kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۵۶۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵

ایندیپندنت: آقای ترامپ! مراقب باش در خاورمیانه مثل روسای‌جمهوری قبل به سختی شکست نخوری

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت با اشاره به سرنوشت روسای جمهور قبلی آمریکا در غرب آسیا به دونالد ترامپ هشدار داد مراقب باشد تا وی نیز مانند روسای قبلی با «شکست مفتضحانه‌» در این منطقه مواجه نشود.


سرویس خارجی-

ترامپ هنوز سیاست مشخصی را در مورد منطقه غرب آسیا اتخاذ نکرده است. وی تنها گفته  «دولت های قبلی آمریکا بیش از 6 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردند  و آنجا اکنون در بدترین وضعیت نسبت به هر زمان دیگر قرار دارد.» وی حتی این را هم گفته که برای مبارزه با داعش با ایران، روسیه و دولت بشار اسد همکاری خواهد کرد ولی به نظر می رسد که بعد از ریاست جمهوری  مواضع خود را  احتمالا در اثر فشارها تغییر داده است. از نشانه های این سیاست حمله به یمن  و نزدیکی بیش از پیش به پدرجد داعش یعنی عربستان بود. در همین راستا روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به ترامپ هشدار داده اشتباه روسای قبلی آمریکا را در منطقه غرب آسیا و به خصوص در قبال ایران تکرار نکند
این روزنامه انگلیسی  در گزارشی به قلم «پاتریک کاکبرن» نوشت: منطقه خاورمیانه بیش از هر منطقه دیگری از این قابلیت برخوردار است که در آن جنگ شعله ور شود و اشتباها می تواند به فاجعه ای جبران ناپذیر بیانجامد.
در ادامه این گزارش آمده: «اکثر شش رهبر‌غربی که شکست مفتضحانه ای در خاورمیانه خوردند، از مشاوران و معاونان سیاسی بهتری از ترامپ برخوردار بودند و در نتیجه ترامپ باید مراقبت باشد و محتاطانه رفتار کند تا به هفتمین رهبر غربی در این زمینه تبدیل نشود.از این شش رهبرغربی، سه نفر انگلیسی و سه نفر آمریکایی بودند. اولین نفر چرچیل بود که در میزان قدرت ترک ها اشتباه کرد که باعث کشتار ناوگان دریایی انگلیس شد. دومین نفر دیوید لوید جورج بود که دولتش در سایه تهدید به جنگ با ترکیه در سال 1922 میلادی سقوط کرد.
به نوشته ایندیپندنت «سومین رهبر غربی آنتونی ایدن نخست وزیر وقت انگلیس بود که خودش را در بحران کانال سوئز در سال 1956 میلادی غرق کرد و در نهایت مجبور به استعفا شد. این درحالی است که تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس نیز به خاطر جنگ علیه عراق وجهه خودش را از دست داد.»
به نوشته ایندیپندنت، «اما سه رهبر آمریکایی جیمی کارتر و رونالد ریگان و جرج بوش پسر بودند. جیمی کارتر، انقلاب اسلامی در ایران و اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 میلادی را به خود دید و رونالد ریگان در مدیریت دخالت آمریکا در لبنان در جریان جنگ داخلی شکست خورد و 241 تفنگدار دریایی آمریکا در سال 1983 میلادی کشته شدند و علاوه بر آن، رسوایی ایران کونترا باعث نابودی  سیاسی او شد.»
این نویسنده همچنین تصریح کرد: «جرج بوش» پسر آخرین حلقه از زنجیره ناکامی ها و پایان های ناامید کننده بود. تصمیم او برای یورش به عراق در سال 2003 میلادی باعث احیای گروه القاعده شد و این گروه بعد از آن گسترش یافت واعضایش افزایش یافتند و از دل آن یک‌سری گروه‌های متعصب تر و با قدرت تر بیرون آمدند.