kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹

پنهانکاری مراکز آماری و نرخ رشدی که منفی بود!(خبر ویژه)

یک روزنامه حامی دولت نوشت نرخ رشد واقعی اقتصادی در سال گذشته منفی 1/7 درصد بوده اما پنهانکاری شده است.


روزنامه اعتماد می‌نویسد: نرخ رشد اقتصاد در سال 1394، 0/6 درصد بود. این هم جدیدترین رونمایی از رشد اقتصاد سال قبل است. این بار ولی رشد اقتصاد از سوی بانک جهانی گزارش شد. آن هم براساس اطلاعاتی که از سازمان‌ها و دستگاه‌های داخلی گرفته شده است. ماه‌های ابتدایی سال مسئولان با استناد بر آمار گزارش شده مرکز آمار نرخ رشد سال گذشته را یک درصد مثبت اعلام کردند. اما مدتی بعد با اعلام جزئیات این نرخ در زیر بخش‌های اقتصاد، نرخ یک درصد به 0/7 درصد تعدیل شد. این عدد هنوز بر سر زبان‌ها بود که بانک جهانی هم رقمی تازه عنوان کرد. همه این اتفاقات در شرایطی رخ داد که همچنان بانک مرکزی از ارایه آمار اقتصادی سال قبل طفره می‌رود و در نماگرهای منتشره شاخص‌ها را با جای خالی یا علامت معروف خود «00» نشان می‌دهد. در همین محرمانگی‌ها برخی منابع مطلع از نرخ 1/7 منفی برای رشد اقتصاد سال 94 می‌گویند؛ عددی که البته هنوز هیچ مرجعی اشاره‌ای به آن نداشته است ولی کماکان برخی کارشناسان با توجه به داده‌هایی روی منفی بودن این عدد تأکید دارند.
نکته ابهام‌برانگیز، عنوان کردن نرخ رشد اقتصادی 0/6 درصد برای سال 2015 میلادی یا همان سال 1394 است. مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در این بازه زمانی را یک درصد اعلام کرد و بانک مرکزی نیز از اعلام رقم آن خودداری کرد؛ حال بانک جهانی با استناد به آمارهای رسمی که از داخل کشور گرفته این رقم را 0/6 درصد محاسبه کرد.
این در حالی است که یکی از مؤسسات رسمی محاسبه آمارهای اقتصادی، یعنی بانک مرکزی از اعلام رقم رشد اقتصادی در سال 1394 خودداری کرد و مرکز آمار هم بدون انتشار جزئیات رقم رشد سال گذشته را یک درصد محاسبه کرد. حال ابهامات با رقم 0/6 درصدی که از سوی بانک جهانی منتشر شده، بیشتر می‌شود؛ چرا که بانک جهانی محاسبات خود را براساس آمارهایی که از ایران می‌گیرد انجام می‌دهد و تفاوت معناداری که میان رقم بانک جهانی و نرخ مرکز آمار محاسبه شده، در کنار خودداری بانک مرکزی از اعلام این نرخ، همگی دست به دست هم دادند تا ناروشنی‌های بیشتری نسبت به شاخص اقتصادی رشد در کشور بیشتر شود. با وجود همه این موارد، بعضی از کارشناسان ارقام مرکز آمار را نادرست می‌دانند و شنیده‌ها حاکی از این است که سال گذشته نرخ رشد اقتصادی منفی بوده است و حتی ارقامی مانند 1/7- درصد هم در این رابطه بیان شده است.