kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
یک کارشناس اقتصادی:

آمار 117 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی صحت ندارد

علی‌رغم ادعاهای وزارت راه و شهرسازی از وجود 117 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در کشور، گزارش‌ها حاکی است که این عدد صحت ندارد.



آمارهای ارائه شده و تأکید آن از سوی وزارت راه و شهرسازی برای دادن آمار واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی که گفته شده تعداد آن 117 هزار واحد مسکونی است تا حدودی شک برانگیز است چرا که این واحدها در شهرهایی احداث شده که فاقد متقاضی بودن آن چندان تعجب‌آور نیست و واحدهای خودمالکی نیز به این واحدها اضافه شده است.
به عنوان مثال واحدهایی در شهر سلفچگان و دهلران احداث شده که بیش از ظرفیت و تقاضای منطقه بوده و نبود تقاضا چندان نمی‌تواند تعجب‌آور باشد. اما نکته مهم آن این است که احتساب آمار واحدهای خودمالکی نیز در کنار سایر واحدهای مسکن مهر 99 ساله نیز باعث شده آمار به 117 هزار واحد برسد.
یک کارشناس اقتصادی مسکن که نخواست نامش فاش شود به فارس گفت: آمار وجود 117 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی صحت ندارد و تعداد آن کمتر از این عدد است و با وجود اینکه دولت فروش این واحدها را آزاد اعلام کرده تنها 2 هزار واحد آن از سوی متقاضیان غیرواجد شرایط خریداری شده است.
وی افزود: اگر آمار واقعی واحدهای فاقد متقاضی را با کسر تعداد واحدهای خودمالکی در نظر بگیریم تعداد واقعی واحدهای فاقد متقاضی به حدود 50 هزار مسکن مهر خواهد رسید.
این کارشناس مسکن ادامه داد: براساس قانون در پروژه‌های خودمالکی باید افراد برای خرید ثبت نام می‌شدند؛ بنابراین نباید این مشکل نبود متقاضی در این واحدها را در زمره آمارهای فاقد متقاضی قرار دهیم. به همین دلیل به نظر می‌رسد این آمار دادن‌ها برای این است که اگر پرونده مسکن مهر در زمان مقرر به اتمام نرسید اعلام کنند تعداد 49 هزار مسکن مهر دارای معارض و 117 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی داریم تا از زیر سؤال رفتن فرار کنند.