kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
بدعهدی‌های دولت‌های غربی و بی‌توجهی دولتمردان - بخش پایانی

برجام نافرجام و پایان صبر مردم



گروه گزارش
دو روز پیش مردم در روز بیست و دوم بهمن با حضور گسترده خود در راهپیمایی میلیونی پاسخی صریح و کوبنده به دولتمردان آمریکایی دادند و این حضور گسترده در ابعاد مختلف قابل بررسی است.
اولا اینکه مردم در این روز  نشان دادند که در میثاق با ولایت همچنان پای کار انقلاب هستند و در مواقع ضروری با تمام توان در عرصه‌های مختلف حضور خواهند داشت، در ثانی پیامی به استکبار جهانی دادند که بر سر دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های بلند انقلاب اسلامی اهل هیچگونه مدارا و معامله‌ای نیستند و یاوه گویی‌های رئیس جمهور جدید آمریکا را با حضور قاطعانه خود پاسخ دادند و نشان دادند با زبان تهدید نمی‌توان با ملت ایران سخن گفت.
برجام به عنوان معیار بدعهدی استکبار جهانی بارها از سوی شیطان بزرگ نقض شده است و نشان داده که نمی‌توان به دشمنان اعتماد کرد.
اما متاسفانه برخی از مسئولان در داخل همه مسایل را به برجام مرتبط می‌دانند، این در حالی است که اقتصاد مقاومتی حلال مشکلات جامعه امروز ماست نه تکیه بر برجام و عهدشکنی‌های دشمنان نظام و انقلاب!
کدام وعده برجام عملی شد؟
سید حسین نقوی حسینی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گزارشگر روزنامه کیهان تاکید می‌کند: «متاسفانه آقایان دولتی ما همه امور مردم را به برجام ربط دادند و حتی شنیده شده که گفتند محیط زیست ما، اشتغال و آب آشامیدنی ما به برجام مربوط می‌شود! درحالی که مقام معظم رهبری فرمودند که  مشکلات اقتصادی کشور در وین و لوزان و ژنو حل نمی‌شود اما آقایان گوش شنوا نداشتند و در حالی که هیچکدام از وعده‌ها عملی نشد توافق منعقد شده و برجام خود ابزار فشار برملت ایران شد، از رئیس جمهور محترم تعجب می‌کنم که مطالبی را به زبان می‌آورد حتی مردمی هم که در سیاست نیستند تعجب می‌کنند.»
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: «نمی دانیم چه کسی به رئیس جمهور محترم مشاوره می‌دهد که این گونه اظهار نظر می‌کند و می‌گوید ما از رکود خارج شدیم! خب مردمی که این را می‌شنوند، بنگاه‌های اقتصادی که 80 درصد آن نیمه تعطیل هستند چه قضاوتی خواهند کرد؟ ما نمی‌خواهیم رئیس جمهور و دیگر مسئولان ما  مضحکه باشند و موضوعی را مطرح کنند که مردم خلاف آن را در واقعیت ببینند، مثلا وقتی می‌گویند که خرید هواپیما باعث تحول در زندگی مردم می‌شود! آیا مردم به این موضوع فکر نمی‌کنند که چند درصد با این یک عدد هواپیما سروکار خواهند داشت؟ و چگونه خرید یک عدد هواپیما باعث تحول در زندگی مردم خواهد شد؟ »
نقوی حسینی ادامه می‌دهد:« دولت اعلام می‌کند که سالانه 700 هزار شغل ایجاد شده است! آیا مردمی که تحصیل کرده بیکار در خانه دارند این حرف‌ها را نمی‌شنوند؟ و سوال نمی‌کنند که این افراد سرکار رفته کجا هستند؟ بنابراین امروز مردم به خوبی واقفند که کشتی برجام که سه سال و نیم فرصت‌ها و امکانات این کشور را صرف خودش کرده است به گل نشسته و قضاوت مردم نسبت به دشمن همچنان بر این اساس است که رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است.»
وی با اشاره به اینکه یکی از خطاهای استراتژیک دولت در برجام این بود که تلاش می‌کردند آمریکا را بزک کنند، خاطرنشان کرد: «عده‌ای تلاش داشتند دشمنی آمریکا را کمرنگ کرده و در مردم خوشبینی ایجاد کنند و تا جایی پیش رفتند که حتی نسبت به شعار مرگ بر آمریکا هم عکس العمل نشان می‌دادند و به این فکر نکردند که اگر قرار است در مقابل تحریم، تهدید، سلطه گری آمریکا کسی بایستد آن ملت ایران خواهد بود امیدوارم که چشمان آقایان باز شود و به جبهه ملت ایران بپیوندند و به این باور برسند که آمریکا هرگز خواهان عزت و توسعه ملت ما نیست.»
اتمام حجت!
دونالد ترامپ نامزد جنجالی حزب جمهوریخواه بعد از سپری کردن رقابتی نفس گیر و طولانی، 20 ژانویه سال جاری میلادی رسما سکان هدایت کاخ سفید را به دست گرفت و به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا بر مسند قدرت نشست.
وی در مصاحبه‌ای که در آگوست 2015 با ان‌بی‌سی داشت، مدعی شد، این توافق «منجر به یک هولوکاست هسته‌ای» خواهد شد! وی همچنین در سخنرانی‌اش در همایش جمهوری‌خواهان در سال گذشته میلادی نیز برجام را بدترین توافق در تاریخ آمریکا خواند و بارها در موقعیت‌های متعدد اعلام کرد اولویت نخست کاریش پس از پیروزی در انتخابات، لغو توافق هسته‌ای ایران و «پاره کردن برجام» خواهد بود.
اما مقام معظم رهبری با بینش اساسی خود قاطعانه آب پاکی را روی دست این ادعاها ریختند و با عزت تمام جواب تهدیدات اینچنینی را دادند، ایشان با اشاره به زوایای پر ابهام سند برجام که زمینه سوء‌استفاده طرف‌های مقابل را فراهم کرده است تأکید کردند: جمهوری اسلامی ابتدائاً برجام را نقض نخواهد کرد، زیرا وفای به عهد، دستور قرآنی است اما اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره‌کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد که این کار هم دستوری قرآنی درباره نقض عهد متقابل است.(۵۲/3/۵۹)
چرا گفتند «مرگ بر آمریکا» نگویید؟!
با شکل گیری مذاکرات هسته‌ای و انعقاد توافق ژنو عده‌ای از روی ذوق زدگی معتقد بودند دیگر از مرگ بر آمریکا گفتن مردم چیزی عاید نخواهد شد و سعی کردند این موضوع را به افکار عمومی القا کنند تا آنها از سر دادن این شعار به ویژه در راهپیمایی‌هایی چون 22 بهمن، روز قدس و... خود داری کنند، برخی از این افراد با خوش بینی تمام بر این باور بودند که چون در حال مذاکره با آمریکایی‌ها هستیم از انسانیت به دور خواهد بود که شعاری چون مرگ بر آمریکا سر داده شود.
از سوی دیگر دشمنان انقلاب نیز در آن سوی مرزها از این خوش باوری سوء استفاده کرده و این موضوع را ملعبه دست خود قرار دادند که ببینید با وجود مذاکرات هسته‌ای ایرانی‌ها همچنان مرگ بر آمریکا سر می‌دهند! اینکه دشمنان با این شعار مشکل داشته باشند چیز عجیبی نیست اما هم صدا شدن برخی در داخل با آنها جای تامل دارد.
باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «مردم ایران از تاریخی افتخارآمیز برخوردارند. اما شعار «مرگ بر آمریکا» برای آنها شغل و امنیت ایجاد نمی‌کند.»
اما چرا اوباما، به دنبال ایرانِ بدون «مرگ بر آمریکا» است؟ اگر شعار مرگ بر آمریکا کارآمد نیست و اگر در عمل جواب نداده، پس چرا نظام سلطه به‌دنبال حذف یک شعار «بی‌اثر و بی‌عمل» است؟ آیا تقاضای حذف این شعار به اینکه «امروز در خیلی از کشورها صدای مرگ بر آمریکا بلند می‌شود» برنمی‌گردد؟ آیا هدف نظام سلطه این نیست که با تغییر ذهنیت مردمی که «شاخِ ابرقدرتىِ ابرقدرت‌ها» را شکسته‌اند، ملت‌های الهام‌ گرفته از حرکت ملت ایران را نسبت به ادامه حرکت خود دچار تردید کنند؟
حمید رضا مقدم فر مشاور فرمانده کل سپاه در گفتگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «امید آمریکایی‌ها به اینکه بعد از برجام بتوانند دیپلماسی عمومی خود را در ایران جا انداخته و نگاه مردم را نسبت به آمریکا به عنوان شیطان بزرگ تغییر دهند با کارکردی که در برجام داشتند کاملا شکست خورد.»
وی ادامه می‌دهد: «حتی اگر بدعهدی‌های آنان هم نبود باز هم شکست خورده بودند اما آنچه در پسابرجام مردم به عنوان بدعهدی مشاهده کردند ترجمان تمام صحبت‌هایی بود که انقلابیون بر آن تاکید داشتند؛ آمریکا ماهیت خصمانه خود را نشان داد و آنها هیچ گاه بنا نداشتند تعهدات خود را عملی کنند اما سال‌ها تلاش کردند تا نگاه مسئولان و مردم را تغییر دهند.»
مشاور فرمانده کل سپاه تاکید می‌کند: «مردم برجام را ملغی می‌دانند و اینکه رئیس جمهور آمریکا برجام را بپذیرد یا نپذیرد آنچنان تفاوتی برای مردم ندارد چراکه تاثیر آنچنانی از اجرایی آن مشاهده نکردند  و حس آنها این است که برجام کلاهبرداری‌ای بیش نبوده است.»
واکنش مردم به نقض و لغو برجام
تنور بحث  برجام داغ است و تا سال‌ها داغ خواهد بود.
یک کارشناس سیاسی به گزارشگر کیهان می‌گوید: « رئیس جمهور جدید آمریکا هنوز نیامده با تلخی تمام می‌گوید: برجام احمقانه‌ترین توافقی است که تاکنون در طول تاریخ شاهد آن بوده است! اما اگر به گفته وی این سند پاره شود و یا دستخوش نقض قرار گیرد قطعا واکنش اصلی را مردم ایران نشان خواهند داد و این همان چیزی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شیطان بزرگ بسیار از آن وحشت دارد.»
وی می‌گوید: «ترامپ یا اوباما فرقی ندارد بلکه آمریکا باید از پاسخ کوبنده ایرانی‌ها بترسد چرا که آن زمان با میلیون‌ها دیپلمات سروکار خواهد داشت که با پشتوانه‌ای از تاریخ بزرگ همواره نشان دادند زیر بار ذلت نرفته و عزت خود را حفظ خواهند کرد و فرقی هم ندارد طرف مقابلش روباه پیر باشد یا شیطان بزرگ!
بهانه جویی‌های دشمن
این روزها شیطان بزرگ و دشمنان استکباری به دنبال بها نه جویی علیه کشورمان هستند و هر روز شرط جدیدی را پیش می‌کشند.
به عنوان مثال اخیرا مطرح کرده‌اند که جمهوری اسلامی حق هیچ گونه آزمایش موشکی ندارد! در این صورت نقض برجام از سوی ایران صورت گرفته است. اما طبق نظر کارشناسان و صاحب نظران، واقعیت این است که شورای امنیت، ایران را از آزمایش موشکی منع نکرده است.
«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل روز سه‌شنبه هفته گذشته تأکید کرد که هیچ ممنوعیتی برای آزمایش موشکی توسط ایران وجود ندارد.
وی این اظهارات را در واکنش به موضع‌گیری‌های اخیر مقامات و رسانه‌های آمریکایی علیه آزمایش موشکی تازه ایران مطرح کرد.
دولت آمریکا هفته گذشته فهرستی از شرکت‌های ایرانی و خارجی را با ادعای ارتباط این مجموعه‌ها با برنامه موشکی ایران، تحریم‌ کرده است.
نماینده روسیه در سازمان ملل که با شبکه «راشاتودی» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «این سر و صدایی که در مورد شلیک موشک بالستیک توسط ایران به راه افتاده، واقعا از شنیدن اینکه حتی کارشناسان آمریکایی در مثلا «سی‌ان‌ان» در مورد شلیک موشک‌های بالستیک صحبت کرده و می‌گویند این نقض ممنوعیت شورای امنیت است، غافل‌گیر شده‌ام.»
وی افزود: «این ممنوعیت‌ها قبلا وجود داشتند، اما زمانی که توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران به دست آمد، برداشته شدند. حالا در وضعیتی هستیم که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در اسناد هم ثبت شده، از ایران «درخواست می‌کند» موشک‌های بالستیکی را آزمایش نکند که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند».»
ایران و روسیه و شمار زیادی از کارشناسان حقوقی تأکید دارند که بخش موشکی قطعنامه 2231 شورای امنیت که توافق هسته‌ای یکی از ضمایم آن است، به دلیل استفاده از عبارت «درخواست می‌کند» به جای «نباید» که در قطعنامه قبلی آمده بود، الزام‌آور نیست. چورکین در این باره می‌گوید: «این یک ممنوعیت نیست، بلکه تنها یک «درخواست» است، بنابراین شما چه از منظر فنی، چه حقوقی و چه سیاسی نمی‌توانید بگویید که آن‌ها دارند قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کنند.»