kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

فرمان اجرایی ترامپ دیپلمات‌های آمریکا را هم به جان هم انداخت

فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر منع ورود مسلمانان و مهاجران 7 کشور جهان به آمریکا، موج گسترده‌ای از اعتراضات را در بین مردم، نخبگان و مقامات سیاسی و شرکت‌های بزرگ آمریکا و دنیا به دنبال داشته و هرج و مرج عجیبی را در این کشور به راه انداخته است.

سرویس خارجی-

کاخ سفید، دادستان کل و رئیس امور مهاجرت آمریکا را اخراج کرده و خطاب به 100 دیپلمات دیگر معترض هم گفته، اگر ناراحتند می‌توانند بروند.
فرمان اجرایی ترامپ بر ضد مسلمانان و مهاجران در مقابل اعتراضات گسترده جهانی و سکوت عجیب اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی اوضاع پیچیده‌ای را در داخل آمریکا رقم زده است. در آمریکا اوضاع   به طرز بی‌سابقه‌ای به هم ریخته، طوری که شاید به جرات  بتوان گفت شرایط حاکم در تاریخ آمریکا بی‌سابقه باشد. مخالفین ترامپ حالا دیگر تنها در کف خیابان‌های آمریکا با اقدامات وی مخالفت نمی‌کنند، بلکه این موج مخالفت به سطوح بالای نظام سیاسی آمریکا نیز رسوخ کرده است. ترامپ نیز با مواضعی که در مقابل مخالفان گرفته  بنا را  بر مقاومت گذاشته و قصد ندارد کوتاه  بیاید.
در آمریکا، کاخ سفید هر کدام از مقامات را که مقاومت می‌کنند بدون فوت وقت برکنار می‌کند. در همین راستا  ترامپ، روز  (دوشنبه) در سکوت خبری مدیر کنونی سازمان مهاجرت و گمرک را که بازوی اداره امنیت داخلی آمریکا به شمار می‌رود،به دلیل انتقاد از این فرمان برکنار کرد. این اقدام ترامپ درحالی صورت گرفت که مقامات گمرک آمریکا در روزهای گذشته در حال تفسیر فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به این کشور بودند.
همزمان ترامپ  «سلی‌ییتس» سرپرست وزارت دادگستری این کشور را نیز  پس از مخالفت وی با فرمان اجرایی برکنار کرد.سرپرست وزارت دادگستری آمریکا که در فقدان نامزد معرفی‌شده هدایت این وزارت‌خانه را برعهده داشت، در «اقدامی به شدت کم‌سابقه» گفته بود به وکلای این وزارت‌خانه دستور داده از فرمان اجرایی صادرشده از سوی رئیس‌جمهوری دفاع نکنند.
کاخ سفید پیش از دستور برکناری «سلی ییتس»، سخنان او را «لفاظی» توصیف و خاطرنشان کرده بود که رئیس‌جمهوری در حوزه اختیارات خود، قانونا، فرمان اخیر را صادر کرده ‌است. طبق اعلام کاخ سفید، «دانا بوئنته» دادستانی از ویرجینیا سرپرستی این وزارت‌خانه را برعهده می‌گیرد.
مخالفت 100 دیپلمات
در ادامه مخالفت‌ها  با فرمان اجرایی ترامپ، نیویورک تایمز  گزارش داد  بیش از 100 تن از کارکنان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند در روزهای آینده یادداشتی را تهیه و در آن مخالفت خود را با دستور ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور صریحا اعلام خواهند کرد. «نیویورک تایمز» در سرمقاله خود نوشته: «این نهایت بی‌مبالاتی دولت خواهد بود اگر اعتنایی به هشدارهای مطرح شده این دیپلمات‌ها نکند، کارکنانی که به حکم وظیفه در حفظ و حراست از منافع آمریکا در خارج از مرزها همواره کوشا بوده‌اند». «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز  از دیگر افرادی‌ است که طی ساعت‌های گذشته به وقایع واکنش نشان داده‌ است. کاخ سفید در مقابل این اعتراض‌ها گفته، هرکس ناراحت است می‌تواند برود!
شرکت‌های بزرگ آمریکایی، به‌ویژه شرکت‌های فناوری‌های نو نیز به شدت از فرمان اجرایی ترامپ انتقاد می‌کنند. این شرکت‌ها ممکن است بر اثر چنین محدودیت‌هایی در درازمدت به شدت ضرر کنند. بسیاری از کارشناسان و دانشمندان فعال در آمریکا با این فرمان نمی‌توانند به آمریکا بازگردند و این شرکت به شدت دچار مشکل می‌شوند.
همراه با دیپلمات‌ها و شرکت‌های بزرگ،  دادستان ارشد ایالت واشنگتن نیز  شکایتی را علیه این فرمان مطرح کرده است. «باب فرگوسن» با طرح این شکایت خواستار لغو فوری آن شده است. وی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: «هیچ کسی فراتر از قانون نیست، حتی رئیس جمهور. در دادگاه هم این بالاترین صدا نیست که تاثیر می‌گذارد، بلکه قانون است.»
اما در ادامه مخالفت‌ها با فرمان اجرایی ترامپ  مقامات ارشد شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا نیز  از همکاری برای اجرای فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ سر باز زدند. شهردار «اد لی»، ویلیام اسکات رئیس پلیس سانفرانسیسکو به همراه «ویکی هنسی» کلانتر این شهر نامه‌ای به وزیر امنیت داخلی آمریکا نوشته و از عدم همکاری شهرشان با مقامات فدرال برای اجرای سیاست مهاجرتی دولت دونالد ترامپ خبر دادند.در نامه آنها تاکید شده که دادگاه عالی آمریکا و دادگاه‌های فدرال این کشور پیش از این اعلام کرده‌اند که شهرها و ایالت‌ها موظف به اجرای قوانین مهاجرتی فدرال نیستند.
سناتورها
دموکرات‌های سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیز سه‌شنبه شب  در اعتراض به این حکم مقابل دادگاه عالی تجمع کردند.در این تجمع «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «افتخار می‌کنم در کنار اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این تجمع حضور دارم و بزودی دمکرات‌های سنا نیز به ما می‌پیوندند». بسیاری از قانونگذاران جمهوری خواه نیز موافق این موضوع هستند که دونالد ترامپ ارزش‌های ما را تضعیف می‌کند و در راستای سوگندی که در مراسم تحلیف خود برای حفاظت و دفاع از قانون اساسی آمریکا یاد کرده است، گام برنمی دارد.
سناتورهای دموکرات آمریکا درصددند برای لغو فرمان اجرایی ترامپ اقدام کنند. بیش از 160 نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را ارائه کرده‌اند تا فرمان اجرایی را لغو کنند. اما بعید است که بتوانند کاری را در مجلس نمایندگان آمریکا پیش ببرند، زیرا در این مجلس 240 کرسی به جمهوری خواهان و 193 کرسی به دموکرات‌ها اختصاص دارد.
سازمان عفو بین الملل نیز  هشدار داده که تصمیم اخیر دونالد ترامپ می‌تواند تازه اول کار باشد. هزاران نفر از مردم انگلیس نیز  در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به اقدامات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا و همچنین تصمیم دولت انگلیس برای دعوت از ترامپ به خیابان‌ها آمدند. برخی از تظاهرات کنندگان در لندن شعارهایی چون «شرم باد بر تو، می» سر می‌دادند تا به این طریق اعتراض خود به پیشنهاد اخیر ترزامی  در دعوت از ترامپ برای سفر به انگلیس را اعلام کنند.
هرکس دوست ندارد برود!
مخالفت‌های گسترده مقامات و نخبگان آمریکایی اما ظاهرا کوچکترین تاثیری بر عزم ترامپ در اجرای سیاست‌هایش لااقل تاکنون، نداشته است. «اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در همین راستا در کنفرانس خبری خود تأکید کرده «آندسته از دیپلمات‌های آمریکایی که از فرمان اجرایی ضد مهاجران کشورهای مسلمان جهان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حمایت نمی‌کنند، می‌بایست خط شغلی جدیدی پیدا کنند.» وی در این‌باره توضیح داد: «رئیس‌جمهوری یک دیدگاه بسیار روشن دارد. او از زمان مبارزات انتخاباتی در این زمینه روشن و صریح بود. او از زمانیکه قدرت را به دست گرفته است در این زمینه صریح و روشن بوده است که قصد دارد در وهله اول ایمنی و اطمینان را در این کشور برقرار کند. او قصد دارد اقداماتی را انجام دهد که بهترین شکل در راستای منافع این کشور در آینده است.» سخنگوی کاخ سفید نه تنها در مقابل مخالفت‌ها عقب نشینی نکرد و از منتقدان خواست کنار بروند، بلکه یک قدم نیز جلوتر رفت و  از احتمال اضافه شدن کشورهای جدید به فهرست کشورهایی که اتباع آنها با ممنوعیت ورود به ایالات متحده مواجه هستند، خبر داد!