kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۱۵۲
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵

پایان مذاکرات آستانه تأکید بر ادامه آتش‌بس و مذاکرات سوری-سوری



مذاکرات آستانه دیروز به پایان رسید و سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بیانیه مشترکی را صادر کردند ضمن آنکه رئیس هیئت مذاکره‌کننده سوریه از سنگ‌اندازی معارضان مسلح و حمایت آنان از جنایات گروهک تروریستی النصره انتقادکرد.
دیروز در حالی روز دوم (روز پایانی) مذاکرات آستانه آغاز شد. به گزارش «پرس تی وی» بیم و امید در میان هیئت‌های حاضر در مذاکرات آستانه، با پایان یافتن روز اول این مذاکرات و آغاز روز آخر موج می‌زد. این مذاکرات میان هیئتی از دولت دمشق و معارضان مسلح از روز دوشنبه آغاز شد.
در مذاکرات روز سه‌شنبه به‌جای نمایندگان معارضان مسلح، نمایندگان گروه‌های سیاسی مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، حضور خواهند داشت.
ایران، روسیه و ترکیه مذاکرات آستانه را باهدف پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای مناقشۀ نظامی تقریباً 6 سالۀ سوریه سازمان‌دهی کردند. این 3 کشور همچنین نقش میانجی را در این مذاکرات ایفا خواهند کرد؛ جایی که «دِ میستورا» نیز حضور دارد.
کارشناسان معتقدند که تلاش‌ها برای برگزاری این مذاکرات که اولین همکاری مشترک ایران، روسیه و ترکیه برای پایان دادن به بحران سوریه است، آمریکا را «به حاشیه» رانده است. اگرچه سفیر آمریکا در قزاقستان به‌عنوان ناظر در این مذاکرات حضور دارد.
ایران، روسیه و ترکیه ماه گذشته دربارۀ روند تخلیۀ معارضان و گروه‌های تروریستی از مناطق شرقی شهر حلب توافق کردند؛ به دنبال تخلیۀ معارضان مسلح، همچنین در پی توافقی دیگر میان این سه کشور، آتش‌بس سراسری در سوریه برقرار شد.
تحولات اخیر در سوریه در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر چندین دور مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل و با حضور دیگر بازیگران منطقه‌ای در جهت پایان دادن به بحران سوریه ناکام مانده بود.
حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجۀ ایران، ریاست هیئت ایران در این مذاکرات را بر عهده دارد.
بیانیه مشترک سه کشور
به گزارش تسنیم، هیات‌های جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه بیانیه‌ای صادر کردند که بر مبنای آن در راستای بیانیه مشترک وزرای خارجه خود در مسکو مورخ 20 دسامبر 2016 و قطعنامه 2336 شورای امنیت ملل متحد موارد زیر را دنبال می‌کنند.
از آغاز مذاکرات میان دولت جمهوری عربی سوریه و گروه‌های معارض مسلح در شهر آستانه، در تاریخ 23 و 24 ژانویه 2017، حمایت می‌کنند.
از حضور نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و تسهیل گفت‌وگوهای فوق الذکر قدردانی می‌کنند.
یک بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان کشوری دموکراتیک، چند قومی، چند مذهبی و غیرفرقه‌ای که در شورای امنیت ملل متحد نیز مورد تایید قرار گرفته است، تاکید می‌کنند.
بر این باورند که منازعه سوریه از طریق راه کار نظامی قابل حل نیست و تنها از طریق فرایندی سیاسی مبتنی بر اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند حل و فصل شود.
ضمن اتخاذ اقداماتی واقعی و اعمال نفوذ بر طرف‌ها، به دنبال تحکیم رژیم آتش بس حاصله براساس ترتیبات امضا شده در تاریخ 29 دسامبر 2016 که در قطعنامه (2016) 2336 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار گرفته است، کمک به حداقل رساندن موارد نقض آتش بس، کاهش خشونت‌ها، اعتماد سازی، تضمین دسترسی کمک‌های بشر دوستانه بدون هیچگونه مانع با سرعت و مداوم در راستای قطعنامه (2014) 2156 شورای امنیت سازمان ملل متحد و حفاظت و تردد آزادانه غیرنظامیان در سوریه خواهند بود.
برای ایجاد سازکاری سه جانبه با هدف نظارت و تضمین پایبندی نسبت به آتش بس، ممانعت از بروز هر گونه اقدام تحریک آمیز و تعیین کلیه مدالیته‌های آتش بس تصمیم گرفتند.
یک بار دیگر بر اراده خود نسبت به مبارزه مشترک علیه داعش و جبهه النصره و جداسازی گروه‌های معارض مسلح از آنها تاکید می‌کنند.
کشورهای صادر‌کننده بیانیه؛ بر این باورند که ضرورتی فوری برای سرعت بخشیدن به تلاش‌ها جهت احیای فرایند مذاکرات مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد.
این سه کشور تاکید دارند که نشست بین‌المللی سوریه در آستانه مبنایی موثر برای گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت و معارضین، همانطور که در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاب شده، می‌باشد و از تمایل گروه‌های معارض مسلح برای مشارکت در دور آینده مذاکرات میان دولت و معارضین تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو در تاریخ 8 فوریه 2017 حمایت می‌کنند.از تمامی اعضای جامعه بین‌الملل مصرانه می‌خواهند از این فرایند سیاسی با رویکرد اجرای سریع تمامی گامهای مورد توافق در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.
این سه کشور تصمیم می‌گیرند با همکاری فعال براساس مبنای طرح آستانه در مورد برخی از موضوعات خاص فرایند سیاسی تحت تملک و هدایت سوری‌ها تسهیل شده توسط سازمان ملل متحد به تلاش‌های جهانی نسبت به اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان متحد کمک کنند؛
از رئیس محترم جمهوری قزاقستان، جناب آقای نور سلطان نظربایف و کشور قزاقستان به خاطر میزبانی از نشست بین‌المللی سوریه در شهر آستانه قدردانی می‌کنند.
در روز اول مذاکرات چه گذشت؟
بشار جعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت سوری در مذاکرات آستانه، از گروه‌های معارض به خاطر طرح مسائل «بی‌ربط، تحریک‌آمیز و غیرواقعی» در خلال مذاکرات انتقاد کرد.
جعفری در جمع خبرنگاران گفت حاضران در این نشست از اظهارات «غیراخلاقی و غیرمسئولانه» معارضان شگفت‌زده شده‌اند.
این دیپلمات سوری گفت نمایندگان معارضان از جنایات گروه تروریستی جبهه فتح‌الشام، که پیش‌تر جبهةالنصره نام داشت، در درۀ وادی بردی در شمال غرب دمشق دفاع می‌کنند.
وی گفت: «این نمایندگان از جنایات جبهةالنصره در سوریه حمایت می‌کنند و...  آلوده کردن آب از سوی تروریست‌ها را اقدامی قابل توجیه و مجاز عنوان کرده‌اند.»
مذاکرات صلح آستانه در حالی برگزار می‌شود که قرار است نمایندگان دولت دمشق و معارضان در تاریخ 8 فوریه در ژنوِ سوئیس تلاش‌ها را برای حل‌وفصل بحران در سوریه از سر گیرند.
سنگ اندازی معارضان در مسیر صلح
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از المیادین، «بشار الجعفری» رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت سوریه در مذاکرات آستانه، گروه‌های مسلح را به دفاع از گروه تروریستی «جبهه النصره» به جای احترام گذاشتن به توافقنامه‌های امضایی متهم کرد. وی در عین حال اعلام کرد که دستور کار این مذاکرات تا کنون آماده نیست.
بشار الجعفری در نشست خبری بعد از دور نخست مذاکرات آستانه، این جلسه را خوب توصیف کرده و گفت: نشست آستانه رویدادی مهم برای آماده‌سازی حل و فصل سیاسی خواهد بود.
وی همچنین افزود: هیئت گروه‌های مسلح با خروج از سالن مذاکرات اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک انجام دادند. ضمن اینکه سخنان رئیس این هیئت نیز تحریک آمیز و حقیرانه و در دفاع از جرایم جنگی جبهه النصره بود.
امکان تمدید مذاکرات صلح
استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، از امکان تمدید مذاکرات صلح این کشور در آستانه، پایتخت قزاقستان، خبر داده است.
این سخنان دِ میستورا در حالی مطرح شد که وی پیش‌تر از روند آماده‌سازی بیانیۀ نهایی گفتگوهای آستانه خبر داده بود.
در همین حال یحیی العریضی، سخنگوی معارضان دولت دمشق در این مذاکرات، به خبرنگاران گفت معارضان قصد امضای بیانیۀ پایانی مذاکرات آستانه را ندارند.
بر اساس متنی که روز گذشته خبرگزاری تاس روسیه در مورد بیانیه پایانی مذاکرات آستانه منتشر کرد، ایران، ترکیه و سوریه با تشکیل مکانیسمی سه جانبه برای رصد آتش بس سوریه و مبارزه با گروه‌های تروریستی در روسیه به توافق رسیده اند.
مذاکرات آستانه راهگشای مذاکرات ژنو
به گزارش پایگاه لبنانی النشره، «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به برگزاری مذاکرات صلح سوریه در شهر «آستانه» قزاقستان، اظهار داشت: مذاکرات آستانه راه را برای برگزاری مذاکرات آتی در ژنو باز می‌کند؛ درست به همین دلیل است که روسیه از طریق هماهنگی با دولت دمشق و معارضان و همچنین همکاری با طرف‌هایی که نقش بسزایی در تحولات سوریه دارند، ایده برگزاری این مذاکرات را مطرح کرد.
بر اساس این گزارش، بوگدانف افزود: امروز جلسات عمومی و خصوصی و همچنین دیدارهای طرف‌های مختلف با یکدیگر به پایان می‌رسند و باید برای پی بردن به نتایج مذاکرات، منتظر ماند. با این حال، می‌توان برگزاری مذاکرات را به خودی خود نوعی دستاورد تلقی کرد؛ البته تا زمانی که تمامی طرفها در آن مشارکت دارند.
معاون وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه مردم سوریه باید سرنوشت کشور و رهبران خود را تعیین کنند، تصریح کرد: از دیدگاه مسکو، حل و فصل بحران سوریه باید طبق سازوکارهای مورد توافق و در چارچوب مذاکرات «سوری ـ سوری» صورت پذیرد.
همچنین به گزارش مهر و به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» و «مولود چاوش اوغلو» وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه در گفتگویی تلفنی بر اهمیت تماس مستقیم دولت دمشق و معارضین سوری با هدف تقویت آتش بس تاکید و برای تداوم همکاری با اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات آستانه با هدف زمینه چینی برای مذاکرات ژنو، توافق کردند.