kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۷۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
پس از کودتای نافرجام

زندان‌های ترکیه پر شد

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده به منظور ایجاد فضا برای زندانیان کودتای نافرجام این کشور، زندانیانی که محکومیت‌های سبک‌تری دارند به زندان‌هایی بدون سلول‌های در بسته انتقال خواهند یافت.

سرویس خارجی -

ظاهرا میزان بالای دستگیری‌ها در ترکیه پس‌از کودتای نافرجام باعث شده تا زندان‌های ترکیه پر شوند. باشگاه خبرنگاران در این باره به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته، «بن‌علی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه‌ می‌گوید زندانیانی که محکومیت‌های سبک‌تری دارند به زندان‌هایی بدون سلول‌های در بسته انتقال خواهند یافت تا فضا برای ده‌ها هزار فرد دستگیر شده در پی کودتای نافرجام تابستان گذشته، باز شود. بر اساس گفته‌های نخست‌وزیر ترکیه  «به علت مبارزه با تروریسم، در زندان‌ها ازدحام جمعیت وجود دارد اما این سیاست جدید در مورد جرایم مهم همچون تروریسم، جرایم سازمان یافته یا کودک آزاری، اعمال نخواهد شد. وزارت دادگستری با اصلاح مقررات خود، امکان آن را فراهم کرده محکومانی که به کمتر از 10 سال حبس محکوم شده‌اند و دستکم یک ماه حسن رفتار داشته‌اند، به زندان‌های راحت‌تر بدون سلول‌های در بسته منتقل شوند.»  ایلدیریم تاکید کرده «این اقدام به معنای عفو نیست و مدت حبس محکومان تغییر نخواهد کرد. بیش از 41 هزار نفر در چارچوب حالت فوق‌العاده در ترکیه در پی کودتا در این کشور دستگیر شده‌اند و این دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد.
اعدام زندانیان
از سوی دیگر، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد در صورت لزوم امکان برگزاری رفراندوم برای احیای مجازات اعدام در این کشور وجود دارد؛ اقدامی که مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را به پایان آن نزدیک می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه ۲۴ تلویزیون فرانسه، رجب طیب اردوغان، عصر جمعه در اظهاراتی در «مانیسا» برای اولین بار از برگزاری همه‌پرسی درباره احیای مجازات اعدام در این کشور سخن گفت. اردوغان گفت: «از حالا می‌گویم اگر لازم باشد می‌توان زمینه را برای برگزاری یک همه‌پرسی درباره احیای مجازات اعدام فراهم کرد.»  اردوغان ادامه داد: «مردم چه می‌خواهند؟ اگر آنها مجازات اعدام را بخواهند بحث و گفت‌وگو در این باره لازم نیست.»
اردوغان و هیتلر
خبر دیگر اینکه، رهبر حزب اپوزیسیون «مردم جمهوری‌خواه» ترکیه با انتقاد از عملکرد نخست‌وزیر این کشور گفت: «ایلدیریم به راحتی تحت نفوذ شدید «رجب طیب اردوغان»  قرار گرفته است.»  کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه، بزرگترین حزب اپوزیسیون این کشور همچنین تاکید کرد: «تمام قدرت نباید تحت کنترل یک فرد باشد. چنین اتفاقی در تاریخ ترکیه رخ نداده است. این مسئله می‌تواند برای جامعه ترکیه «فاجعه‌آمیز» باشد. در این باره می‌توان به دوران حکومت هیتلر و موسیلینی اشاره کرد.»