kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱

اعتراضات خیابانی در فرانسه باعث حذف فیون از مبارزات انتخاباتی شد

سرانجام پس از چندین هفته تظاهرات علیه «فرانسوا فیون» کاندیدای ریاست جمهوری فرانسه به دلیل برملا شدن پرونده فساد اقتصادیش‌، وی مجبور به کناره‌گیری‌ از کارزار انتخاباتی فرانسه شد.



 فرانسوا فیون که در نظرسنجی‌های اولیه پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود، با افشای رسوایی استخدام همسرش به عنوان مشاور و دستیار پارلمانی و پرداخت 800 هزار یورو دستمزد به وی، با چالش جدی روبرو شده و میزان محبوبیتش با افت شدیدی همراه شد.
افت شدید محبوبیت و اعتراضات گسترده مردمی سرانجام وی را مجبور به کناره‌گیری کرد و سخنگوی این نامزد جناح راست فرانسه رسما خبر کناره‌گیری وی را اعلام کرد. در همین حال پلیس فرانسه خانه فیون  را مورد بازرسی قرار داده است. این در حالی است که در ماه گذشته میلادی دفتر پارلمانی وی نیز مورد بازرسی پلیس قرار گرفته بود.
اما به نظر می رسد کنار کشیدن فیون میدان را برای «ماری لوپن»  نامزد راست افراطی بیشتر باز خواهد کرد. پس از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اکنون هر احتمالی برای انتخابات مشابه در فرانسه قابل پیش‌بینی است تا جایی که پیروزی لوپن یکی از این احتمالات غیرمنتظره است. لوپن به طور رسمی تبلیغات انتخاباتی خود را با شعارهایی که ترامپ را به کاخ سفید رساند، آغاز کرد و قول داد در صورت پیروزی در انتخابات، سیاست «اول فرانسه» را در پیش بگیرد. وی همچنین در یکی از سخنرانی‌های خود سیاست مهاجرت گسترده، جهانی شدن و افراط‌گرایی اسلامی را هدف حمله قرار داد و مردم فرانسه را به الگو گرفتن از رای دهندگان آمریکایی حامی ترامپ تشویق کرد؛ کسانی که منافع ملی را در صدر اولویت‌های خود قرار دادند.
لوپن‌، اکنون به ستاره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبدیل شده و پیروزی او در مرحله نخست به نظر می رسد که  حتمی است.اما دور دوم برای لوپن بسیار دشوار خواهد بود، زیرا تمام احزاب راستگرا و چپگرا علیه او صف می‌بندند تا مانع ورودش به کاخ ریاست جمهوری شده  و از انقلاب در فرانسه جلوگیری کنند .