kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۶۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی:

وزیران نفت، نیرو و کشاورزی عامل خشک‌شدن تالاب هور‌العظیم هستند

یکی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، ‌وزرای نیرو، نفت و کشاورزی را باعث خشک‌شدن تالاب هور‌العظیم که پنجمین تالاب کشور به شمار می‌رفت ، معرفی کرد.


قاسم ساعدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به عملکرد وزارت نیرو در زمینه رفع حوادث رخ داده در خوزستان اظهار داشت: عملکرد وزیر نیرو در مدیریت آب و برق یک مدیریت بر حسب روابط است. در تمام مذاکراتی که به دولت دادیم خوشبختانه تازه خانم ابتکار به این نتیجه رسیده و در مصاحبه‌ای گفت شرکت‌های نفتی به صورت غیرقانونی به هور‌العظیم دشت آزادگان تجاوز کردند و شرایط این تالاب را به هم زدند.
وی افزود: بنده درباره مسائل هور‌العظیم چندین بار جلوی این خانم را گرفتم و گفتم که «خانم ابتکار منصفانه عمل کن» اما ایشان تازه متوجه شده و اعتراف کرده است که شرکت‌های نفتی با تخلف و با تقسیم هور به حوضچه‌های متعدد و متفاوت آن را خشک و به کانون ریزگرد تبدیل کردند.
این نماینده مجلس بیان کرد: بنده بارها به وزیرنیرو گفتم که حقابه کشاورزی، آبیان و آب شرب  تالاب هور‌العظیم را تامین کنید. مردم هندیجان در بعد تامین آب کشاورزی مانده‌اند زیرا تمام سرمایه خود را در کشاورزی هزینه کردند اما در حال حاضر با خشکی رودخانه مواجه شدند.ساعدی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی به جای اینکه از کشاورز دفاع کند و درتامین آب با یک کارگروه که باید بین وزارت نیرو و کشاورزی تشکیل شود از آب رودخانه‌ها دفاع کند متاسفانه با وزارتخانه نیرو و آقای چیت‌چیان همنوا و هم‌صدا شده و آقای چیت‌چیان نیز با همنوایی با آقای زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم، تالاب هورالعظیم که پنجمین تالاب کشور به شمار می‌رود را خشکاند.
وی با بیان اینکه دولت فقط به فکر نفت است و هیچ توجهی نسبت به سلامتی مردم منطقه ندارد، خاطرنشان کرد: دولت تنها این فکر را داشت که با اندک هزینه‌ای نفت را استخراج کند. بنده از رئیس‌جمهور کشور تعجب می‌کنم که در سال 92 به مردم خوزستان قول داد، سؤال این است که به کدام قول خود عمل کرده است؟
این نماینده مجلس اضافه کرد: چرا رئیس‌جمهور نسبت به این همه تذکراتی که نمایندگان خوزستان در زمینه مسائل مختلف به ایشان دادند توجهی نمی‌کند. خوزستان برای مقام معظم رهبری بسیار مهم است و چندین بار به مسئولان گوشزد کردند و گفتند که خوزستان را دریابید، اما این دولت مشخص نیست با چه خط و روشی در حال حرکت و مدیریت است.
ساعدی با اشاره به بحران اخیری که متوجه خوزستان شد، گفت: بحران اخیری که باعث قطعی آب و برق شد در مرحله نخست بی‌کفایتی مدیران استان ما را نشان داد و ازمدیران استانی به عنوان نماینده مردم از مسئولان استان سند می‌خواهم که تاکنون چه مکاتباتی با وزارتخانه‌های مطبوع جهت پیش‌بینی حوادث اخیر و بروز مشکلات داشتند.وی تصریح کرد: بنده به جرأت می‌گویم که اصلا مکاتبه‌ای صورت نگرفته و این بی‌اعتنایی مدیریتی است و ما مدیرانی که به این طریق مدیریت می‌کنند را نمی‌خواهیم و اگر خطوط برق توسط تیم نظارتی وزارت نیرو همیشه انجام می‌شود پس چرا این همه مدت خواب بودند و به وظيفه نظارتی خود نپرداختند.