kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۲۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶

رشد بخش مسکن در سال 95 منفی 14/9 درصد!(خبر ویژه)

رکود بخش‌ ساختمان در یک سال گذشته عمیق‌تر شد. این بخش با رشد منفی 14/9 درصد مواجه بود.



مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در قالب گزارش تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ضمن تحلیل عملکرد شش ماهه نخست، برآوردی از میزان رشد اقتصادی در سال جاری ارائه داد. تحلیل بخش مسکن و تاثیر و اهمیت آن در اقتصاد، از نکاتی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.
به گزار‌ش تابناک، یکی از معضلات اقتصاد، وجود نرخ رشد بی‌ثبات است. به گونه‌ای که در برخی از سال‌ها رشد اقتصادی مثبت و در برخی از سال‌ها‌ منفی بوده است. بررسی رشد ارزش افزوده بخش ساختمان نشان می‌دهد که این بخش از سال 1391 وارد رکودی پنج ساله شده است، به گونه‌ای که رشد این بخش در دوره 1391-1394 به ترتیب برابر با 3/6-، 3/1-،  0/4-، 13/5- بوده و برای سال 1395 نیز رشد این بخش 14/9- درصد برآورد می‌شود.
با تأمل در حساب‌های ملی بانک مرکزی دیده می‌شود که در ده ساله 1390-1380، متوسط سهم ارزش افزوده (به قیمت ثابت) بخش ساختمان از کل تولید ناخالص داخلی کشور برابر با 7 درصد بوده است.
چنانچه سیاست‌های اقتصادی به نحوی باشد که باعث تحریک بخش ساختمان شود، آنگاه با توجه به این که برای ایجاد رشد در بخش ساختمان بایستی بخش‌ها و صنایع بالادستی همچون ساخت فلزات اساسی، ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی، ساخت چوب و محصولات چوبی، ساخت ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر و... رشد کنند، لذا در مجموع شاهد رشد تولید صنایع فوق‌الذکر، بخش ساختمان و در نهایت رشد اقتصادی خواهیم بود.
چنانچه در نتیجه اعمال سیاست‌های اقتصادی، شاهد رشد ارزش افزوده بخش ساختمان باشیم، آن‌گاه با توجه به ارتباطات پیشینی این بخش می‌توان از یک سو ( به عنوان عنصر طرف عرضه اقتصاد) شاهد رشد ارزش افزوده خدمات مستغلات بوده و از سوی دیگر شاهد رشد تقاضای نهایی (شامل تقاضای مصرفی خانوارها، تقاضای سرمایه‌گذاری دولت و بنگاه‌ها) بود. قابل ذکر است که با تأمل در حساب‌های ملی بانک‌مرکزی مشاهده می‌شود که در دوره ده ساله 1390-1380، متوسط سهم ارزش افزوده خدمات مستغلات از تولید ناخالص داخلی کشور برابر با 13/5 درصد بوده است. بنابراین می‌توان بیان کرد که به طور متوسط در دوره 1390-1380 سهم ارزش افزوده دو بخش ساختمان و خدمات مستغلات از تولید ناخالص داخلی برابر با 20/5 درصد می‌باشد که حاکی از اهمیت این دو بخش در طرف عرضه اقتصاد ایران است.