kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۱

حتی جانشین اوباما هم نمی‌تواند ضعف جهانی آمریکا را جبران کند (خبر ویژه)


یک روزنامه انگلیسی در گزارشی خاطر نشان کرد نفوذ آمریکا در جهان هر روز رو به کاهش می‌رود و آمریکا علی‌الدوام دوستان خود را از دست می‌دهد.
فایننشال‌تایمز خاطر نشان کرد: دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست که از نفوذ آمریکا در دنیا کاسته شده است. اوباما سال 2008 در جمع گروهی از آلمانی‌ها تعهد داد که سیاست تازه‌ای را در برابر تحولات جهان در پیش بگیرد که به موجب آن شاهد تشکیل دنیای جدیدی باشیم. وی برای رسیدن به این هدف حتی از شنود مکالمه‌های تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توسط نهادهای امنیتی آمریکایی دریغ نکرد و نه تنها او بلکه همه رهبران و مسئولان اروپایی را زیر نظر قرار داد. نتیجه روشن چنین رویکردی کاهش جایگاه سیاسی آمریکا در عرصه‌های مختلف بین‌المللی است.
این روزنامه تصریح کرد: تازه‌ترین چالشی که سیاست خارجی آمریکا با آن مواجه شده توقف مذاکرات صلح عربی- اسرائیلی در هفته گذشته بود. شاید هنوز عملا این مذاکرات شکست نخورده باشد اما به روشنی نشان داد که 12 بار سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه عملا هیچ ثمری در بر نداشته است.
فایننشال‌تایمز ادامه می‌دهد در حالی که در گذشته ایالات متحده آمریکا نقش موفقی را در سیاست خارجی خود ایفا کرد و توانست دوستان بسیاری را در جهان برای خود دست و پا کند و این مسئله به تقویت جایگاه بین‌المللی‌اش کمک کرد اما اکنون به نظر می‌رسد که واشنگتن روز به روز در حال از دست دادن دوستانش است و این مسئله سبب شده تا جایگاه بین‌المللی آن نیز تضعیف شود.
این روزنامه یادآور شد: در ماه مارس گذشته زمانی که باراک اوباما برای نخستین‌بار در قامت رئیس‌جمهور قدم به خاک بروکسل، پایتخت بلژیک گذاشت تلاش تازه‌ای را برای یکپارچه کردن اروپایی‌ها در برابر طرح ولادیمیر پوتین بر سر انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه آغاز کرد. او در حالی در برابر دوستان خوب آمریکا سخنرانی می‌کرد که هیچ کدام با تشویق  خود صحبت‌های او را قطع نکردند. کما این که عملا نیز نتوانست آلمان و بریتانیا را راضی کند که رویکردی شدید در قبال روسیه اتخاذ کنند.
در ادامه این گزارش آمده است: حتی عربستان که برای دهه‌ها دوست بلامنازع آمریکا درخاورمیانه بود به تدریج درصدد دور شدن از آمریکا است چرا که احساس می‌کند آمریکا نقش رهبری خود را در خاورمیانه از دست داده است. همچنین هند که احساس می‌کند آمریکا در برابر طرح پوتین برای انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه متحمل شکست شده است و ترکیه که نمی‌تواند خشم خود را از آمریکا بر سر سوریه پنهان کند. حتی پاکستان نیز آن‌قدر برای آمریکا اهمیت قائل نیست که به هشدارهایش گوش دهد. در همین رابطه لغو سفر دیلما روسیف، رئیس‌جمهور برزیل به واشنگتن در اعتراض به شنود تلفنی او توسط سازمان‌های امنیتی آمریکا را نیز باید مورد توجه قرار داد.
این روزنامه در پایان نوشت: دنیا به سمت تشکیل قدرت‌های قوی منطقه‌ای متمایل شده است و اوباما نیز توانایی توقف این رویکرد را ندارد. حتی از این فراتر می‌توان گفت که جانشین اوباما در کاخ‌سفید نیز کاری در این زمینه نمی‌تواند از پیش ببرد. در غیاب قدرت‌نمایی‌های آمریکا دنیا دچار دگرگونی‌های اساسی شده است.