kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵

کوتاه از سراسر جهان


چین
رویترز: دادگاهی در جنوب شرقی چین رئیس پیشین حزب حاکم کمونیست در استان هبی را به اتهام فساد مالی به 15 سال حبس محکوم کرد. وی در گذشته با «ژو یانگ کنگ»، رئیس امنیت داخلی چین که خود در سال 2015 پس از برگزاری یک دادگاه محرمانه در چین به اتهام رسوایی مالی زندانی شد، کار می‌کرد. پس از اعلام این حکم نمایندگان خانواده وی و یا مقامات قانونی برای پاسخ به این اتهامات در دسترس نبودند.
سودان جنوبی
خبرگزاری فرانسه: سازمان ملل اعلام کرد جنگ در سودان جنوبی برای شهروندان غیرنظامی این کشور ابعادی فاجعه‌بار پیدا کرده و گروه‌های شبه نظامی غیر قابل کنترل شده‌اند. در گزارش سازمان ملل متحد در مورد اوضاع امنیتی در سودان جنوبی آمده است، افزایش شمار شبه نظامیان وابسته به ارتش و همچنین شورشیان سودان جنوبی را با خطر تجزیه روبه‌رو کرده و در صورت ادامه این وضع، در سال‌های آتی، دولت کنترل خود را در این مناطق از دست خواهد داد.
یمن
ایرنا: گروه تروریستی داعش حادثه تروریستی انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در شهر «رداع» استان البیضاء یمن را که سه کشته و 8 زخمی بر جای گذاشت اولین عملیات خود علیه انصارالله یمن خواند. گذشت بیش از دو سال تجاوز زمینی، هوایی و دریایی عربستان به یمن و محاصره این کشور علاوه بر 11 هزار کشته و هزاران زخمی دیگر موجب قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی القاعده و داعش در یمن به دلیل بهره‌مندی مستقیم از کمک‌های مالی و تسلیحاتی عربستان شد.
اسپانیا
ایسنا: پارلمان منطقه کاتالونیا که اکثریت آن را قانونگذاران جدایی‌طلب تشکیل می‌دهند در اکتبر سال گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کردند و خواستار برگزاری همه‌پرسی در سپتامبر سال ۲۰۱۷ شدند. اما دادگاه قانون اساسی اسپانیا واقع در مادرید که در دسامبر این قطعنامه را به حال تعلیق درآورده بود، اعلام کرد که به طور کلی این قطعنامه را باطل اعلام می‌کند چراکه غیرقانونی است.جدایی‌طلبان در منطقه کاتالونیا واقع در شمال شرق اسپانیا سال‌هاست که برای به دست آوردن تایید دولت مرکزی اسپانیا به منظور برگزاری یک همه‌پرسی مشابه همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ اسکاتلند برای استقلال از انگلیس تلاش می‌کنند.
سومالی
بی.بی.سی: دولت سومالی توافق بین امارات متحده عربی و جمهوری خودمختار سومالی‌لند برای ساخت پایگاه نظامی را غیرقابل ‌قبول دانست و اعلام کرد از امارات شکایت می‌کند. مجلس سومالی‌لند با 144 رأی موافق در برابر 2 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع با احداث پایگاه نظامی امارات متحدۀ عربی در شهر ساحلی بربره در ساحل دریای سرخ موافقت کرده است. سومالی‌لند، که در منطقه شاخ آفریقا قرار دارد، در سال 1991 از سومالی اعلام استقلال کرد، اما جامعه بین‌المللی آن را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد.
کویت
القبس: دادگاهی در کویت، «یاسر الحبیب» روحانی لندن‌نشین سرشناس را به اتهام فتنه‌انگیزی به 10 سال حبس محکوم کرد.کویت، این حکم را غیابی صادر کرد. یاسر الحبیب شیخی به ظاهر شیعه، اهل کویت و صاحب شبکه ماهواره‌ای «فدک» است که در لندن ساکن است. او برنامه‌های خود را که در آن به بهانه دفاع از شیعه، به اهل سنت و دیگر مسلمانان توهین می‌کند به هیچ محدودیتی از انگلیس پخش می‌کند. او در سال 2004 به اتهام «اهانت به صحابه» پیامبراکرم‌(ص) به 100 سال حبس محکوم شد و سه ماه را در زندان گذراند اما به مناسبت روز ملی کویت، مورد عفو امیر کویت قرار گرفت.