kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
استاندار چهارمحال و بختیاری:

اجرای سد و تونل کوهرنگ برخی چشمه‌ها و دشت‌های این شهرستان را خشک کرد

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بدنبال خشکسالی‌های 9 سال اخیر 60 درصد از قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌های آب این استان خشک شده است.

 

قاسم سلیمانی دشتکی در نشست با معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس‌سازمان هواشناسی تاکید کرد: این درحالی است که سطح سفره‌های آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری در این مدت افزون بر 40 متر کاهش یافته است.
بدنبال تداوم خشکسالی‌ها، از 840 قنات حفر شده در این استان یک سوم آن یعنی در حدود 280 رشته قنات به طور کامل خشک شده و مابقی نیز بین 40 تا 60 درصد کاهش آبدهی داشته است.
وی افزود: هم اینک تامین آب آشامیدنی برخی نقاط چهارمحال و بختیاری به علت کاهش منابع آب با مشکل مواجه شده است.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های نیمه تمام حوضه آب چهارمحال و بختیاری بویژه در بخش آبخیزداری و آبخوان داری می‌تواند در رفع این مشکلات مؤثر باشد.
وی یادآور شد: برخی رویه‌های غلط در اجرای پروژه‌های انتقال آب، قطع جنگل‌ها، برداشت‌های غیرعلمی و بهره‌برداری زیاد از منابع طبیعی جزو مهمترین مشکلات بروز خشکسالی‌ها و افزایش دما در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری اجرای برخی طرح‌های انتقال آب و حفر تونل را باعث بروز خسارت در منابع آبی این استان اعلام و اظهار کرد: اجرای طرح سد و تونل کوهرنگ 3 باعث خشک شدن برخی چشمه‌ها و دشت‌های شهرستان کوهرنگ مانند چشمه مروارید و دشت زرین شده است.
وی گفت: این درحالی است که همزمان با اجرای این پروژه در 25 سال گذشته هیچگونه خدمات رسانی به ساکنان واقع در مخزن سد و تونل کوهرنگ صورت نگرفته است.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: تعیین تکلیف ساکنان واقع در مخزن سدها باید در آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ها مشخص شود.
چهارمحال و بختیاری از 9 سال گذشته تاکنون دچار خشکسالی، افزایش دما و تغییر اقلیم شده است.
خشکیدگی 70 هزار هکتار جنگل و 200 هزار هکتار مرتع، ممنوعه شدن 8 دشت از 11 دشت، فرونشست زمین، کاهش شدید سطح ایستابی در دشت‌ها، شکل گیری چشمه‌های گرد و خاک و گسترش پدیده بیابان زایی از جمله آثار و تبعات پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.