kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۱۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴

مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد

با حضور 250 شخصیت فرهنگی و سیاسی از 51 کشور جهان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان کشور و استان خراسان رضوی،مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شد.



به گزارش خبرنگار ایرنا، سنگ بنای معرفی سه کشور در هر سال از حوزه کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی(آیسسکو) وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی در سال 2011 گذاشته شد.
در همین چارچوب کلانشهر مذهبی مشهد در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب و دیروز این مراسم با حضور صدها میهمان داخلی وخارجی برگزار شد.
در مراسم رسمی افتتاحیه این رویداد بزرگ علاوه بر مسئولان و شخصیت‌های برجسته کشوری بیش از 250 میهمان خارجی از کشورهای اسلامی اعم از وزرا، نمایندگان مجلس، ملی، سفرا، کاردارها ، شخصیت‌های فرهنگی، مذهبی حضور داشتند.
در این میان 108 میهمان خارجی از اندیشمندان فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی کشورهای اسلامی بودند ضمن آنکه وزیرانی از کشورهای تانزانیا، افغانستان، پاکستان، اوگاندا، موریتانی و الجزایر و سوریه هم حضور داشتند.
همزمان با این مراسم کار کتابت قرآن کریم توسط خطاطان و خوشنویسان مطرح کشوری آغاز شد و برنامه‌های جنبی دیگری نیز برای میهمانان داخلی و خارجی تدارک شده است. 70 خوشنویس برتر کشور در موزه قرآن و نفایس حرم مطهر امام رضا(ع) قرآن کریم به خط ثلث کتابت می‌کنند.برنامه‌های مراسم افتتاحیه از چهارم بهمن ماه به طور رسمی در مشهد آغاز شده و تا امروز ادامه دارد و در این ایام 15 برنامه اصلی و 28 رونمایی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری تدارک شده است.
مراسم پایانی اجلاس بین‌المللی گفت‌و‌گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در دانشگاه فردوسی مشهد، محفل نورانی شبی با قرآن، اختتامیه پنجاه و پنجمین جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس سینمای جوان مشهد 2017 و نیز اکران فیلم سینمایی محمد(ص) از جمله برنامه‌هایی بود که برای ورود به این رویداد فرهنگی برنامه‌ریزی و برگزار شد.
قرار است آثار نفیسی همچون قرآن نفیس به خط مرحوم نیریزی، تابلوی معرق ضامن آهوی استاد فرشچیان که سعید ارزکان آن را طراحی کرده، تابلوی خوشنویسی شمس‌الشموس، هفته‌نگار مشهد 2017، نماهنگ و سرود ویژه پایتخت فرهنگی جهان اسلام، کتاب کشورهای جهان اسلام و خوشنویسی کتیبه در این ایام رونمایی شود و یک فیلم مستند 15 دقیقه‌ای از تصاویر مشهد در یک قرن گذشته که تاکنون دیده نشده نیز به نمایش درآید.
بازدید از اماکن متبرکه، موزه و کتابخانه آستان قدس رضوی و افتتاح موزه بزرگ خراسان از دیگر برنامه‌های رویداد بزرگ فرهنگی مشهد 2017 در روز سه‌شنبه بود. سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی آیسسکو با عضویت 57 کشور اسلامی، شهر مذهبی مشهد را برای سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرد. سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: این رویداد فرصت خوبی است تا صدای وحدت، همراهی و همدلی را در سراسر جهان اسلام طنین‌انداز کنیم.