kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶

اعتراض به اعطای جایزه به کپی‌کاری در جشنواره تجسمی فجر(اخبار ادبی و هنری)

پس از اعتراض‌های گسترده به وضعیت داوری در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، این بار نوبت به اعتراض به داوری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر رسید.


تعدادی از انجمن‌های فعال در زمینه هنرهای تجسمی با صدور بیانیه‌ای نسبت به داوری و همچنین شباهت یکی از آثار برگزیده این جشنواره با اثری خارجی اعتراض کردند.در بخشی از این بیانیه که توسط انجمن هنرمندان نقاش ایران، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، انجمن هنرمندان سفالگر، انجمن عکاسان ایران، انجمن تصویرگران ایران و انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نوشته شده، آمده است:
«این روزها صحبت از جایزه‌ای ا‌ست که در جشنواره‌ دولتیِ فجر به شخصی تعلق گرفته که اثر هنرمند دیگری را با مختصر تغییراتی به نام خود جا زده و به طریقی جایزه‌ جشنواره را تصاحب کرده است. هیئت داوران جشنواره هم با انتشار بیانیه‌ای با ارجاع به بحث تئوریک «از آن خودسازی» کاملا از عملکرد خود دفاع نموده‌اند که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. اینکه یک اثر کپی از کار یک هنرمند دیگر توانسته طوبای زرّینِ نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر را «از آن خود» سازد، دُملِ کهنه‌ای را گشوده است که دیدنش هرگز خوشایند نبوده و نیست و سنگینیِ حضورش چنان گزنده است که نمی‌گذارد نادیده گرفته شود. متاسفانه و به حق، هم در اذهان جامعه‌ هنری و هم در اذهان عمومی، این واقعه به حیثیت پنج ساحت در حیطه‌ هنر یورش برده و لطمه زده است: هنرمند، مدیریت هنری، هیئت داوری، حرفه‌ای بودن و شعور مخاطب. این حادثه شبهات واقعی و اساسی ایجاد کرده است و لازم است هرچه سریعتر، از طریق میزگردهایی تخصصی، با حضور مسئولین جشنواره، صاحبنظران موافق و مخالف، و مطبوعات مورد بررسی عاجل قرار گیرد و آسیب‌شناسی شود چراکه برخورد سازنده با این واقعه قطعاً می‌تواند مثبت و تغییر دهنده باشد‌. این گونه وقایع به راحتی می‌توانند در این عصر دیجیتال آبروریزی‌های ملی و بین‌المللی برای کشور و هنرمان رقم بزنند.»