kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹

کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات کشاورزی در همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اعلام کرد: طی سال‌های 92 تا 95، بخش کشاورزی دارای 5 میلیارد دلار تراز تجاری مثبت بوده و واردات این بخش بسیار کمتر از گذشته شده و اکنون در اکثر حوزه‌های آن به صادرات فکر می‌شود.


همدان- خبرنگار کیهان:

منصور رضوانی جلال اظهار داشت: تاکنون در بخش کشاورزی شاهد رشد 133 درصدی تولید بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال این رشد به 140 درصد برسد.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به محدودیت منابع آبی استان، برنامه‌هایی برای کنترل و بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در دست اجرا داریم که امسال معادل 40 میلیارد تومان برای این برنامه اعتبار اختصاص یافته است.
رضوانی جلال اظهار داشت: در همین راستا، اجرای سیستم‌های آبیاری نوین با راندمان 90 درصد از 109 هزار هکتار به 132 هزار هکتار افزایش یافته که از این محل، صرفه‌جویی 590 میلیون مترمکعبی در مصرف آب کشاورزی استان روی داده است.
رئیس جهاد کشاورزی استان همدان افزود: همچنین 36 هزار هکتار کاهش سطوح کشت آبی در استان داشته‌ایم و از طرف دیگر سطح کشت گلخانه‌ای با 250 هزار مترمربع افزایش در سال جاری، به 970 هزار مترمربع رسیده است.
وی با اشاره به ترویج کشت محصولات کم آب‌بر در استان گفت: یکی از محصولات کم آب‌بر و مهم که برای تأمین آن 90 درصد به خارج وابسته هستیم، دانه روغنی کلزا است که با برنامه‌های اجرا شده و همت کشاورزان میزان کشت آن در استان نسبت به سال گذشته 6/5 برابر شده و از 850 هکتار پارسال به 5800 هکتار در سال جاری رسیده است.
رضوانی جلال ادامه داد: همدان پس از اردبیل، دومین استان کشور در کاربری اراضی کشاورزی است به طوری که 36 درصد زمین‌های آن اختصاص به کشت انواع محصولات دارد و توجه به تناوب کشت و جایگزینی محصولی مانند زعفران، باعث استراحت زمین خواهد شد که ما نیز نسبت به کاشت آن اقدام کرده‌ایم.
وی از اجرای طرح پهنه‌بندی مراکز جهاد کشاورزی استان خبر داد و خاطرنشان ساخت: اجرای این طرح با استخدام 135 نفر از مهندسان ناظر آغاز شده و هر ناظر مسئول مستقیم 5 روستا در مراکز جهاد کشاورزی است.
رضوانی جلال اظهار داشت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، امسال موظف به کنترل 80 هزار تن ضایعات محصولات کشاورزی بودیم که تاکنون به 90 درصد اهداف رسیده‌ایم و افت و دور ریز 20 درصدی محصولات را به زیر 5 درصد کاهش داده‌ایم.