kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۱۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱

زنان الگوی کمالات انسانی و معنوی(پرسش و پاسخ)



پرسش:
قرآن کریم چه زنانی را برای تعیین مصداق کمالات والای انسانی و معنوی معرفی کرده است؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سؤال به برخی از ابعاد شخصیتی حضرت‌فاطمه(س) به عنوان اسوه ارزش‌ها پرداختیم. اینک در ادامه دنباله مطلب را پی‌می‌گیریم.
زهرای اطهر احیاگر یاد شهیدان و وفادار به خاطره عزیز آنان بود. روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه به احد می‌رفت و مزار شهدای احد و حضرت حمزه را زیارت می‌کرد و چون در صحنه احد حضور یافته بود به عنوان یک شاهد زنده و راوی حادثه به دیگران نشان می‌داد که اینجا پیامبر بود و آنجا مشرکان بودند.
در مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی بی‌تفاوت نبود و جبهه حق را یاری می‌کرد و پس از رحلت پیامبر که خلافت را غصب کردند و فدک را از او گرفتند همراه زنان بنی‌هاشم به مسجد آمد و در جمع مسلمانان حاضر، ضمن خطبه‌ای که پشت پرده خواند، از بدعت‌ها، ستم‌ها، حق‌کشی‌ها و فراموش کردن وصیت پیامبر و احیای سنت‌های جاهلی انتقاد کرد.
او، اثبات حق و مقابله با انحراف در رهبری امت اسلامی را تکلیف خود می‌دانست گاهی شبها به همراه علی، به در خانه مهاجران و انصار می‌رفت و وصیت پدرش را به یادها می‌آورد و آنان را به دفاع از حق امام و شوهرش در مسئله خلافت و حق خودش فرامی‌خواند.
خلاصه حضرت فاطمه مظهر یک دختر برای پدر، مظهر یک همسر برای شوهر، مظهر یک مادر برای فرزندانش و مظهر یک زن مبارز و مسئول در برابر زمانش و سرنوشت جامعه‌اش بود. او اسوه صبر و مقاومت و ایثار بود.
آسیه همسر فرعون: اسوه ایمان
آسیه، نمونه کامل زنان مومن است در قرآن به عنوان الگوی مردان و زنان مومن معرفی شده است آنجا که می‌فرماید: خداوند برای مؤمنان زن فرعون را مثال زده است. زنی مؤمنه و برای حفظ ایمانش تا پای جان ایستاد و تسلیم ظلم و جور نشد و محیط‌ آلوده نتوانست در او اثری بگذارد. (تحریم- 11)
مریم: مظهر عفاف
در قرآن کریم مریم، دختر عمران، به عنوان الگوی مردان و زنان مؤمن معرفی شده است.
خداوند برای مؤمنان زن فرعون و... و مریم دختران عمران را که پاکدامن بود به عنوان اسوه و الگو مثال زده است. (تحریم- 11) مریم با نذر مادرش، به بیت‌المقدس سپرده شد. او تحت تکفل حضرت زکریا قرار گرفت و به عبادت خدای یکتا آنچنان به دعا و نماز پرداخته، که رکوع، سجود و قیام را طول می‌داد. از دنیا بریده و به سوی خدا پیوسته بود که نمونه بارز قانتین بود.
مریم دختر برگزیده جهان بود قرآن می‌فرماید: ای مریم، خداوند تو را برگزید و پاکیزه ساخت و بر زنان برتری بخشید. (آل‌عمران- 42)
مادر حضرت مریم حنه اسوه صادقات است. آن‌جا که نذر کرد اگر خداوند به او فرزندی عنایت کند او را به خدمتگزاری بیت‌المقدس بگمارد. این نذر، بیانگر آن است که قلب حنه آن چنان سرشار از ایمان، صداقت، اخلاص و پاکی بود که عزیزترین کس و یگانه فرزند خود را برای خدا نذر کرد. خداوند نیز به او مریم را بخشید و حنه را به خوبی پذیرفت و چون شکوفه‌ای پرورش داد.
ساره: الگوی خانه‌داری
علامه مجلسی می‌نویسد: یکی از جلوه‌های شخصیت و کمال ساره، همسر حضرت ابراهیم، در خدمت و پذیرایی از میهمانان همسرش نمودار بود به طوری که همواره برای خدمت به میهمانان آماده بود. 212 حضرت ابراهیم(ع) بسیار میهمان‌نواز بود و اغلب با میهمانان غذا می‌خورد. ساره در میهمانداری مهارت فراوانی داشت به‌گونه‌ای که روزی در مدت کوتاهی گوساله بریان شده‌ای را برای مهمانان همسرش آماده کرد. قرآن کریم می‌فرماید:
دیری نگذشت که گوساله‌الی بریان آورد. ساره، از ایمانی سرشار برخوردار بود، با فرشتگان همدم  بود و با آنان سخن می‌گفت. پاداش این همسر فداکار این بود که در سن‌پیری به او بشارت دو فرزند داده شد که هر کدام رسالت پیامبری را برعهده گرفتند.