kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
دومینوی تعطیلی کارخانه‌ها در دولت یازدهم

کارخانه «پلی‌اکریل» تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است

پس از رکود شدید اقتصادی در دولت یازدهم و تعطیلی کارخانه‌های مختلف از جمله ارج و آزمایش، شرکت تولید نخ و الیاف «پلی‌اکریل» هم تا اردیبهشت سال آینده تعطیل شد.


سرویس اقتصادی-

پس از تشدید رکود اقتصادی در دولت یازدهم و تعطیلی کارخانه‌های با سابقه‌ای همچون ارج و آزمایش، کارخانه پلی اکریل اصفهان که از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید نخ و الیاف کشور محسوب می‌شود هم تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
مسئول روابط عمومی این کارخانه در گفت‌وگو با کیهان، هرچند اظهار داشت این کارخانه تعطیل نشده است، اما اذعان کرد: مواد اولیه شرکت تمام شده و برای تهیه این مواد سه ماه زمان مورد نیاز است!
کمالی با اشاره به اینکه 900 نفر از کارگران به خانه فرستاده شده‌اند، تصریح کرد: برای اینکه کارگران در ایام منتهی به عید نوروز از نظر مالی در مضیقه نباشند، این افراد تا زمان راه افتادن مجدد کارخانه، برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند.
وی با بیان اینکه به‌تازگی حقوق تیرماه کارگران پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته بیمه بیکاری این افراد تا قبل از سال نو برقرار خواهد شد.
کمالی گفت: با این کارگران تسویه نشده و متعهد هستیم اردیبهشت سال آینده با رسیدن مواد اولیه از خارج، این افراد مجددا دعوت به کار شوند.
هر چند مسئولان شرکت تلاش دارند اعلام کنند این کارخانه تعطیل نشده است، اما بر اساس شواهد موجود این کارخانه فعلا تعطیل است.
یکی از کارکنان این کارخانه به خبرنگار ما گفت: شرکت کار نمی‌کند، هشت ماه است حقوق نداده‌اند و 900 نفر را برای دریافت بیمه بیکاری معرفی کرده‌اند.
البته این وضعیت قابل پیش‌بینی بود چرا که شرایط اقتصادی و رکودی که بر صنایع مختلف سایه افکنده است، یکی پس از دیگری صنایع ریشه‌دار کشور را از پای در می‌آورد. همین اواخر بود که دو کارخانه لوازم خانگی تعطیل شدند و این اتفاق برای صنایع دیگری هم رخ داد.
متأسفانه دولت یازدهم از یک‌سو با تأکید افراطی بر کنترل تورم به رکود اقتصادی دامن زد و از سوی دیگر با اصرار بر گسترش روابط خارجی و افزایش واردات کالاهای مصرفی به جای حمایت موثر از تولید ملی، شرایط را برای زمین خوردن کارخانه‌های ایرانی فراهم کرد.
گفتنی است روز گذشته نسیم آنلاین گزارش داد: کارخانه پلی‌اکریل اصفهان رسما تعطیل شد و دو هزار کارگر قدیمی‌ترین کارخانه تولید نخ و پلی‌استر کشور بیکار شدند.
بر اساس این گزارش، خبرهای موثقی از این کارخانه قدیمی نشان داد که این کارخانه اعلام ورشکستگی کرده و به کارگران اعلام کرده است به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری خود مراجعه کنند.
اعلام تعطیلی یک کارخانه آن هم به قدمت بیش از نیم قرن و تنها اکتفا کردن به پرداخت بیمه بیکاری، نمی‌تواند پاسخ به چرایی تعطیلی این کارخانه‌ها باشد. شرکت پلی‌اکریل ایران در سال 1353 با مشارکت بخش خصوصی، تعدادی از بانک‌ها‌ و شرکت دوپان دونمور آمریکا تاسیس شد. پلی‌اکریل در 42 سال فعالیت خود، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نخ و الیاف پلی استر و همچنین تنها تولیدکننده الیاف اکریلیک کشور معرفی شده و تامین‌کننده مواد اولیه حدود 400 واحد کوچک و بزرگ نساجی کشور است.
یکی از کارگران این کارخانه، دلیل اصلی کمبود تولید در این کارخانه را حضور دلالان دانسته و به نسیم گفته است: از حدود سال‌های 88 به بعد عملا کارخانه تعطیل بود و زمانی که این کارخانه به فردی اماراتی به نام العقیلی واگذار شد، به دلیل ضعف مدیریتی که در این کارخانه مشاهده شد، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو و بازده خوبی نیز نداشت.
با این اوصاف، در نامه‌ای که به امضای عباسعلی پورسیدی مدیرعامل شرکت پلی‌اکریل خطاب به علی بیگ‌زاده رئیس اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس و اوراق بهادار آمده، از انحلال شرکت‌های فرعی انرژی‌گستران پلی‌اکریل (سهامی خاص)، پلی استر هشت بهشت (سهامی خاص)، جهان محصول آریا (سهامی خاص) و شرکت نیک آزمون آریا (سهامی خاص) خبر داده شده است. حال باید منتظر ماند و دید دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از بروز چنین پدیده‌هایی چه راهکارهایی درنظر خواهد گرفت.