kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۱۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
با استفاده از سلول‌های بنیادی انجام می‌شود

درمان 90 درصدی بیماری‌‌های نقص ایمنی مادرزادی

عضو مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی موفقیت 80 تا 90 درصدی در درمان بیماری‌های نقص ایمنی اولیه یا مادرزادی دارد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فوق‌تخصص آلرژی‌ و ایمونولوژی بالینی گفت: شیوع بیماری‌های نقص ایمنی اولیه در کشور نادر است و بطور کلی در دنیا یک در 10 هزار نفر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، در ایران شکل وابسته به جنس بیماری‌ها شیوع کمتری داشته و فرم‌های غیروابسته به جنس به دلیل افزایش ازدواج‌های فامیلی شایع‌‌تر است.
مریم محلوجی راد با بیان اینکه درمان بیماری‌های نقص ایمنی مادرزادی با سلول‌های بنیادی موفقیت‌آمیز است، افزود: حدود 110 مورد از این بیماران با پیوند مغز استخوان در مرکز تحقیقات آسم و ایمونولوژی و آلرژی مرکز طبی کودکان و بیمارستان شریعتی تحت درمان قرار گرفته‌اند که در بیماری‌های نقص ایمنی اولیه پیشرفته با استفاده از سلول‌های بنیادی 80 تا 90 درصد موفقیت به دست می‌آید.
محلوجی راد عنوان کرد: بیش از 200 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه در کشور وجود دارد که مرکز طبی کودکان و بیمارستان شریعتی به عنوان تنها مرکز استفاده از سلول‌های بنیادی برای این بیماری‌ها شناخته شده،البته به دلایل مختلفی مانند مشکل در هماهنگی سلول‌ها با بیمار و بسیاری علل دیگر بسیاری از بیماران در صف انتظار باقی می‌مانند.
وی افزود: بطور میانگین 120 بیمار در صف انتظار چند ماهه یا چند ساله قرار می‌گیرند و در مواردی ما از بانک‌های جهانی سلول‌های بنیادی برای پیدا کردن سلول منطبق با بدن بیمار کمک می‌گیریم.
به گفته دبیر علمی سومین همایش ایمونولوژی آسم و آلرژی،  بیماران نقص ایمنی اولیه بطور متوسط یک ماه برای انجام روند درمان و آزمایشات در بیمارستان بستری می‌شوند در برخی موارد نیاز به پیوند مجدد و در برخی استفاده از سلول‌ چند روز بعد از پیوند اولیه نیاز است.