kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
بر اساس اسناد جدید

سیا از 3 دهه قبل براندازی نظام سوریه را در دستور کار داشت

یک سند قدیمی از سازمان سیا نشان می‌دهد که دولت آمریکا از چندین دهه قبل راهبردهایی را برای بی‌ثبات کردن سوریه و براندازی دولت «اسد» در نظر داشته است.




به گزارش مشرق، یک سند قدیمی از سازمان سیا که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده نشان می‌دهد که دولت آمریکا از چندین دهه قبل راهبردهایی مشابه سیاست‌های فعلی را برای بی‌ثبات کردن سوریه مد نظر داشته است.
این سند که سازمان سیا در سال 1986 در بحبوحه جنگ مخفی اسرا‌‌ئیل و کشورهای غربی علیه دولت «حافظ اسد» آن را تهیه کرده، به بررسی سناریوهای احتمالی دولت وقت سوریه می‌پردازد. این گزارش اطلاعاتی 24 صفحه‌ای سیا در آن زمان در میان برخی از اعضای دولت «رونالد ریگان»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا توزیع شده بود. سیا این گزارش را چهار سال بعد از شورش مسلحانه گروه اخوان‌المسلمین سوریه علیه دولت «حافظ اسد» منتشر کرده است. نزاع بر سر انتقال قدرت و کودتای نظامیان جدا شده از بدنه دولت از دیگر سناریوهایی بود که قرار بود به سقوط دولت سوریه منجر شوند.
در یکی از قسمت‌های این گزارش آمده است، از نگاه ما یک حکومت سنی‌ که کنترل آن را افراد میانه‌رو متمرکز بر تجارت در دست داشته باشند، به بهترین نحو تامین‌کننده منافع آمریکا خواهد بود. میانه‌روهای تجارت‌گرا برای سر و سامان دادن به اقتصاد بخش خصوصی سوریه نیاز شدیدی به کمک و سرمایه‌گذاری غربی‌ها خواهند داشت و بنابراین مسیر را برای پیوندهای قوی‌تر با دولت‌های غربی هموار خواهند کرد. بر اساس این گزارش رگه‌های راهبرد فعلی واشنگتن در قبال سوریه نیز در این سند که نشان‌دهنده تفکرات دولتمردان چندین دهه قبل است، نمایان است.
در اسناد اطلاعاتی آمریکا که شبکه «لیبرترین انستیتو» آن را منتشر کرده است، راهبردهای تغییر حکومت در سوریه همواره بر بهره‌گیری از شکاف‌های فرقه‌ای استوار بوده‌اند. واشنگتن در سال 2006 نیز سندی مشابه سند سال 1986  تدوین کرد که در بخشی از آن مدعی شد، در بخش‌هایی از جامعه سوریه این هراس وجود دارد که ایرانی‌ها در حال انجام فعالیت‌هایی برای تغییر مذهب اقشار فقیر گروه‌های سنی هستند.