kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲

قبل از 6 ماهگی زمان طلایی برای شناسایی کم‌شنوایی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کم‌شنوایی تا قبل از 6 ماهگی درمان‌پذیرتر است و این زمان به زمان طلایی درمان کم‌شنوایی اطلاق می‌شود.



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمدرضا ناظری در نشست خبری انجمن شنوایی‌سنجی ایران افزود: کم‌شنوایی بیماری نیست بلکه اختلالی است که گاهی همراه با یک بیماری ظاهر می‌شود.
ناظری با اشاره به اینکه درمان‌پذیری و توانبخشی شنوایی با درمان طبی متفاوت است، گفت: کمک به بیماران کم‌شنوا و ناشنوا نیاز به کار تخصصی و تیمی شامل متخصصین اطفال، گوش و حلق و بینی، متخصصین نوزادان و شنوایی‌شناس است زیرا کم‌شنوایی انواع گوناگون از سطح یک تا پیشرفته دارد که در برخی از اختلالات شنوایی نیاز به درمان طبی و جراحی دارد.
وی با بیان اینکه متأسفانه خانواده‌ها و برخی پزشکان به اختلال کم‌شنوایی اشراف ندارند، ادامه داد: آگاه‌سازی خانواده‌ها و برخی از پزشکان برای کاهش مشکلات ناشی از کم‌شنوایی و ناشنوایی بسیار حائز اهمیت است، بنا بر این کودکان باید بلافاصله پس از تولد، شنوایی آنها مورد بررسی قرار گیرد و خانواده‌ها نیز نسبت به این مسئله بسیار حساس باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مشکلاتی که در دوره بارداری برای مادر رخ می‌دهد و در بروز کم‌شنوایی موثر است، گفت: استفاده از داروهایی که نباید مادر مصرف کند، در معرض تشعشعات قرار گرفتن، ضربه‌های مکانیکی به شکم مادر، پارگی کیسه آمینیوم و استرس از جمله مواردی است که احتمال ابتلا به ناشنوایی نوزاد را افزایش می‌دهد.
وی افزود: مصرف مشروبات الکلی، استعمال قلیان و سیگار و حتی در معرض دود قرار گرفتن مادر باردار می‌تواند کم‌شنوایی و ناشنوایی جنین را به همراه داشته باشد.