kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹

توقف پخش شبکه‌های تلویزیونی شیعیان در ترکیه /دفاتر این شبکه‌ها پلمب شدند!

دولت ترکیه در جدیدترین اقدام سرکوبگرانه خود دو شبکه تلویزیونی دیگر را که منتسب به شیعیان این کشور است تعطیل و دفاتر آنها را هم پلمب کرد.


شبکه تلویزیونی ON4 tv)) منتسب به شیعیان ترکیه و شبکه تلویزیونی «کانال 12» منتسب به شیعیان آذری ترکیه روز یکشنبه با دستور مقامات دولت ترکیه بسته شدند. به گزارش تسنیم، مقامات دولت ترکیه در راستای سیاست‌های سرکوبگرانه خود این دو کانال تلویزیونی منتسب به شیعیان ترکیه را با اتهامات واهی «اقدام علیه امنیت ملی» و «حمایت و منتسب بودن به گروه‌های تروریستی»! طی حکمی از ماهواره «ترک ست» حذف کردند و اقدام به پلمب دفتر آن‌ها کرده و اموال و حساب‌های بانکی این دو شبکه تلویزیونی را به نفع دولت ترکیه مصادره کردند! سه ماه پیش نیز به دستور کاخ ریاست جمهوری ترکیه و با فرمان «رجب طیب اردوغان» شبکه «قدس‌تی‌وی» به بهانه حمایت از «حشد‌الشعبی» از ماهواره «ترک ست» حذف شد. در حالی که «قدس‌تی‌وی» سیاست تقریب مذاهب اسلامی و تلاش برای جلوگیری از هرگونه فتنه مذهبی را همواره بر عهده داشته و در این سیاست موفق بوده است، به طوری که توانسته طیف‌های مختلف شیعی و سنی ترکیه و حتی جهان عرب را بر روی موضوع قدس به تفاهم برساند و در یک جبهه نمایش دهد. پس از کودتای نافرجام، دولت ترکیه اقدام به بازداشت بیش از 40 هزار نفر کرده است. همچنین بیش از 100 هزار نفر از کارکنان ارتش، خدمات عمومی و قضات که به گفته دولت ترکیه، مظنون به همکاری با شبکه گولن بوده‌اند با حکم تعلیق از سمت مواجه شده اند.
این اقدامات اردوغان در حالی صورت می‌گیرد که روز شنبه لایحه جنجال‌برانگیز اصلاحات قانون اساسی ترکیه که اختیارات رئیس‌جمهور این کشور را افزایش می‌دهد، در مجلس ترکیه به تصویب رسید. بسته اصلاحی قانون اساسی ترکیه به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، اجازه می‌دهد در دو دورۀ پنج ‌ساله در مسند قدرت باقی بماند. این بسته همچنین به رئیس‌جمهور ترکیه امکان می‌دهد، بر اساس نظر خود، مقامات دولتی را عزل و نصب کند. اکنون این اصلاحات تنها نیازمند همه‌پرسی مردم در بهار آینده است. مخالفان معتقدند باید منتظر ظهور اردوغان در کسوت یک دیکتاتور تمام‌عیار بود.