kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶

آزادسازی فرودگاه موصل /شاهرگ ارتباطی داعش در غرب موصل قطع شد

نیروهای مسلح عراق در سومین هفته از آغاز عملیات آزادسازی بخش غربی موصل (کرانه راست دجله) موفق شدند فرودگاه این شهر را به طور کامل آزاد کنند و بر شاهرگ ارتباطی داعش مسلط شوند.


سرویس خارجی-

تلویزیون عراق روز پنج‌شنبه از «تسلط کامل» ارتش عراق بر فرودگاه موصل خبر داد. به گزارش ایسنا، ارتش عراق کاملاً بر فرودگاه مسلط شده است و نیروها در حال پاکسازی هستند. فرودگاه موصل در بخش غربی این شهر قرار دارد.
عملیات آزادسازی بخش غربی موصل از 21 بهمن ماه و با فرمان نخست‌وزیر عراق آغاز شده است. این پیشروی تاکنون به آزادسازی بیش از 17 روستا انجامیده و تسخیر این فرودگاه، بزرگ‌ترین پیروزی تاکنون محسوب می‌شود. علاوه بر فرودگاه، دیروز حتی خبر رسید که نیروهای عراقی اردوگاه «الغزلانی» واقع در جنوب غربی موصل را نیز به طور کامل از داعش پس گرفتند و شاهرگ ارتباطی داعش از موصل به سوریه، موسوم به «المحلبیه» هم از کنترل تکفیری‌ها خارج شد.
خبرهای تکمیلی حاکی است، نیروهای ارتش سوریه وارد منطقه «الطیران» در بخش غربی شهر موصل شده‌اند. با این پیشروی، از این پس، مناطق غربی موصل یکی یکی و به سادگی توسط ارتش عراق پاکسازی خواهد شد.
همزمان، از مناطق مرزی عراق و اردن هم خبر رسیده، تروریست‌های داعش در منطقه «طریبیل» پاسگاه‌های مرزی را هدف حمله قرار داده و 15 مرزبان عراقی، از جمله دو افسر، را به شهادت رسانده‌اند.
دولت عراق قول داده طی یکی دو ماه آینده، کار داعش و تروریست‌های تکفیری را در عراق یکسره کند.
درخواست نماینده مرجعیت
شیخ «مهدی الکربلایی» نماینده آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق اما، در خطبه‌های نماز جمعه «فداکاری‌های نیروهای مسلح» این کشور در جنگ علیه داعش را ستود. الکربلایی همچنین از نیروهای مسلح عراق خواست موازین و استانداردهای اخلاقی را در جنگ و در ادامه عملیات موصل، به طور جدی رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه «گروه تروریستی داعش از منازل مردم به عنوان سنگر و از خود مردم نیز به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند»، از رزمندگان عراقی خواست تا حد ممکن از غیرنظامیان در خطوط نبرد مراقبت کرده و در ارائه خدمات انساندوستانه به آنان بکوشند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، الکربلایی تصریح کرد «حتی با تروریست‌ها و متهمانی که در طول جنگ دستگیر می‌شوند، باید برخورد انسانی صورت بگیرد و این دستگیرشدگان باید تسلیم نهادهای قانونی شوند.»
رایزنی نخست‌وزیر
 و رئیس‌جمهور عراق
به گزارش ایسنا، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق هم دیروز با «فواد معصوم» رئیس‌جمهور این کشور در مورد شرایط پس از داعش در عراق، گفت‌وگو کرد.
براساس اطلاعیه‌ای که در این رابطه، دفتر ریاست‌جمهوری عراق صادر کرده است، تحقق آشتی ملی، بازسازی مناطق آسیب دیده، بازگشت آوارگان و بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی در عراق، از جمله مسایلی بود که مورد بحث و گفت‌وگوی طرفین قرار گرفته است.