kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
پیروزی جدید نیروهای ارتش و مقاومت

تدمر آزاد شد /دست بالای سوریه در مذاکرات

با پیروزی نیروهای ارتش و مقاومت در آزادسازی شهر باستانی «تدمر» (پالمیرا)، موضع دولت سوریه در مذاکرات «ژنو-4» مستحکم شد.



به گزارش خبرگزاری فارس، فرماندهی کل ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای، آزادسازی شهر «تدمر» به دست نیروهای ارتش و مقاومت را رسما اعلام کرد. براساس این بیانیه، شهر تدمر و مناطق اطراف آن هم‌اکنون تحت کنترل ارتش سوریه و متحدان آن است. در این عملیات، جنگنده‌های روسی نیز مشارکت داشتند. ارتش سوریه همچنین، بر تداوم عملیات برای آزادسازی  همه مناطق اشغالی این کشور، تأکید کرد.
دست برتر در مذاکرات
پیروزی بزرگ ارتش سوریه و مقاومت در تدمر، موضع نمایندگان دولت را در مذاکرات «ژنو-4» مستحکم‌تر کرد و مخالفان را نیز به یاوه‌گویی انداخت، به طوری که «نصر الحریری» رئیس هیئت‌ مخالفان دولت دمشق در مذاکرات «ژنو-4» پیروزی ارتش در تدمر را رد کرد و مدعی شد: تبادل کنترل شهر پالمیرا (تدمر) میان داعش و ارتش سوریه، شبیه به کارتون تام و جری است! این اظهارات، ناخرسندی الحریری از شکست داعش در تدمر را به وضوح نشان می‌دهد.
تدمر پیش از این از اردیبهشت 94 تا فروردین 95 در اشغال داعش بود و سپس، تحت کنترل نیروهای دولتی درآمد. در روزهای پایانی اشغال شهر «حلب»  (چند ماه قبل) هم داعش بار دیگر بر این شهر باستانی مسلط شده بود. اما اکنون شکست خورد و این شهر را ترک کرد.
در مجموع، پیروزی‌های میدانی ارتش و مقاومت، وضعیت مخالفان دولت در مذاکرات «ژنو-4» را متزلزل کرده است.
«بشار جعفری» رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه در مذاکرات «ژنو-4» پس از آزادسازی تدمر، به خبرنگاران گفت: (بشار) اسد رئیس‌جمهور به وعده خود عمل کرد و شهر تدمر آزاد شد و (اکنون) همه برای دیدن زیبایی این شهر دعوت می‌شوند.
جعفری گفت:  مسئولیت شکست مذاکرات ژنو به گردن هیئت ریاض (هیئت مخالفان تحت رهبری نصرالحریری) است. وی تصریح کرد: به هیئت سازمان ملل (دی میستورا) تاکید کرده‌ایم که پیشرفت در مذاکرات نباید منتظر (همراهی) هیئت ریاض باشد.
بشار جعفری همچنین گفت که آمریکا در اشغال شهر تدمر، به داعش کمک کرده بود. وی اظهار داشت: آمریکا (مواضع ارتش سوریه را در) شهر دیرالزور بمباران کرد و همین مسئله، به داعش فرصت داد، تدمر را اشغال کند.