kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷

تلفن هیتلر فروش رفت

تلفنی که در زمان جنگ جهانی دوم مورد استفاده آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی بود، در آمریکا به حراج گذاشته شد و 243 هزار دلار(حدود یک میلیارد تومان) فروش رفت.



به گزارش العالم، این تلفن سرخ‌ رنگ که نام هیتلر روی آن حک شده است، در پناهگاهی زیرزمینی در سال ۱۹۴۵ در برلین کشف شد.مدت زمان کوتاهی پس از آن که آلمان تسلیم شد، سربازان شوروی سابق این تلفن را به رالف راینر، سرباز بریتانیایی کادو دادند.
حراجی اشیا تاریخی آلکساندر در آمریکا قیمت اولیه این تلفن را یکصد هزار دلار اعلام کرده بود و امیدوار بود در نهایت این تلفن به قیمت
 ۳۰۰ هزار دلار به فروش برسد، اما 243 هزار دلار فروش رفت.
یک مقام مسئول در این حراجی گفته است، این تلفن یک سلاح کشتار جمعی بوده، چون هیتلر از آن برای صدور دستور کشتار استفاده کرده است.
حراجی الکساندر از اعلام هویت یا ملیت خریدار این تلفن خود داری کرد.
آدولف هیتلر رئیس‌حزب نازی آلمان طی دو سال آخر جنگ جهانی دوم اکثر دستورهای خود را با استفاده از این گوشی تلفن صادر می‌کرد.
روی این تلفن که در محل پنهان شدن هیتلر پس از شکست او در جنگ جهانی دوم پیدا شده است، نام وی و همچنین عقابی در بالای صلیب شکسته، نماد رسمی حزب نازی حک شده است.
افسران روس این تلفن را طی بازدید سرهنگ رالف راینر از پناهگاه هیتلر در برلین در ابتدای ماه مه سال 1945 به وی دادند و از آن زمان به بعد پسر سرهنگ رالف راینر از این تلفن نگهداری می‌کرد.
بیش از 70 سال بعد، رنگ قرمز این تلفن زیمنس شماره‌گیر سائیده شد و رنگ مشکی اولیه بدنه آن که از جنس باکلیت (نوعی پلاستیک) است ظاهر شد.حراجی الکساندر تاکید کرد: آدولف هیتلر از این گوشی تلفن در خودرو، قطار و مراکز فرماندهی استفاده می‌کرده است.