عملیاتی حاج عمران در سن 29 سالگی به شهادت رسید.
صبح چهارشنبه نیز دانشگاه علوم پزشکی بقیهًْ‌الله(عج) میزبان پیکر مطهر دو شهید گمنام 27 و 24 ساله بود.
دانشگاه آزاد اسلامی دماوند نیز در این روز پذیرای دو شهید گمنام 22 و 19 ساله بود، همچنین دو شهید گمنام 26 و 19 ساله نیز پس‌از تشییع در صنایع حدید وزارت دفاع به خاک سپرده شدند.
شهرهای ایران اسلامی با ورود
پیکر شهیدان عطرآگین شد
سرویس شهرستان‌ها:
همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س)،‌ پیکر تعدادی از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس و نیز شهدای مدافع حرم در سه روز گذشته در برخی از استان‌های کشور تشییع و به خاک سپرده شدند که گزارش خبرنگاران کیهان از شهرستانها و خبرگزاری‌ها حاکی از استقبال باشکوه مردم این شهرها از پیکرهای پاک شهیدان است که در پی می‌خوانید.
قم: پیکر مطهر پنج شهید گمنام هشت  سال دفاع مقدس تازه تفحص شده مناطق عملیاتی جنوب به همراه سه شهید مدافع حرم حضرت زینب(س)، که به تازگی به شهادت رسیدند با حضور قشرهای مختلف مردم شهیدپرور قم از مسجد امام حسن عسگری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشییع شد.
رشت: پیکر مطهر دو شهید گمنام دوران پرافتخار دفاع مقدس با حضور گسترده مردم از مقابل دانشگاه آزاد اسلامی رشت تا میدان دوم مسکن مهر این شهر تشییع و در پارک 82 خاکسپاری شد.
پیکر مطهر این دو شهید 25 و 19 ساله در مناطق عملیاتی ام‌الرصاص و شرق دجله تفحص شده‌اند.
این شهدای گرانقدر در سال‌های 1363 و 1365 در عملیات‌های کربلای 4 و بدر به فیض عظیم شهادت نائل آمده‌اند.
شهرکرد: پیکر مطهر شهید گمنام 16 تا 29 ساله دوران دفاع مقدس در شهرهای شهرکرد، فرادنبه، گندمان و دستناء چهار‌محال و بختیاری که در عملیات‌های والفجر 1، خیبر و محرم به شهادت رسیده بودند، با حضور پرشور عاشقان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و خانواده‌های معظم شهدا در شهرهای این استان تشییع وخاکسپاری شد.
پیکر 2 شهید گمنام که در عملیات والفجر1 و خیبر به فیض شهادت نائل شدند در شهر دستناء در محل تپه نورالشهداء این شهر از توابع شهرستان کیار تشییع و خاکسپاری شد. پیکر یکی از این شهدا در آموزشکده فنی پسرانه شهرکرد به خاک سپرده شد. 2 شهید در فرادنبه  و 2 شهید نیز در گندمان خاکسپاری شدند.      
قصرشیرین: پیکر مطهر سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس بر روی دستان مردم قدرشناس شهرستان مرزی قصرشیرین تشییع و به خاک سپرده شد.
پیکر این سه شهید والامقام از مناطق عملیاتی خیبر در جزیره مجنون، محرم در شرهانی و کربلای چهار در عملیات ام‌الرصاص به تازگی توسط کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح تفحص و به آغوش ایران اسلامی بازگشته بودند.
خراسان جنوبی: پیکر چهار شهید گمنام دفاع مقدس در شهر بیرجند مرکز خراسان جنوبی تشییع شد.  پیکر 2 شهید برای خاکسپاری به دانشکده کشاورزی و پیکر 2 شهید هم به دانشگاه صنعتی بیرجند انتقال یافت.
ایلام: پیکر پاک 2 شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولان، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در مرکز بخش کلات مورموری در استان ایلام تشییع و به خاک سپرده شد.  این 2 شهید گمنام سال 63 در منطقه زبیدار و در عملیات بدر در حین دفاع از مرزهای عقیدتی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
یزد: پیکر مطهر 2 شهید گمنام روز پنجشنبه با حضور خانواده‌های شهدا،‌ ایثارگران، مسئولان اجرایی و اقشار مختلف مردم ولایتمدار در مروست خاتم استان یزد تشییع شدند. یکی از این شهدا 22 ساله و شهید عملیات خیبر و دیگری 17 ساله و شهید عملیات بدر است که پیکر هر دو در تفحص‌های شرق دجله پیدا شدند.
گرگان: همزمان با ایام فاطمیه، پیکرهای مطهر 3 شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضور گسترده مردم و مسئولان روز چهارشنبه در گرگان تشییع و برای خاکسپاری به دانشکده مائده و شهر سرخنکلاته از توابع این شهرستان انتقال یافت.
پیکر پاک یکی از شهدای گمنام پس از تشییع در محل دانشکده دخترانه مائده گرگان به خاک سپرده شد و پیکرهای دو شهید نیز به شهر سرخنکلاته از توابع گرگان انتقال یافت. روز سه‌شنبه پیکرهای هفت شهید گمنام دوران دفاع مقدس با استقبال گسترده مردم وارد گرگان شد، این شهدا همزمان با ایام فاطمیه، طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شهرهای گرگان، سرخنکلاته، خان ببین (رامیان)، علی‌آباد کتول و مزرعه کتول تشییع و خاکسپاری شدند.
صومعه‌سرا: در مراسم باشکوهی با حضور اقشار مختلف مردم، روز چهارشنبه پیکرهای دو شهید گمنام در تولمشهر شهرستان صومعه‌سرا تشییع و به خاک سپرده شد. شهید گمنام 18 ساله، در عملیات بدر و در شرق دجله و شهید 19 ساله، در عملیات والفجر 8 در منطقه ام‌الرصاص به فیض عظیم شهادت رسیده‌اند.
اردبیل: پیکر مطهر 2 شهید گمنام روز چهارشنبه در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س) با حضور مردم و مسئولان اردبیل تشییع شد.
تبریز: پیکرهای مطهر 9 شهید گمنام و یک شهید جاوید‌الاثر دفاع مقدس روز چهارشنبه بر دوش مردم شهیدپرور تبریز تشییع شد.
علاوه بر این 10 شهید مطهر، آئین تشییع و خاکسپاری یکی دیگر از شهدای جاوید‌الاثر دفاع مقدس منصور محمدی در شهرستان میانه برگزار شد.
گنبدکاووس: پیکر مطهر یک شهید گمنام دفاع مقدس روز چهارشنبه در شهر خان ببین از توابع شهرستان رامیان استان گلستان تشییع و در اردوگاه صالحین به خاک سپرده شد.
دزفول: پیکرهای مطهر 2 شهید گمنام دفاع مقدس روز چهارشنبه در شهرهای دزفول و اندیمشک در استان خوزستان تشییع شدند.
در اندیمشک نیز پیکر مطهر یک شهید گمنام صبح روز چهارشنبه در تیپ حضرت مهدی(عج) مستقر در پادگان کرخه تشییع و در آیینی به خاک سپرده شد.
پیکر مطهر این شهید گمنام 29 ساله در منطقه شلمچه شناسایی شد.
پیکر مطهر شهید احمد موچانی از شهدای جاویدالاثر شهرستان اندیمشک که پس از گذشت 30 سال از زمان شهادت اخیرا شناسایی شده روز پنجشنبه در اندیمشک تشییع و به خاک سپرده شد. این شهید والامقام در سال 1365 در 19 سالگی در منطقه شلمچه در عملیات والفجر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
برپایه این گزارش، پیکرهای مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس روز چهارشنبه با حضور گسترده مردم و مسئولان استان خوزستان تشییع و برای خاکسپاری به شهرک نفت اهواز انتقال یافت.
یاسوج: پیکرهای مطهر 2 شهید گمنام دفاع مقدس روز چهارشنبه در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد تشییع و در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر به خاک سپرده شد.
در بندرعباس نیز پیکر مطهر 20 شهید گمنام دوران دفاع مقدس عصر سه‌شنبه بر روی دستان مردم شهیدپرور از مصلی تا امامزاده سیدمظفر(ع) تشییع شد.
درکرمان نیز پیکر پاک 17 شهید گمنام و یک شهید شناسایی شده دوران دفاع مقدس پس از تشییع باشکوه در شهرها و دانشگاه‌های مختلف این استان به خاک سپرده شدند. همچنین در بیرجند پیکر پاک چهار شهید گمنام دفاع مقدس روز پنجشنبه تشییع شد. بر اساس این گزارش، سمنان تشییع پیکر مطهر دو شهید گمنام دفاع مقدس با حضور پرشور مردم و مسئولین استان سمنان در مسجد امام علی(ع) مهدیشهر برگزار و در مزار شهدای این شهر تشییع شد.
پیکر 2 شهید گمنام دوران دفاع مقدس نیز پنجشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه و 2 شهید گمنام در شهر دلبران سنندج تشییع و به خاک سپرده شد.