kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
با اشاره به شکست‌های عربستان در منطقه

بلومبرگ: دلارهای نفتی نتوانست برای سعودی‌ها پیروزی بخرد

یک پایگاه خبری آلمانی طی گزارشی با اشاره به ناکامی‌های نظامی و سیاسی رژیم سعودی در منطقه نتیجه گرفت که دلارهای سعودی هم نتوانسته برای ریاض نفوذ نظامی و پیروزی بخرد.»

سرویس خارجی-

عربستان روز به روز نفوذ و اعتبار خود را بیشتر از قبل از دست می‌دهد و دلارهای نفتی نیز در این مورد نمی‌تواند چندان راهگشا باشد. در همین ارتباط پایگاه خبری بلومبرگ گزارش جالبی را منتشر کرده است. به گزارش فارس این پایگاه اینترنتی آلمانی در گزارشی تحت عنوان «پول‌های عربستان نمی‌تواند برای این کشور نفوذ نظامی خریداری کند»، به تجاوزات عربستان در یمن اشاره کرد و نوشت: «عربستان در مقایسه با دشمنانش در یمن، سلاح‌های بهتری دارد و این موضوع در جنگی که یکی از ثروتمندترین کشورهای عربی را در مقابل یکی از فقیرترین این کشورها به رقابت واداشته، مسئله عجیبی نیست. با این حال، سعودی‌ها همچنان در تلاش هستند تا خواسته‌های خود را تحمیل کنند.»
این گزارش می‌افزاید: «چالش بزرگتر برای عربستان تبدیل کردن ثروت نفتی خود به نفوذ بزرگتر منطقه‌ای است، موضوعی که رهبری جوان این کشور آن را وعده داده است.» بلومبرگ در ادامه نوشت: «نشانه‌های اندکی از موفقیت این دولت در یک سال گذشته وجود داشته است. جنگ یمن همچنان ادامه دارد؛ در سوریه، جنگجویان تحت حمایت عربستان از حلب بیرون رانده شدند؛ مصر که از دلارهای عربستان استفاده کرده، حالا به نظر می‌رسد که دیگر تمایلی برای همسو کردن سیاست خارجی خود با ریاض ندارد.
 این سیاست پرهزینه است و این در شرایطی است که عربستان در داخل کشور سیاست‌های ریاضت اقتصادی را تحمیل می‌کند تا بتواند وابستگی به انرژی را به دنبال کاهش قیمت نفت به حالت توازن بازگرداند.»
بلومبرگ در ادامه تاکید کرد: «عربستان گفته است با ورود به جنگ یمن قصد دارد با گسترش نفوذ ایران در این کشور مقابله کند، اما شیعیان یمن که گفته می‌شود با ایران در ارتباط هستند هنوز کنترل بخش مهمی از این کشور را به دست دارند. در سوریه نیز «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور در حال باز پس گرفتن خاک این کشور از دست گروه‌های اسلام‌گرای تحت حمایت عربستان(تروریست‌ها) است.
مصر نیز ممکن است به سمت اسد متمایل شود. حتی در سازمان اوپک هم، موافقت عربستان با کاهش تولید نیز توسط ایران که این اختیار را دارد تا تحت توافق حاصل شده تولید خود را افزایش دهد، قرار نیست اجرا شود.»
در پایان این گزارش آمده: «در نهایت به نظر می‌رسد که دلارهای عربستان نتوانسته نه به افزایش نفوذ نظامی عربستان و نه به افزایش نفوذ منطقه‌ای این کشور کمکی کند.»
خبر دیگر اینکه، مقامات دولت سعودی اعلام کردند، به دلیل بحران مالی و کسری بودجه ناشی از نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی، مشکلات و گرفتاری‌های پیش روی این کشورهمچنان تا سال 2020 ادامه خواهد یافت.
 «محمد الجدعان» وزیر دارایی سعودی با توجه به شرایط مالی حکمفرما بر کشورش گفته: «دولت عربستان طی سال جاری نیز درحدود 18 میلیارد دلار اوراق قرضه به چاپ خواهد رساند که با هدف جبران بخشی کسری بودجه انجام می‌شود.»
 عربستان در سال گذشته با کسری بودجه 100 میلیارد دلاری مواجه بود.