kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
هزاران خانواده عراقی به خانه‌های خود برگشتند

زندگی به شرق موصل بازگشت /غرب موصل در انتظار آزادی

چند روز پس از آزادسازی کامل شرق موصل خبر رسیده هزاران نفر از آوارگان به خانه‌های خود بازگشته و مردم زندگی عادی خود را از سر گرفته‌اند.

سرویس خارجی-

در بخش غربی موصل نیز نیروهای ارتش عراق حلقه محاصره عناصر «داعش» را تنگ‌تر کرده‌اند و با پیشروی‌های جدید نیز احتمال آزادی شهر قوت گرفته است.
در بخش شرقی موصل با بازگشت حدود 4000 آواره به منازل خود، و با بالا رفتن کرکره مغازه‌ها و بازگشتن زنان و مردان به خیابان‌ها، اوضاع به حالت عادی و طبیعی بازگشت. خوشبختانه، در طول عملیات 97 روزه اخیر، زیرساخت‌های شهر تقریباً سالم مانده است و به همین خاطر، ساکنان بخش شرقی موصل مشکل زیاد حادی ندارند.
طبق گزارش‌هایی که منتشر شده مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز پلیس، نانوایی‌ها و حتی آرایشگاه‌ها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. البته، برای مردم بخش شرقی موصل، بهترین دستاورد، «احساس آزادی» است؛ طی دو سال و نیم اخیر «پلیس داعش» عرصه را بر مردم تنگ کرده بود و بسیاری از کنش‌ها از نگاه آنها جرم محسوب می‌شد و حتی در برخی موارد، مردم به خاطر مسایل پیش پا افتاده، با حکم اعدام هم مواجه می‌شده‌اند.
 زنان نمی‌توانستند راحت در خیابان‌ها تردد کنند. با این حال، هنوز بسیاری از آوارگان به خانه‌های خود برنگشته‌اند و آنها در انتظار یکسره شدن کار داعش به سر می‌برند. وزارت آوارگان عراق شمار کل آوارگان استان نینوا را 78 هزار تن اعلام کرده است، از مجموع این آوارگان که در اردوگاه‌های «حسن شام» و «خازر» واقع در شمال عراق به سر می‌برند، حدود 4000 تن به خانه‌های خود در شرق موصل بازگشته‌اند. هم اکنون دولت عراق برای عادی ‌سازی شرایط در بخش آزاد شده موصل، روی سه مسئله متمرکز شده است؛ بازسازی زیرساخت‌ها، تأمین خدمات و تشویق آوارگان به بازگشت به منازل خود.
همزمان با تکاپوی مردم و دولت برای عادی‌سازی شرایط در شرق موصل نیروهای مسلح عراق طرح‌های جدیدی را برای آزادسازی  بخش غربی موصل، در دست اجرا دارند؛ براساس بیانیه‌ای که وزارت دفاع عراق درن این رابطه منتشر کرده، ارتش برای اینکه داعش را از چند محور تحت فشار قرار دهد، پل‌های شناوری را در دست ساخت دارد و می‌خواهد این پل‌ها را روی رودخانه «دجله» قرار دهد. دجله از وسط موصل می‌گذرد و این شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. پیش از این جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا، پنج پل اصلی روی دجله در این شهر را بمباران کرده‌اند. این اقدام به بهانه قطع امدادرسانی به گروه تروریستی داعش صورت گرفته است.
جالب است که پس از بمباران، گروه تروریستی داعش با کار گذاشتن بمب، تخریب پل‌ها را تکمیل کرده است!
عملیات آزادسازی موصل از بامداد 26 مهر گذشته با فرمان نخست‌وزیر عراق آغاز شده است.
خبرهای تکمیلی از استان نینوا همچنین، حاکی است، نیروهای عراقی جاده موصل- دهوک را تحت کنترل خود درآوردند.
جنایت وحشتناک داعش
اعضای گروه تروریستی داعش اما هفت غیرنظامی را در جنوب استان «کرکوک» در حالی که زنده بودند، با چرخ‌های بولدوزر زیر گرفت و آنها را له کرد. سپس یک عضو داعش قلب نفر هشتم را در حالی که زنده بود، از بدنش خارج کرد و تکه‌هایی از آن را خورد!
داعش بهانه این جنایت خود را، جاسوسی افراد مذکور اعلام کرده است.
این جنایت در پایگاه هوایی «البکاره» نزدیک شهر «الحویجه» صورت گرفته است. سرکرده‌های داعش معمولاً وقتی از جانب نیروهای دولتی تحت فشار قرار می‌گیرند، خشم و غضب خود را متوجه مردم و غیرنظامیان می‌کنند؛ یا دست به اعدام‌های هولناک و نمایشی می‌زنند، و یا غیرنظامیان شهرهای بزرگ را با انفجار بمب، هدف قرار می‌دهند. تکفیری‌های داعش از لحاظ فکری، وابسته به وهابیت عربستان هستند و از جانب این کشور نیز حمایت‌های نظامی و مالی می‌شوند.
خبر دیگر از عراق اینکه، براساس توافق میان دولت بغداد و دولت منطقه خودمختار کردستان عراق، منطقه «سنجار» در شمال عراق به طور مشترک توسط بغداد و اربیل اداره می‌شود.