kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
ظریف در اتاق بازرگانی:

به برجام افتخار می‌کنم اما نباید هر روز آن را مطرح کنیم

وزیر امور خارجه ایران گفت: برای بازگرداندن فعالیت‌های هسته‌ای خود نیاز به اجازه کسی نداریم.



محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در اتاق بازرگانی تهران گفت:به نظر من برجام با خطر جدی مواجه نیست، به شرطی که ما خودمان تلاش کنیم آن را حفظ کنیم نه اینکه هر روز اسم آن را بیاوریم.
ظریف با ذکر این نکته که برخی خیال می‌کنند من از برجام شرمنده‌ام، یادآور شد: اتفاقا من به برجام افتخار می‌کنم. اما معتقدم که نباید هر روز برجام را مطرح کنیم. برجام فضایی را برایمان ایجاد کرده که این فضا باید فضای عادی باشد. برجام امروز جزیی از واقعیت‌های دنیا است که باید از آن استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: اینکه دعوا بکنیم که برجام نمره‌اش 5 است یا 100 هیچ فایده‌ای برای دنیا و آخرت هیچکس ندارد. هر نمره‌ای که به برجام می‌دهیم چه 5 و چه 100، من هم به هیچ چیزی نمره 100 نمی‌دهم؛ بالاخره توافق بوده است. ما با 6 کشور عمده دنیا که سال‌ها حرف بی‌معنی علیه ایران مطرح کردند، به گفت‌وگو نشستیم. بالاخره توافقی بوده که هر طرف مجبور شده نکاتی را بپذیرد و آمریکا بیشتر از ما نکاتی را پذیرفته است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اما به هر حال برجام فضایی را ایجاد کرده است و ما باید در این فضا فعالیت کنیم.به گزارش فارس، ظریف ادامه داد: ما برای اینکه برنامه هسته‌ای خود را برگردانیم نیاز به اجازه کسی نداریم.
وی با بیان اینکه برجام در یک فضای کاملا بی‌اعتمادی به نتیجه رسید، خاطرنشان کرد: اینکه ما به طرف مقابل اعتماد نداشته‌ایم، قطعی است و باید بپذیریم که آنها هم به ما اعتماد نداشتند. فضا بی‌اعتمادی متقابل بوده است. ما معتقدیم بی‌اعتمادی آنها در حوزه اجرای تعهدات هسته‌ای به ما نابه‌جا است. چون ما به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم، اما به‌هرحال بحث‌هایی که امروز در دولت جدید آمریکا توسط کسانی که به دولت نزدیک هستند، مطرح می‌شود مبنای حرف‌هایشان بی‌اعتمادی است.