kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
تقابل احتمالی با نماینده آمریکا در نیمه نهائی 

رقبای سرلک در مسابقات جهانی گزینشی مشخص شدند آخرین نماینده کشتی آزاد امروز سهمیه المپیک را کسب می‌کند؟!

نماینده وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد ایران رقبای خود در مسابقات گزینشی المپیک در استانبول را شناخت.



سرویس ورزشی-

مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های جهانی کشتی آزاد کسب سهمیه المپیک به عنوان آخرین فرصت برای کسب سهمیه المپیک پاریس در استانبول برگزار شد و علیرضا سرلک تنها نماینده ایران در این رقابت‌ها رقبای خود را شناخت. در وزن ۵۷ کیلوگرم این مسابقات که ۲۷ شرکت‌کننده حضور دارند، علیرضا سرلک دارنده مدال نقره جهان از ایران در دور نخست به مصاف سیمونه پیرودو از ایتالیا می‌رود و در صورت برتری در دومین مبارزه و در مرحله یک هشتم نهائی به مصاف روبرتی دینگاشویلی از گرجستان خواهد رفت.
سرلک در صورت رسیدن به یک چهارم نهائی با یکی از کشتی‌گیران قزاقستان، ترکمنستان یا رومانی برای رسیدن به نیمه نهائی مصاف خواهد کرد. سرلک برای رسیدن به فینال به احتمال فراوان در دیداری سخت به مصاف اسپسنر لی آمریکایی خواهد رفت که مسیر چندان سختی تا رسیدن به نیمه نهائی در پیش ندارد.
سرلک امروز شنبه هفته آینده به مصاف رقبای خود خواهد رفت. نفراتی که در این رقابت‌ها راهی فینال شوند به سهمیه المپیک می‌رسند. همچنین کشتی‌گیران راه یافته به دیدار رده‌بندی به مصاف هم می‌روند تا برنده آن‌ها نیز به عنوان سومین گزینه راهی المپیک شود.
رقابت‌های سخت سرلک برای سهمیه المپیک
کشتی‌گیران مدعی زیادی هنوز سهمیه المپیک را در دو مسابقه قبلی (جهانی 2023 بلگراد و گزینشی قاره‌ای) کسب نکرده‌اند و علیرضا سرلک که نماینده ایران در این رقابت‌هاست، قطعاً کار دشواری برای رسیدن به سهمیه المپیک خواهد داشت. میلاد والی‌زاده و احمد جوان، دو ملی‌پوش ایران در این وزن بودند که در صربستان و قرقیزستان نتوانستند برای تیم ملی سهمیه المپیک بگیرند و در نهایت این نایب‌قهرمان سال 2021 جهان است که به ترکیه می‌رود.
در لیست اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی، نام کشتی‌گیران مطرحی چون گئورگی وانگلوف بلغار، ژی‌پنگ جیانگ چینی، روبرتی دینگاشویلی گرجستانی، هورست لِهر آلمانی، امان امان هندی، سانگ‌وون کیم کره‌ای، زانابازار زاندانبود مغولی، سلیمان آتلی ترک و همچنین اسپنسر لی آمریکایی در 57 کیلوگرم دیده می‌شود که هر کدام از آنها می‌توانند حریف خطرناکی برای سرلک باشند.
«لی»، به تازگی در مرحله نهائی انتخابی تیم ملی آمریکا، موفق به شکست توماس گیلمان شده و اگر در استانبول صاحب سهمیه المپیک شود، خودش نیز به المپیک پاریس خواهد آمد. ضمن اینکه کشتی‌گیران روسی‌الاصل در ترکیب تیم‌های اسپانیا و فرانسه هم نمی‌توانند رقبای آسانی در مسیر کسب سهمیه باشند. در آخرین گزینشی المپیک، علاوه‌بر فینالیست‌ها، نفر سوم حقیقی نیز صاحب سهمیه المپیک خواهد شد. تیم ملی کشتی آزاد ایران دوره قبلی المپیک را با سهمیه کامل پشت سر گذاشت. پیش از این رحمان عموزاد در 65 کیلو، یونس امامی در 74 کیلو، حسن یزدانی در 86 کیلو، امیرعلی آذرپیرا در 97 کیلو و امیرحسین زارع در 125 کیلوگرم برای کشتی آزاد ایران سهمیه المپیک گرفته‌اند.
محمدی: سرلک قابلیت کسب سهمیه المپیک را دارد
غلامرضا محمدی سرمربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد درخصوص شانس علیرضا سرلک کشتی‌گیر لرستانی وزن 57 کیلوگرم برای رسیدن به سهمیه المپیک در مسابقات گزینشی استانبول اظهار داشت: المپیک 2020 مرتضی قیاسی نماینده لرستان در المپیک بود و در المپیک 1996 آتلانتا هم من کشتی گرفتم، الان هم این شانس برای کشتی لرستان هست که با علیرضا سرلک خود را به المپیک برساند. البته که این کشتی‌گیر ابتدا نماینده کشتی ایران است و بعد لرستان. برای سرلک این فرصت مهیا شده که اگر بتواند سهمیه المپیک را بگیرد، در المپیک هم نماینده تیم ملی باشد. در چند سال گذشته مرتضی قیاسی و علیرضا سرلک خوب ظاهر شدند و این رفته رفته باعث ایجاد تغییر در کشتی لرستان شده و در رده‌های سنی مختلف شاهد حضورکشتی‌گیران استان در اردوهای تیم ملی هستیم.
محمدی درخصوص شانس این کشتی‌گیر برای کسب سهمیه المپیک در آخرین گزینشی المپیک گفت: سرلک قطعا می‌تواند سهمیه بگیرد، هرچند کار در وزن اول سخت است. این یک واقعیت است و همه به آن اذعان دارند، به هرحال یک تعداد کشتی‌گیر خوب که تعدادشان هم کم نیست، هنوز از آسیا سهمیه نگرفته‌اند، کشتی‌گیران سایر قاره‌ها هم در استانبول به آنها اضافه می‌شوند. کار در گزینشی جهانی بسیار سخت است ولی علیرضا این قابلیت را دارد که سهمیه بگیرد و به المپیک راه پیدا کند.
مدیرفنی تیم‌های پایه کشتی آزاد عنوان کرد: در روزهای حساس و حیاتی باقی مانده تا زمان مسابقه، خوب است که با تمهیدات کادر فنی تیم ملی، آرامش سرلوحه کار باشد تا اول اینکه تیم کشتی آزاد ما با سهمیه کامل به المپیک برود و بعد اینکه چه بهتر این سهمیه را یک کشتی‌گیر لرستانی به دست آورد. در این روزها تمرکز و آرامش بهترین چیزی است که سرلک به آن نیاز دارد و می‌تواند او را به هدفش نزدیک‌تر کند. سرلک باید این خودباوری را داشته باشد که از یکی از بهترین فرصت‌های زندگی ورزشی‌اش استفاده کند.
اسامی ۱۲ فرنگی کار المپیکی در گزینشی ترکیه
اما در پایان رقابت‌های روز نخست کشتی فرنگی کسب سهمیه المپیک در ترکیه، نفرات راه یافته به فینال ۶ وزن المپیکی کشتی فرنگی موفق به کسب سهمیه المپیک برای کشورهای خود شدند. در وزن ۱۳۰ کیلوگرم صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی آذربایجان، با راهیابی به فینال موفق به کسب سهمیه المپیک برای آذربایجان شد. در وزن ۷۷ کیلوگرم نیز ویکتور نمس صرب با شکست سنگین ۱۰ بر صفر مقابل لومادزه گرج از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند.
همچنین دیروز جمعه نفرات راه یافته به رده‌بندی این اوزان به مصاف هم رفتند تا برنده آن‌ها، سومین کشتی‌گیر راه یافته به المپیک پاریس در هر وزن باشد. اسامی کشتی‌گیرانی که در روز نخست این رقابت‌ها با راهیابی به فینال موفق به کسب سهمیه المپیک شدند به شرح زیر است:
* وزن ۶۰ کیلوگرم: سادیک لالایف(روسیه)- مراد ممدوف(آذربایجان)
* وزن ۶۷ کیلوگرم: راماز زوییدزه(گرجستان)- والنتین پتیچ(مولداوی)
* وزن ۷۷ کیلوگرم: آیک ناتساکانیان(بلغارستان)- سرگئی کوتوزوف(روسیه)
* وزن ۸۷ کیلوگرم: کایریل ماسکویچ(بلاروس)- رفیق حسین‌اف(آذربایجان)
* وزن ۹۷ کیلوگرم: آرتور سارگسیان(روسیه)- آروین ساوولاینن(فنلاند)
* وزن ۱۳۰ کیلوگرم: صباح شریعتی(آذربایجان)- آلن سیواریو(رومانی)
لازم به یادآوری است که پیش از این تیم کشتی فرنگی کشورمان موفق شد تمام سهمیه‌های المپیک (6 سهمیه) را کسب کند تا با تیم کامل در این رقابت‌ها شرکت کند. مسابقات کشتی المپیک 2024 پاریس روزهای ۴ لغایت ۱۱ آگوست ۲۰۲۴ (14 تا 21 مرداد 1403 ) برگزار می‌شود.