kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۲۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان تشریح کرد

چگونگی ذخیره‌سازی نمونه خون بندناف نوزاد

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: در بانک عمومی بندناف، خانواده‌ها نمونه بندناف را اهدا می‌کنند و هیچ مالکیتی بر روی نمونه خود ندارند اما در بانک خصوصی، خانواده نمونه بندناف فرزندشان را برای خود ذخیره می‌کنند.


مرتضی ضرابی به فارس گفت: در کشور نزدیک به 73 هزار نمونه خون بندناف در پژوهشکده رویان ذخیره کرده‌ایم که از این تعداد در سال‌های گذشته نزدیک به 20 پیوند در بیماری‌های مختلف انجام شده که عمدتاً بیماری‌های خونی بوده است.
ضرابی افزود: فعالیت بانک خون بندناف رویان از سال 1384 آغاز شده و به صورت دو بانک عمومی و بانک خصوصی مشغول به فعالیت هستند. تفاوت بانک عمومی در این است که خانواده‌ها نمونه بندناف را اهدا می‌کنند اما در بانک خصوصی خانواده نمونه بندناف فرزندشان را برای خود ذخیره کرده، به همین دلیل هزینه آن را نیز پرداخت می‌کنند؛ بانک عمومی با حمایت دولت و خیریه فعالیت می‌کند و خانواده‌ها مالکیتی روی نمونه خون بندناف ندارند.
وی ادامه داد:‌ کار بانک خون بندناف مشابه کار سازمان انتقال خون است و ویژگی آن این است که نمونه خون بندناف اهدا شده به هر فردی که تشابه ژنتیکی داشته باشد قابل پیوند است و از آنجایی که همه سلول‌های ایمنی در خون بندناف بلوغ لازم را ندارند شانس رد پیوند کاهش پیدا می‌کند و موفقیت این پیوند بسیار بالاست.
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در خصوص تشابه ژنتیکی گفت: در هر پیوند اگر فرد گیرنده و دهنده از نظر ژنتیکی تطبیق داشته باشند مشکلی پیش نمی‌آید. هم‌اکنون در کشور در 28 استان دفاتر نمایندگی بانک خون بندناف به فعالیت مشغول هستند و نمونه بندناف نوزادان را جمع‌آوری کرده و با وجود تنوع ژنتیکی در کشور تعداد موارد زیادی با یکدیگر تطبیق پیدا می‌کنند؛ شانس اینکه دو نمونه با یکدیگر از نظر ژنتیکی با یکدیگر تطبیق پیدا کند 25 تا 30 درصد است.
ضرابی در پاسخ به اینکه آیا خانواده‌هایی که بندناف فرزند خود را به بانک عمومی اهدا می‌کنند از امتیاز ویژه‌ای برخوردار می‌شوند یا خیر، گفت: این خانواده‌ها یک کارت اهدا دریافت می‌کنند و در صورت نیاز اگر نمونه خونشان استفاده نشده باشد می‌توانند از آن استفاده نمایند و اگر نمونه خونشان وجود نداشت برای آنها با امتیاز ویژه‌ای که دارند، جست‌وجو انجام می‌شود.