kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
تخت‌روانچی:

بانک‌های بزرگ اروپایی هنوز آمادگی کار با ایران را ندارند

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به بخش های اجرا نشده برجام گفت: هنوز بانک‌های بزرگ اروپایی و برخی کشورها آمادگی کار ندارند.


مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که در یک سال گذشته چه بخش‌هایی از برجام هنوز به طور کامل اجرا نشده است،اظهار داشت: در برخی از زمینه‌ها هنوز به مراحل طبیعی کار برنگشتیم، مثل کار با بانک‌های بزرگ. نه این‌که هیچ گشایشی در این زمینه نداشتیم، الان با بانک‌های کوچک و متوسط بسیاری از کشورها رابطه داریم و بانک مرکزی در تعداد زیادی از کشورها حساب دارد و روابط خوبی هم برقرار شده است، اما اگر بپرسید هیچ مشکلی نیست، باید بگویم خیر. هنوز بانک‌های بزرگ اروپایی و برخی کشورها آمادگی کار ندارند؛ نه این‌که ارتباطی وجود ندارد، اما وقتی به صحنه کار می‌رسد به دلایل مختلف از جمله ترس از تنبیه‌های مالی از سوی آمریکا و هم‌خوان نبودن سیستم مالی ایران با سیستم مالی بین‌المللی به ویژه قوانین و مقرراتی که در ده سال گذشته به وجود آمده است، احتیاط می‌کنند.
تخت‌روانچی درباره تماس اروپایی‌ها با تیم ترامپ درباره برجام با تاکید بر این‌که برجام توافقی بین‌المللی است، گفت: ما نیازی به این کار نداریم و از طرفی تعهدات همه طبق برجام روشن است. برجام یا اجرا می‌شود یا نمی‌شود و ما برای هر دو حالت آن آمادگی داریم. در شرایطی که دولت جدید آمریکا یا هر دولت دیگری نخواهد تعهداتش را انجام دهد می‌دانیم چه باید کنیم. البته ما علاقه‌مند هستیم برجام به طور موفقیت‌آمیز و خوب اجرا شود و دنبال بر هم زدن برجام نیستیم، اما اگر اجرای برجام به مخاطره افتد برای آن مقطع هم برنامه داریم.
وی در پاسخ به این پرسش که بین اجرا شدن یا اجرا نشدن برجام، موضوع اجرای «سخت‌گیرانه» برجام احتمالا از سوی دولت ترامپ دنبال خواهد شد، کما این‌که تا الان نشانه‌های آن به بهانه‌های حقوق بشر، تروریسم و فعالیت‌های موشکی به خوبی دیده می‌شود، در این شرایط واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت: واژه و مقوله‌ای تحت عنوان اجرای «سخت‌گیرانه» در برجام نداریم و بالعکس اجرای توام با حسن نیت و سازنده وجود دارد. در عین حال از الان سخت است بگوییم اگر چنین اتفاقی رخ دهد چه پیش می‌آید و واکنش ایران چه خواهد بود. همان‌طور که در بحث قانون آیسا برخورد شد در زمان خود واکنش‌ها بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود. در هر حال اگر با اقداماتی مواجه شویم که نقض برجام باشد در حد و ظرفیت خودش برخورد می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که اگر غیر مستقیم برجام به چالش کشیده شود آن وقت چه؟ گفت: ما از قبل نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که با چه پدیده‌ای مواجه می‌شویم. اگر با پدیده‌ای مواجه شویم که نقض برجام باشد یا نقض فاحش، عکس‌العمل متناسب داریم و تصمیم مقتضی را هیئت نظارت بر اجرای برجام می‌گیرد. وزارت خارجه مسایل را گزارش می‌دهد و توصیه‌هایی ممکن است داشته باشد اما در نهایت تصمیم با هیئت نظارت و مقامات عالی کشور است. اما شما مطمئن باشید طرف مقابل ما امکانات و توانایی‌های ما را می‌شناسد و می‌داند نباید تصمیم غیرمعقول بگیرد و وارد وادی شود که از آن پشیمان شود و برجام را به مخاطره بیندازد. امکانات و توانایی‌های ایران بازدارنده است. اگر آنها عقل داشته باشند وارد این وادی‌ها نمی‌شوند.