kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
منابع آگاه خبر دادند

توافق اردوغان و شاه بحرین برای تبعید شیخ عیسی قاسم به ترکیه

برخی منابع آگاه از توافق شاه بحرین با رئیس‌جمهور ترکیه در سفر اخیر وی به منامه، برای تبعید شیخ «عیسی قاسم» رهبر شیعیان این کشور به ترکیه خبر دادند.



پایگاه « الشرق‌الأوسط» با اعلام این خبر نوشت که «حمد بن عیسی» به دنبال یافتن یک کشور مسلمانی بود که سیاست‌های آل خلیفه درباره شیخ عیسی قاسم و سلب تابعیت وی را تأیید کند تا بتواند شیخ عیسی قاسم را به آن کشور تبعید کرده و دستگاه‌های اطلاعاتی آن تمامی تحرکات و تماس‌های وی با هواداران خود را کنترل و نظارت کنند و بر این اساس، کشور موردنظر رژیم بحرین این بود که دارای دو ویژگی باشد: یکی اینکه تعداد شیعیان آن اندک باشد و امکانات سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای نداشته باشند و دوم اینکه ایران و جبهه مقاومت در این کشور تأثیری نداشته باشند تا اینکه شیخ قاسم در این کشور با کمک ایران به یک جبهه معارض قوی تبدیل نشود. بر این اساس بهترین گزینه برای حمد بن عیسی، ترکیه بود که همه شرایط لازم را داراست، به خصوص اینکه با آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز روابط قوی دارد و به همین دلیل، حمد بن عیسی با «رجب طیب  اردوغان» درباره تبعید شیخ عیسی قاسم به ترکیه و همکاری امنیتی در این زمینه به توافق رسید. بحرین نیز متعهد شده است که برخی مشکلات مالی ترکیه را از طریق سرمایه‌گذاری حل نماید.
پیش از این نیز «امجد طه» افسر دستگاه اطلاعاتی بحرین اعلام کرده بود که شیخ عیسی قاسم به زودی از این کشور تبعید خواهد شد. این افسر اطلاعاتی بحرین سه روز مانده به اعدام سه جوان بحرینی، نیز خبر اجرای حکم آنها را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده بود. از سوی دیگر مردم بحرین همزمان با ششمین سالروز انقلاب 14 فوریه، تظاهرات گسترده ‌ای را در مناطق مختلف در محکومیت اقدامات آل خلیفه برگزار کردند. تظاهرکنندگان تصاویری از «شیخ عیسی قاسم» مرجع عالیقدر بحرین را در دست داشتند. نیروهای امنیتی بحرین نیز برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌‌آور استفاده کردند.