kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹

آمریکا بدون توجه به هشدارهای بین‌المللی مقدمات انتقال سفارت خود به قدس را فراهم کرد

کاخ سفید به رغم تمام مخالفت‌های جهانی برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، اعلام کرده بررسی‌های اولیه برای این اقدام را آغاز کرده است.



سخنگوی کاخ سفید می‌گوید کشورش در مراحل اولیه برای اجرای وعده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس است.
«کالی آن کونوی» از مشاوران ارشد ترامپ نیز خاطرنشان کرده که رئیس‌جمهور جدید آمریکا عزم خود را برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس جزم کرده است. وی خاطر نشان کرده «انتقال سفارت آمریکا به قدس در راس اولویت‌های ترامپ قرار دارد». «نیر برکات»، شهردار قدس نیز از اظهارات دولت ترامپ مبنی بر اینکه «رایزنی در زمینه انتقال سفارت را آغاز کرده است»، استقبال کرده است.
به گفته وی «ما تمامی کمک‌های ضروری برای آمریکا جهت تضمین انتقال سفارت به قدس را ارائه خواهیم کرد.»رادیو رژیم صهیونیستی حتی به نقل از برخی منابع که نام آنها را فاش نکرده اعلام کرده که «یک هیئت آمریکایی اخیرا از محلی که برای احداث سفارت آمریکا در قدس اختصاص یافته است، بازدید کرده است».
رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که سفیر جدید واشنگتن برخلاف اسلاف خود قصد ندارد در تل‌آویو ساکن شود و در بیت‌المقدس زندگی خواهد کرد!
 اتحادیه بین‌المللی دانشمندان مسلمان در قطر، درباره انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس هشدار داد.
این اتحادیه در بیانیه‌ای که در همین زمینه منتشر کرده گفته:« این اقدام بی‌پروا نقض قطعنامه سازمان ملل متحد است و روشنفکران، رهبران و دانشمندان مسلمان هرگز اجازه انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را نخواهند داد».
در این بیانیه همچنین از کشورهای عربی،  اسلامی و جامعه بین‌المللی درخواست شده   به«مسئولیت قانونی و اخلاقی» خود عمل کند و دولت ترامپ را برای توقف این تصمیم «تحریک‌آمیز تحت فشار قرار دهد. فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری نیز در اعتراض به این تصمیم «ترامپ» تظاهرات کردند.
دهن‌کجی به قطعنامه شورای امنیت
از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست کابینه به وزرایش گفت:« دیگر نیازی نیست برای ساخت و ساز در قدس شرقی به هماهنگی بپردازیم.
ما می‌توانیم هر جایی و هر اندازه که بخواهیم خانه بسازیم».وی افزود: «محدودیت‌های ساخت و ساز در قدس شرقی را لغو کرده و تصمیم دارد اجازه احداث شهرک‌سازی در کرانه باختری را نیز بدهد».
به نظر می‌رسد که وی در گفت‌و‌گوی تلفنی که با دونالد ترامپ انجام داده مجوز لازم برای احداث شهرک‌های جدید در اراضی فلسطینی را گرفته باشد.