kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
رئیس شورای روابط خارجی آمریکا:

ترامپ برای آمریکا یک خطر است /متحدان ما را رها خواهند کرد

«ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید رویکرد ترامپ مبنی بر تاکید بر اولویت دادن به منافع آمریکا، برای این کشور یک خطر است و می‌تواند متحدان ما را به سمت قدرت‌های دیگر جذب کند.


سرویس خارجی-

در آمریکا ظاهرا همه علیه ترامپ هستند؛ همه هم علیه او نباشند رسانه‌های بزرگ جهان در داخل و  بیرون  این کشور جو بسیار سنگینی را علیه این تاجر 71 ساله درست کرده‌اند. روز جمعه همزمان با مراسم تحلیف، 50 ایالت آمریکا صحنه تظاهرات و درگیری‌های گسترده بین مردم و پلیس بود. برآورد شد که بیش از ۵ / ۲ میلیون معترض در بیش از ۶۰۰ شهر در سراسر آمریکا به خیابان‌ها آمدند. حدود 230 نفر نیز در این آشوب‌ها دستگیر شدند.  ایندیپندنت گزارش داده اکثر این 230 نفر با اتهام «شورش‌های جنایتکارانه» روبرو هستند و درصورت اثبات اتهاماتشان به 10 سال حبس در زندانی در واشنگتن دی‌سی محکوم می‌شوند. هنوز مدت زمان زیادی از تحلیف ترامپ نمی‌گذرد که روزنامه «دیلی میرر» انگلیس نوشته: «پس از آنکه ترامپ قدرت را در آمریکا به دست گرفت، تعداد زیادی از آمریکایی‌ها برای فرار از کشورشان به دنبال مکانی جایگزین هستند و در نخستین شب پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، پایگاه اداره مهاجرت کانادا شاهد ازدحام گسترده آمریکایی‌ها بود. جمعیت آن‌قدر زیاد بود که منجر به تعطیلی آن شد.» این روزنامه سپس فهرستی از شش کشور که احتمال مهاجرت آمریکایی‌ها به آن وجود دارد، منتشر کرد و نوشت: «کانادا در صدر این فهرست جا دارد. قطب شمال!! کشورهای حوزه اسکاندیناوی شامل نروژ، فنلاند و سوئد و دانمارک و سپس  سنگاپور نیز در رتبه سوم، چهارم و پنجم این فهرست قرار دارند». اوضاع ناآرام و خطرناک حاکم بر آمریکا را فقط رسانه‌ها پوشش ندادند. «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تاکید بر اولویت دادن به منافع این کشور در همه زمینه‌ها را برای آینده آمریکا «خطرناک» دانست.  هاس گفت: «وقتی شعار «اول آمریکا» را می‌دهیم این پیام را می‌فرستیم که ما در مورد منافع خود با سختگیری عمل می‌کنیم و همه چیز را به دقت در مورد آن محاسبه می‌کنیم و بنابراین دیگران نیز باید همین روال را در برابر ما در پیش بگیرند. حتی امکان دارد کشورهای ضعیف‌تر و کوچک‌تر اقداماتی برای راضی نگاه داشتن همسایگان قدرتمند خود انجام دهند.من شگفت زده نخواهم شد اگر ببینم در چند سال آینده برخی کشورها قراردادهای مستقلی با طرف‌هایی به جز ما امضا کنند و درخصوص ساخت سلاح‌های هسته‌ای برای خود فکر کنند. این تنها به آن دلیل خواهد بود که آنها از این پس نمی‌توانند روی تضمین‌های امنیتی آمریکا حساب کنند.»
سناتورها و وکلا علیه ترامپ
در حالی که برخی رسانه‌ها خبر از مهاجرت هزاران نفری مردم آمریکا به سایر کشورها و از جمله قطب شمال می‌دهند سناتورهای دموکرات نیز بیکار ننشسته و شماری از آنها به فکر محدود کردن اختیارات ترامپ افتاده‌اند. سناتور دموکرات «چاک شومر» در این زمینه گفته: «دموکرات‌ها حمایت نمایندگان دو حزب آمریکا را درخصوص طرح پیشنهادی باهدف محدود کردن توانمندی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای کاهش تحریم‌های روسیه بدست آورده‌اند.»
گروهی از وکلا و محققان در واشنگتن  نیز قصد دارند تا از رئیس جمهوری آمریکا به اتهام نقض قانون اساسی و نادیده گرفتن ممنوعیت استفاده از کمک‌های دولت‌های خارجی شکایت کنند. به گزارش ایسنا گروه «شهروندان برای مسئولیت‌پذیری و اخلاق در واشنگتن» روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ، به نقض قانون اساسی متهم است چراکه املاک تجاری‌اش در خارج از کشور با کمک دولت‌های خارجی پابرجاست.»
ترامپ، ژنرال السیسی است
روزنامه نیویورک تایمز نیز  با اشاره به انتخاب افراد جنجال برانگیز در تیم کاری دونالد ترامپ از او تحت عنوان «السیسی» آمریکا یاد کرده است. منی الطحاوی فعال سیاسی مصری و نویسنده این مقاله درباره ترامپ نوشته: «او کاملا شبیه یکی از  ستمگران ما است ... عجیب نیست که ترامپ در جریان دیدار با سیسی در نیویورک از او به عنوان «مرد خوب» یاد کرد و سیسی هم اولین رهبری بود که پیروزی ترامپ در انتخابات را به او تبریک گفت.»روز یکشنبه نیز رسانه‌ها نوشتند پاپ، ترامپ را «هیتلر» خوانده است. گفتنی است روی کار آمدن فردی مثل ترامپ در آمریکا که با به لجن کشاندن تمام ساختار سیاسی آمریکا به قدرت رسیده، غربی‌ها را به شدت نگران کرده است. عده‌ای حتی وی را با گورباچف مقایسه کرده‌اند!